دسته‌بندی نشده

آیا کرونا ویروس از طریق غذا منتقل می شود؟

آیا کرونا ویروس از طریق مصرف غذاهای آماده منتقل می شود؟

کرونا ویروس به میزبان زنده (حیوان یا انسان) نیاز دارد تا رشد کند و نمی‌تواند در غذا رشد کند، انتظار می‌رود که پخت‌وپز کامل ویروس را بکشد زیرا فرآیند گرمایی حداقل ۳۰ دقیقه ایی با ۶۰ درجه سانتیگراد برای از بین بردن آن موثر است.

کرونا ویروس به طور مستقیم از طریق تماس با مایعات بدن فرد مبتلا به عنوان مثال قطرات از سرفه یا عطسه، به طور غیر مستقیم از طریق تماس با سطوحی که با ذرات آلوده بی فرد مبتلایی که سرفه یا عطسه می‌کند، منتقل می شود. در حال حاضر امکان انتقال کرونا ویروس از طریق مواد غذایی، به یک نگرانی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است.

راههای انتقال کرونا ویروس

با افزایش روزانه تعداد مبتلایان به کرونا در ایران، مردم در حال تغییر عادات زندگی خود برای عدم ابتلا به ویروس هستند. در رابطه با راه‌های انتقال کروناویروس هنوز سوالات زیادی وجود دارد.

اما دانشمندان اعلام کردند که زمانی که کسی قطرات سرفه آلوده را تنفس می‌کند و یا دستش دهان، چشم و بینیش را لمس می‌کند، احتمال دارد به ویروس آلوده شود. اما در رابطه با انتقال ویروس از طریق مواد غذایی هنوز نظرات متفاوتی وجود دارد.

سخنگوی دپارتمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا در این رابطه به هافینگتن پست می‌گوید: «هنوز هیچ گزارشی ارائه نشده است که نشان بدهد، این ویروس می‌تواند از طریق غذا یا مواد غذایی یا بسته‌بندی غذایی منتقل شود.»

بنژامین چاپمن، استاد امنیت غذایی در دانشگاه کارولینای شمالی، در این رابطه توضیح می‌دهد: «به این دلیل که عفونت ابتدایی این ویروس در بخش تنفسی ایجاد می‌شود، احتمال ابتلا به آن بسیار کم است. ما در گذشته هیچ مدرکی مبنی بر این که ویروس‌های تنفسی می‌توانند از طریق مواد غذایی منتقل شوند، مشاهده نکردیم.»

بخش سلامت سایت دانشگاه هاروارد هم در این رابطه نوشته است: «ما هنوز در حال یادگیری نحوه انتقال کروناویروس هستیم و هنوز نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم انتقال کروناویروس از طریق مواد غذایی غیرممکن است، اما اگر چنین اتفاقی رخ بدهد با یک شرایط استثنایی و نه یک قانون روبرو می‌شویم.

اگرچه کرونا ویروس و دیگر ویروس‌های مشابه آن در مدفوع انسان بیمار مشاهده شده است، پس نمی‌توانیم انتقال ویروس از طریق غذای آلوده را به طور کلی رد کنیم. اگرچه با پختن غذا احتمالا ویروس کشته می‌شود.»

انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی

آیا این نوع از کرونا ویروس می‌تواند از طریق غذا منتقل شود؟

تجربه با سارس و مرس نشان می‌دهد که افراد از طریق غذا ، آلوده به ویروس نمی شوند. بنابراین بعید است که این ویروس از طریق غذا منتقل شود و هیچ مدرکی در مورد این اتفاق با کرونا ویروس تا به امروز وجود ندارد.

ویروس کرونا به میزبان زنده (حیوان یا انسان) نیاز دارد تا رشد کند و نمی‌تواند در غذا رشد کند. انتظار می‌رود که پخت‌وپز کامل ویروس را بکشد زیرا می‌دانیم که فرآیند گرمایی حداقل ۳۰ دقیقه با 60 درجه سانتی گراد حرارت برای از بین بردن سارس موثر است.

امکان انتقال کرونا ویروس با مصرف فست فودها

متخصصان تغذیه و متخصصان عفونی تاکید زیادی دارند تا افراد به هیچ عنوان خارج از منزل به مصرف مواد غذایی به خصوص فست فود نپردازند زیرا ویروس کرونا به راحتی از طریق اجسام، عطسه و آلودگی دست‌ها منتقل می‌شود.

به علت اینکه ما اطمینان زیادی از رعایت بهداشت فردی و سلامت جسمانی افرادی که در رستوران‌ها به آماده سازی و تهیه غذا می‌پردازند، نداریم به همین منظور توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از غذا‌های بیرون استفاده نشود.

از آنجایی که ویروس کرونا در دمای بالا از بین می‌رود، بنابراین مواد غذایی یا گوشتی که کامل پخته شده باشد اگر در ظرف تمیز این کار انجام شود این مشکلی نخواهد داشت.

به علت شیوع ویروس کرونا توصیه می شود که تا حد امکان از مصرف غذا‌های آماده و فست فود در خارج از منزل پرهیز شود؛ چرا که این غذا‌ها برای آماده سازی به دست افراد برخورد کرده و شانس ابتلا به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد.

سبزیجاتی که در رستوران‌ها در کنار غذا مصرف می‌شود ممکن است به خوبی ضد عفونی نشده باشد؛ بنابراین راه دیگری برای انتقال این ویروس خطرناک خواهد بود.

جوشاندن و گرم کردن غذا‌های کنسرو شده در داخل منزل هیچ ایرادی به مصرف آن‌ها وارد نمی‌کند و مصرف غذا‌های بسته بندی شده در کارخانجات هم هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

داغ کردن یا حرارت دادن بالا به مواد غذایی یکی از موثرترین راهکار‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس است که توصیه زیادی می‌شود افراد این کار را برای حفظ سلامت جسمانی خود و اطرافیان رعایت کنند.

انتقال کرونا ویروس با مواد غذایی آماده

کارکنانی که با مواد غذایی سر وکار دارند برای جلوگیری از انتشار کرونا ویروس چه کنند؟

این امکان وجود دارد که کارکنان مرتبط با مواد غذایی ویروس را با سرفه کردن و یا عطسه کردن به مواد غذایی انتقال دهند ، یا از طریق تماس دست آلوده این ویروس را به مواد غذایی منتقل کنند. بنابر این باید موارد بهداشتی به خصوص بهداشت دستها را به دقت رعایت کنند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که توصیه‌های استاندارد این سازمان برای کاهش در معرض قرار دادن و انتقال یک سری بیماری‌ها به کار گرفته شوند.. این موارد عبارتند از:

  • رعایت کامل بهداشت دستها
  • رعایت اصول بهداشتی درهنگام سرفه یا عطسه کردن
  • رعایت اصولی ایمنی مواد غذایی
  • پرهیز از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه را داشته باشد.

مهمترین اصل رعایت اصول بهداشتی شستشوی مرتب دستهاست. بر این اساس کارگران مرتبط با مواد غذایی باید در موارد زیر دست بشویند:

  • قبل از شروع کار
  • قبل از تماس با غذا ی پخته و یا آماده برای خوردن
  • بعد از دست زدن و یا آماده کردن مواد غذایی خام
  • بعد از دفع زباله های حاصل از انجام کار
  • بعد از تمیز کردن وسایل استفاده شده
  • بعد از استفاده از توالت
  • بعد از تمیزکردن بینی، عطسه کردن و یا سرفه کردن
  • پس از خوردن یا آشامیدن یا سیگار کشیدن
  • بعد از دریافت یا پرداخت پول به پول
  • روش صحیح شستن دست‌ها و چگونگی استفاده از دستکش باید آموخته شود.

برای پیشگیری از انتقال کرونا ویروس نظافت و نظافت مناسب برای جلوگیری از آلودگی متقابل بین غذاهای خام یا نپخته و پخته و یا آماده خوردن ، در آشپزخانه مهم است.

انتقال کرونا ویروس از طریق فست فود

توصیه هایی در زمان شیوع کرونا ویروس

هر کدام از کارکنان که در تماس با فردمبتلا به کرونا بوده است ، یا این که در ۱۴ روز گذشته در سرزمین اصلی چین بوده‌ اگر علائمی مانند سرفه یا به خصوص با علایم تنفسی (مانند سرفه، درجه‌حرارت بالا، تنگی نفس، دشواری تنفس، تب) دارد باید در خانه بماند (جدا از دیگران بمانند) و به پزشک مراجعه کند.

به عنوان یک احتیاط اضافه، اگر با غذا کار می کنید و علائم مشکوک بیماری تنفسی دارید، باید به کارفرمای خود اطلاع دهید و از تهیه غذا برای افراد دیگر خودداری کنید.

صاحبان کسب‌وکار / مدیران در زمان شیوع کرونا ویروس چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

صاحبان کسب و کارهای مرتبط با غذا و مواد غذایی باید برای پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی به طور کلی و کرونا ویروس بطور خاص موارد زیر را رعایت کنند.

  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان از اطلاعات مربوط به ویروس کرونا آگاه هستند
  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان به طور مناسب در زمینه بهداشت غذا آموزش‌دیده باشند.
  • نظارت موثری بر چگونگی رعایت اصول بهداشتی توسظ کارکنان داشته باشید.
  • امکانات مناسب برای رعایت اصول بهداشتی مناسب مانند شستن دست‌ها و توالت‌ها را فراهم کنید تا کارکنان قادر باشند این اصول را به طور کامل به کار ببرند.
  • از کارکنان و پیمانکاران بخواهید که قبل از شروع کار و یا در محل کار هر گونه نشانه ها و علائم فیزیکی بیماری را گزارش دهند.
  • مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که کارکنان بیمار نیستند و شرایط بهداشتی مناسب برای کار را دارند.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا از چه راههایی منتقل می شود؟

ماندگاری ویروس کرونا بر روی اشیاء

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا