دسته‌بندی نشده

مقایسه تفاوت علائم کرونا ویروس و آنفلوانزا

تفاوت کرونا ویروس و آنفلوانزا چیست؟

کرونا ویروس می تواند علایمی مانند آنفلوانزا و یا سرماخوردگی ساده ایجاد کند، ولی واقعیت این است که تفاوت هایی باهم دارند، برعکس سرما خوردگی و انفلوانزا که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کنند، در کرونا ویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.

عطسه و آبریزش بینی علامت کرونا نیست، بیماران نباید تنها با دیدن علایمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می‌دهند، بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادر درمان را با مشکل روبرو می‌کنند.

تاکنون به نظر می‌رسد کرونا ویروس مرگبارتر از ویروس آنفلوانزای فصلی است. به طور متوسط آمار مرگ ناشی از ابتلا به آنفلوانزا حدود ۰.۱ درصد است. در سال ۱۹۱۸ میلادی آنفلوانزا آمار مرگ و میر بالایی نزدیک به ۲ درصد داشت و به دلیل این که بسیار مسری بود، موجب مرگ ده‌ها میلیون نفر شد.

ارزیابی اولیه از آمار مرگ ناشی از کرونا ویروس که بر اساس وضعیت بیماران ووهان چین به دست آمده است، نرخ مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس را در حدود ۲ درصد تخمین می‌زد. اما بر اساس گزارش جدیدی که با استفاده از اطلاعات هزار و ۹۹ بیمار در بخش‌های مختلف چین گردآوری و در نشریه The New England Journal of Medicine منتشر شده است، نرخ مرگ ناشی از کرونا ویروس ۱.۴ درصد است.

با وجود این، به اعتقاد محققان تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به کرونا ویروس فاقد علایم ظاهری بوده یا علایم خفیفی دارند و به همین علت شناسایی نمی‌شوند. در نتیجه با احتساب این افراد به احتمال زیاد نرخ واقعی مرگ بیماران از این میزان نیز کمتر است و زیر یک درصد برآورد می‌شود.

در هر حال حتی ویروسی که نرخ مرگ پایینی دارد، در صورتی که تعداد بسیار زیادی از افراد را آلوده کند، منجر به مرگ تعداد قابل توجهی از انسان‌ها خواهد شد.

کرونا ویروس و آنفلونزا

چگونه کرونا ویروس را از آنفلوانزا تشخیص دهیم؟

آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و انفلوانزا دیده می‌شود، ولی در کرونا ویروس کمتر شایع است، به گونه‌ای که کمتر از پنج درصد موارد در کرونا آبریزش بینی داریم، البته ممکن است در کرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشیم.

زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است

معمولا انفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی شروع می‌شود ولی سیر کرونا تدریجی و در طی چند روز آغاز می‌ شود. به عبارت دیگر معمولا با سرفه های خشک شروع شده و بعد پیشرفت کرده و با تب همرا می‌شود، کرونا ویروس معمولا خود را در عرض یک هفته و بین ۲ تا ۵ روز به صورت کامل نشان می دهد، یعنی زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است، ولی در آنفلوانزا معمولا طی ۴۸ ساعت همه علایم مشخص می‌شود.

سرفه خشک و تنگی نفس از علایم شایع کرونا

علایم مشخص و شایع‌تر کرونا ویروس سرفه های خشک و احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه است که این علایم معمولا در انفلوانزا وجود ندارد. البته درانفلوانزا سرفه داریم ولی خیلی خشک نیست و در سرماخوردگی ساده اصلا سرفه نداریم. همچنین احساس خستگی و عدم شادابی بیشتر در کرونا و انفلوانزا دیده می‌شود.

عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست

بی‌اشتهایی در انفلوانزا خیلی شدیدتر از کرونا ویروس است و شکم درد، تهوع و استفراغ نیز در کرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال نیز زیر ۱۰ درصد در موارد کرونایی دیده می‌شود. به عبارت دیگر عوارض گوارشی در کرونا ویروس شایع نیست.

بیمار تیپیک کروناویروس با درد مبهم قفسه سینه، تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس تشخیص داده می ‌شود. اگر فردی این علایم را در خود دید باید برای بررسی‌های بیشتر، عکس برداری از ریه و اندازه‌گیری سطح اکسیژن به مراکز درمانی مشخص شده از سوی وزارت بهداشت مراجعه کند.

علائم کرونا ویروس

چه افرادی برای درمان کرونا ویروس به مراکز درمانی مراجعه کنند؟

تنگی نفس شدید نشانه‌ای جدی برای ابتلا به کرونا ویروس است و بیماران دارای این علامت باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه بررسی این علامت برای جلوگیری از ایجاد نارسایی تنفسی در بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیماران نباید تنها با دیدن علایمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می‌دهند، بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادر درمان را با مشکل روبرو می‌کنند.

در سرماخوردگی‌های ویروسی پیشنهاد ما استراحت در منزل، مصرف میوه و سبزیجات تازه و مایعات زیاد به خصوص مایعات گرم و نداشتن استرس است.

پیشنهاد ما به بیماران دارای علایم خفیف این است که تنها با تصور ابتلا به کرونا ویروس در مراکز درمانی تجمع نکنند و خود را در معرض ابتلا قرار ندهند. توصیه ما این است که مردم پزشک خود باشند؛ چراکه حتی اگر کرونا ویروس خفیف هم گرفته باشند واقعا نیاز به درمان خاصی ندارد و در این شرایط تنها درمان‌های حمایتی مانند ضدسرفه، ضد درد و تب بر، استراحت در منزل، مصرف مایعات و رعایت بهداشت کفایت می‌کند.

کرونا ویروس شدید ریه، قلب و کلیه را درگیر می‌کند

زمانیکه عفونت کرونایی از هر راهی از جمله سطوح مخاطی بینی و دهان و یا مخاط چشم وارد سیستم جریان خون شود، سه ارگان مهم بدن یعنی ریه، قلب و کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که البته کلیه و قلب در موارد خیلی حاد و شدید متاثر می‌شود.

کرونا ویروس بیشتر ریه یعنی دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند بدین ترتیب که عفونت، خود را از طریق جریان خون به سلول‌های ریوی رسانده و منجر به شروع یک سری علامت یعنی سرفه خشک و تنگی نفس می‌شود. البته در بیشتر مواقع حتی اگر ریه را درگیر کرده و منجر به سرفه‌های خشک شود ولی تنگی نفس شدید و افت اکسیژن اتفاق نیفتد، احتیاجی به بستری در بیمارستان وجود ندارد.

در واقع حدود ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا ویروس نیازی به بستری ندارند ، البته در برخی افراد بویژه سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی شود؛ چراکه کرونا ویروس در ۹۰ درصد موارد احتمال درگیری ریه وجود دارد.

چه افرادی در معرض خطر کرونا ویروس قرار دارند؟

هردو کرونا ویروس و آنفلوانزا برای افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری‌های مزمن یا دارای سیستم ایمنی ضعیف، خطرناک هستند. میزان مرگ مردانی که دهه چهارم زندگی خود را سپری می‌کنند و به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، در مقایسه با زنان به ویژه در کشور چین بالاتر است، اما در مورد آنفلوانزای فصلی چنین الگویی وجود ندارد.

ظاهرا آنفلوانزا برای کودکان خطرناک‌تر است، اما اغلب کودکانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، علایم خفیفی داشته یا فاقد علایم این بیماری هستند.

آنفلوانزا برای زنان باردار نیز یک ویروس خطرناک محسوب می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که کرونا تا چه حد برای این افراد خطرناک است.

عوارض کرونا ویروس بیشتر است یا آنفلونزا؟

علایم اولیه هردو ویروس شامل تب و سرفه است و بدون آزمایش نمی‌ توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. ذات‌الریه بین بیماران مبتلا به کرونا کاملا شایع است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور چین، از بین افراد مبتلا به کرونا ویروس که خدمات پزشکی دریافت کرده‌اند، ۸۰ درصد دارای علایم خفیف، ۱۵ درصد دارای علایم شدید و ۵ درصد دارای علایم خطرناک بودند.

به اعتقاد متخصصان، بسیاری از مبتلایان به کرونا ویروس فاقد علایم بیماری هستند و به همین علت اساسا به دنبال درمان آن نمی‌روند. در نتیجه آماری از این افراد به دست نمی‌آید و نمی‌توان به درستی نسبت موارد شدید و خفیف مبتلایان را تشخیص داد.

کرونا ویروس

آیا می‌توان در برابر کرونا ویروس مصونیت به دست آورد؟

معمولا پس از آلودگی به ویروس، آنتی بادی‌هایی در بدن تولید می‌شود که با ویروس مقابله کرده و مانع ابتلای مجدد به آن می‌شود. بنابر این انتظار می‌رود افرادی که یک بار به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند، در برابر آن مصونیت به دست آورند.

البته مشخص نیست که این مصونیت تا چه مدت باقی می‌ماند و ممکن است با ابتلا به سایر انواع کرونا ویروس که موجب سرماخوردگی عادی می‌شود، این مصونیت از بین برود. واکسن‌های موجود در بازار حداقل موجب مصونیت در برابر برخی از انواع آنفلوانزا می‌شوند.

چه روش‌هایی برای درمان کرونا ویروس‌ و آنفلونزا وجود دارد؟

فعلا برای کرونا ویروس هیچ درمان مورد تاییدی وجود ندارد. اما متخصصان راهکارهای مقابله با ویروس‌ها شامل استراحت، مصرف داروهای ضددرد و تب‌بر، مصرف مایعات و جلوگیری از کم‌آبی بدن را توصیه می‌کنند. بیماران مبتلا به کرونا که دچار ذات‌الریه می‌شوند، احتمالا به اکسیژن و دستگاه تسهیل‌کننده تنفس نیز نیاز دارند.

برای آنفلوانزا چهار داروی شناخته شده وجود دارد که بهترین زمان مصرف آن‌ها ظرف دو روز از آغاز علایم بیماری است.

آیا امکان واکسیناسیون علیه کرونا ویروس وجود دارد؟

در حال حاضر محققان در تلاشند تا واکسن کرونا ویروس را بسازند. انتظار می‌رود نمونه اولیه این واکسن ظرف چندماه آینده برای آزمایشات انسانی آماده شود. اما تولید انبوه و عرضه عمومی آن حداقل یک یا دو سال به‌طول می‌انجامد.

در مقابل، واکسن آنفلوانزا تولید شده و به طور عمومی عرضه می‌شود. این واکسن بین ۴۰ تا ۶۰ درصد در جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا موثر است.

آیا ویروس کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود؟

واقعیت این است که کرونا ویروس یک ویروس جدید است و هیچ اطلاعاتی از نحوه اثرگذاری آب و هوا بر آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از ویروس کرونا در سالمندان

ویروس کرونا: همه آنچه که باید از کرونا بدانید !

شناسایی سویه های جدید کرونا ویروس

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا