دسته‌بندی نشده

کرونا ویروس در نوزادان و علت ابتلا آنها به بیماری 

آیا امکان ابتلا نوزادان به کرونا ویروس وجود دارد؟

کرونا ویروس جدید شناخته شده باعث بیماری های تنفسی سختی می شود. علائم اولیه ابتلا به کرونا ویروس شامل تب لرز ، بی حالی ، سرگیجه ، سرفه و گلودرد هستند و پس از چند روز تنگی نفس پدیدار می شود.

بسیاری از بیماران رادیوگرافی غیر عادی قفسه سینه دارند. برخی موارد به سرعت به سوی دیسترس تنفسی حاد پیشرفت می کنند و نیاز به حمایت های تنفسی (تنفس مصنوعی) پیدا می کنند. مرگ ، حاصل نقص تنفسی پیش رونده است که حدود 10درصد موارد میزان مرگ و میر بین میانسالان بالاتر است.

اعتقاد بر این است که کرونا ویروس برای نوزادان و کودکان بیماری زایی ندارد اما رسانه‌های چینی اعلام کردند که یک نوزاد تازه متولد شده در شهر ووهان این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌ است.

پزشکان چینی ۳۰ ساعت پس از تولد این نوزاد، کرونا ویروس را در بدن او تشخیص دادند. مادر کودک نیز پیش از این مبتلا به کرونا بود. این کودک در تاریخ دو فوریه (۱۳ بهمن) به دنیا آمده است و هم اکنون تحت نظر است.

با این اتفاق برخی این احتمال را مطرح کردند که انتقال ویروس از مادر به نوزاد در داخل رحم ممکن است. اما برخی دیگر نیز می‌گویند که بدون بررسی‌های دقیق‌تر، نمی‌توان متوجه شد که آیا نوزادان در داخل رحم آلوده شده‌اند یا خیر. آن‌ها می‌گویند احتمال دارد که این نوزاد از روش‌های دیگری مانند انتقال ویروس از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، سرفه مادر، شیردهی یا حتی در زمان زایمان مبتلا شده باشد.

یانگ لینگکونگ، رئیس بیمارستان کودکان ووهان به رویترز گفت: «این موضوع به ما یادآوری می‌کند که نسبت به احتمال انتقال کرونا ویروس از طریق مادر به نوزاد توجه کنیم.»

در مقابل استفان مورس، متخصص امراض عفونی در دانشگاه کلمبیا به بیزینس اینسایدر گفت: «احتمال دارد که نوزاد از روش‌های معمولی به کرونا ویروس آلوده شده باشد مثلا با سرفه مادر.»

روشهای انتقال کرونا ویروس از انسان به انسان مشابه بیماری آنفولانزا و از طریق سرفه و عطسه است. هنوز اخباری مبنی بر انتقال این ویروس از طریق شیردهی گزارش نشده است.

ویروس کرونا و نوزادان ویروسی

کرونا ویروس در نوزادان

کرونا ویروس که این روز‌ها تبدیل به یک اپیدمی شده است و افراد زیادی را در سطح جهان مبتلا کرده در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های جهانی تبدیل شده و تقریبا تمام گروه‌های سنی را تهدید می‌کند.

چندی پیش خبرگزاری‌های چینی از ابتلای یک نوزاد تازه متولد شده به ویروس کرونا در استان ووهان خبر دادند. این خبر باعث تشویش بیشتر اذهان شد و به استرس‌ها دامن زد.

آزمایش‌هایی که بر روی این نوزاد انجام شد ۳۰ ساعت پس از تولد صورت گرفت. نوزاد مورد نظر علائم حیاتی پایداری داشت و بدون هیچ علامتی از تب یا سرفه، اما دچار تنگی نفس شده بود. این نوزاد دوم فوریه متولد و به عنوان جوانترین بیمار کرونا خوانده شد.

بیمارستانی که این نوزاد در آن به دنیا آمد مورد دیگری از ابتلا را فاش کرد که در ۱۳ ژانویه متولد شده بود. چند روز پس از این اتفاق موارد دیگری از ابتلای به کرونا ویروس در نوزادان گزارش شد.

هنوز نمی‌توان در این مورد که کرونا ویروس از پرستار به نوزاد منتقل شده یا از مادر اظهار نظر قطعی داشت، اماپزشکان تایید کرده‌اند که این نوزاد در تماس نزدیک با بیماران آلوده به کووید ۱۹ بوده است و این یعنی نوزادان نیز می‌توانند آلوده شوند، اما درصد ابتلای آن‌ها نسبت به بقیه در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

نوزاد مشکوک به کرونا ویروس در ایران

در ایران نیز نوزادن مشکوک به کرونا ویروس متولد شده اند، طبق اطلاعیه روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل چهارمین نوزاد از مادر باردار مشکوک به کرونا ویروس در این شهرستان بدنیا آمد. مادر باردار ۱۹ ساله اهل بابلسر با علائم تب مراجعه کرد، پس از انجام سی‌تی‌اسکن و آزمایشات مربوطه احتمال ابتلاء به بیماری کرونا در ایشان بسیار بالا تشخیص داده شد و در بیمارستان میناگر بستری شدند.

ختم بارداری برای این مادر باردار در ۳۴ هفته اعلام شد و زایمان توسط تیم زنان و زایمان دانشگاه به سرپرستی خانم دکتر شفیع‌زاده متخصص زنان و زایمان و خانم دکتر اکبریان فوق‌ تخصص نوزادان با موفقیت انجام شد و نوزاد پسر سالم با وزن ۲ کیلو و هشتصد گرم بدنیا آمد. نوزاد اولین فرزند خانواده است و در بیمارستان روحانی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد و حال عمومی نوزاد خوب می‌باشد.

موارد دیگری از ابتلا نوزادان و کودکان به کرونا ویروس در سراسر جهان وجود دارد و هنوز مشخص نشده است که علت ابتلا این بیماران کوچک به کرونا ویروس چیست.

بیماری کرونا ویروس در نوزادان

درمان کرونا ویروس چیست؟

هنوز هیچ درمان ضد ویروسی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد. افراد آلوده به ویروس کرونای جدید ( 2019-nCoV ) برای بهبودی علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کند. در موارد شدید، مراقبتهای لازم برای حفظ عملکرد اندامهای حیاتی بدن صورت می گیرد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار نگرفتن در معرض کرونا ویروس است.

مسلما ساخت واکسنی که جلوی ابتلای انسان به ویروس کرونا را بگیرد بهتر از هر درمانی است اما در حال حاضر چنین واکسنی وجود ندارد. خوشبختانه برخی از داروهای موجود برای نجات جان بیماران ویروس کرونا، می توانند موثر باشند و خبر بهتر این است که درمان جدید ظرف نهایتا شش ماه وارد بازار خواهد شد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

دو روش برای درمان کرونا ویروس

یک روش این است که مولکولهای کوچکی پیدا کنیم که از تکثیر ویروس جلوگیری کنند که این کار را با تداخل در پروتئین های ویروس انجام میدهند. داروهای ضد ویروس معمولا به راحتی ساخته می شوند و به شکل قرص مورد استفاده قرار می گیرند. اما 99% از داروهایی که بر پایه این مولکولهای کوچک هستند در در نهایت بی تاثیر می شوند بنابراین ساخت داروهای ضد ویروسی جدید سالها ممکن است طول بکشد.

روش دوم استفاده از همان سلاحی است که بدن ما به کار می گیرد یعنی پادتن ها (آنتی بادی ها). پادتنها پروتئین های بزرگی هستند که به ویروسها وصل می شوند و باعث تخریب آنها می شوند.

هنگامی که فردی به ویروس جدیدی مبتلا می شود، دو هفته زمان میبرد تا بدن بتواند پادتن کافی برای مقابله با آن بسازد. تزریق پادتن ساخته شده توسط سلولهای در حال رشد در محیط آزمایشگاهی به بدن، می تواند ویروس ها را تحت کنترل نگه دارد تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بتواند ویروس را دفع کند.

پادتن ها کمتر از داروهای مولکول کوچک (روش اول مقابله با ویروس)، عوارض جانبی ایجاد میکنند چون به صورت اختصاصی به ویروسها متصل میشوند و آنها را از بین میبرند در حالی که داروهای مولکول کوچک به چیزهای زیادی می چسبند نه فقط ویروسها. بنابراین باید بتوانیم پادتن های موثر و کارامد برای مقابله با ویروس کرونای جدید را به سرعت پیدا کنیم تا بتوانیم آن را به مقدار زیاد تولید کرده و این مشکل را برطرف نماییم.

بیشتر بخوانید:

ویروس چینی کرونا (آنفولانزای چینی) چیست ؟ چه علائمی دارد و چگونه …

استفاده از ماسک صورت برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

راههای از بین بردن ویروس کرونا

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا