دسته‌بندی نشده

کدام سویه کرونا ویروس مرگبارتر است؟

ارتباط اپیدمی جهانی با سویه های جدید کرونا ویروس

کرونا ویروس متعلق به خانواده بزرگی از ویروس هایی است که می توانند انسان یا حیوانات را آلوده کنند. کرونا ویروس حیوانات گاهی اوقات می توانند تغییر کنند و باعث عفونت در افراد شوند و به کرونا ویروس انسانی تبدیل شوند.

کرونا ویروس کنونی سویه جدیدی از این ویروس است که قبلا در انسان دیده نشده است. دانشمندان با مطالعه بر روی سویه کرونا ویروس موجود در ووهان چین دریافتند که دو نوع ویروس مختلف می تواند در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده باشد.

محققان دانشکده علوم زندگی دانشگاه پکن و انستیتو پاستور شانگهای مطالعه ای را منتشر کردند که نشان می دهد یک نوع تهاجمی تر از ویروس کرونا در 70 درصد از سویه های آنالیز شده وجود دارد و 30 درصد دیگر متعلق به انواع کم تهاجمی تر است که بیماری ناشی از آن منجر به مرگ نمی شود.

این مطالعه نشان داد که کرونا ویروس تهاجمی تر در ابتدا در نقطه شیوع ویروس در ووهان چین بوجود آمده است. محققان معتقدند که از اوایل ژانویه تاکنون سویه های قوی کرونا ویروس کاهش یافته است.

با اینحال تمام موارد فوق نیازمند تحقیقات بیشتر است و هنوز در رابطه نوع جدید کرونا ویروس که کل دنیا را درگیر کرده است هیچ چیز کاملا قطعی و دقیقی وجود ندارد.

انواع کرونا ویروس

در حال حاضر هفت نوع کرونا ویروس شناخته شده انسانی وجود دارد. چهار نوع (229E ، NL63 ، OC43 و KHU1) متداول هستند و باعث سرماخوردگی عفونت های تنفسی خفیف تا متوسط می شوند. دو نوع از این کرونا ویروس ها باعث سندرم حاد تنفسی شدید کرونا ویروس (SARS-CoV) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) شده و می توانند باعث عفونت های شدید تنفسی شوند.

نوع هفتم (2019-nCoV) یک کرونا ویروس جدید است که اخیراً در چین کشف شده است. مقامات بهداشت عمومی در تلاشند تا در رابطه با این ویروس جدید و عفونت ناشی از آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

آزمایش کرونا ویروس

تاریخچه اپیدمی کرونا ویروس در جهان

بیشتر افراد در طول زندگی خود به کرونا ویروس هایی آلوده می شوند که سرماخوردگی معمولی ایجاد می کند. این عفونت های کرونا ویروسی اغلب در پاییز و زمستان رخ می دهد.

سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) نوعی عفونت کرونا ویروس است که در سال 2002 در چین کشف شد. این ویروس که باعث بیماری SARS می شود به سرعت در بیش از دوازده کشور در آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی ، اروپا و آسیا گسترش یافت.

این ویروس در دوره شیوع خود در سال های 2002-2003 ، تقریباً 8،100 نفر آلوده کرد. در ایالات متحده ، هشت نفر به عفونت SARS مبتلا شدند که با مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد این افراد به مناطقی سفر کردند که ویروس در آن شیوع داشته است. ولی از سال 2004 ، هیچ موردی از SARS در جهان گزارش نشده است.

نوع دیگری از عفونت کرونا ویروسی سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) است. از زمان کشف آن در سال 2012 ، نزدیک به 2500 نفر مبتلا به MERS شناسایی شدند.

تمام این موارد با مسافرت به محل شیوع و یا اقامت در نزدیکی شبه جزیره عربستان و کشورهای نزدیک آن شامل بحرین ، عراق ، ایران ، اسرائیل ، کرانه باختری و غزه ، اردن ، کویت ، لبنان ، عمان ، قطر، سوریه ، امارات متحده عربی و یمن در ارتباط بود. دو نفر هم در ایالات متحده مبتلا به MERS مبتلا شدند که مشخص شد هر دو به عربستان سعودی سفر کرده و احتمالاً در آنجا به این کرونا ویروس آلوده شده اند.

کرونا ویروس چگونه گسترش می یابد؟

کرونا ویروس انسانی بیشتر از طریق قطرات تنفسی حاصل از سرفه ، عطسه و همچنین تماس نزدیک با افراد آلوده ( زندگی با مراقبت با فرد آلوده) ، لمس اشیاء آلوده و سپس تماس دست با دهان ، بینی و چشم می تواند باعث آلودگی افراد شود.

علائم کرونا ویروس شامل علائم تنفسی مانند آبریزش بینی ، سردرد ، سرفه ، گلودرد و تب است. بعضی اوقات ، کرونا ویروس ها می توانند باعث عفونت های شدیدتری مانند ذات الریه (عفونت ریه ها) ، نارسایی کلیه یا حتی مرگ شوند. علائم بیماری کرونا 2-14 روز پس از مواجهه ظاهر می شود.

تحقیق در مورد کرونا ویروس

کرونا ویروس چگونه تشخیص داده می شوند؟

تست های ویژه آزمایشگاهی برای تشخیص کرونا ویروس نمونه های تنفسی یا خونی هستند. این تست وقتی انجام می شود که افراد علائم شدید داشته باشند. شایان ذکر است که هیچ درمانی خاص برای عفونت های کرونا ویروس وجود ندارد. درمان شامل مراقبت حمایتی و تسکین علائم است.

نتایج تحقیقات در رابطه با انواع کرونا ویروس چه می گوید؟

براساس تحقیقات جدید ، شیوع جهانی کرونا ویروس که نزدیک به 100000 نفر را در شش قاره بیمار کرده است ، ممکن است ناشی از دو نوع کرونا ویروس باشد یکی سویه قدیمی تر و کمتر تهاجمی و سویه جدیدتر که ممکن است وقوع موتاسیون آنرا مسری و کشنده تر کرده باشد.

دانشمندان چینی با مقایسه توالی ژنتیکی 103 نمونه ویروسی از بیماران آلوده به COVID-19 گفتند شواهد آنها حاکی از آن است که تعداد سویه بیماریزای کرونا ویروس یا نوع L در هنگام وقوع شیوع و مراحل اولیه همه گیری در ووهان چین بیشتر است. شیوع این بیماری در اواخر سال گذشته در ووهان آغاز شد. آنها گفتند ، با پیشرفت اپیدمی تعداد این سویه از کرونا ویروس کاهش یافته است.

دانشمندان دریافتند که در بین نمونه های جمع آوری شده بعدی پس از انتشار کرونا ویروس به سراسر چین و سایر کشورها ، سویه دیگری از ویروس با نام کرونا ویروس S رایج تر است. آرایش ژنتیکی این سویه بسیار شبیه کرونا ویروس موجود در خفاش ها و پنگولین هاست که محل انکوباسیون ویروس قبل از انتقال به انسان هستند. این سویه بیماریزایی بسیار کمتری نسبت به COVID-19 دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که سویه S کرونا ویروس ممکن است زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد از میزبان حیوانی خود فرار کرده و مدت زمان طولانی تری در گردش بوده باشد بدون اینکه به اندازه کافی بیماری ایجاد کند تا زنگ خطر را در دنیا به صدا درآورده باشد.

نویسندگان این مطالعه اذعان کردند که نتیجه گیری های آنها بسیار مقدماتی است و مبتنی بر تعداد نمونه های بسیار کمی از ویروس است. سویه هایی که آنها پیدا کرده اند باید در تعداد زیادی از نمونه های دیگر یافت شود و تفاوت های ژنتیکی آنها با گزارش پزشکان و یادداشت های اپیدمیولوژیک مقایسه شود و تنها در این صورت می توان ظن آنها را تأیید کرد.

تحقیق در مورد کرونا ویروس

با مقایسه همه نمونه های بدست آمده از بیماران با نمونه های گرفته شده از خفاش ها آنها شواهد بسیار کمی از تغییر پذیری کرونا ویروس جدید مشاهده کرند. آنها می گویند کرونا ویروس جدید فقط چند ماه است که انسان ها را آلوده کرده و هنگام انتقال از فردی به فرد دیگر با رونویسی از خودش کمی تغییر کرده است.

اما هنگامیکه دانشمندان 30،000 نوکلئوتید هر نمونه را با یکدیگر مقایسه کردند و بر یافتن اختلاف بین آنها تمرکز کردند ، میزان بسیار بیشتری از تغییرپذیری پیدا کردند. آنها می گویند که تغییرات ویروس از زمان شروع آلودگی در انسان “بسیار بزرگتر از آنچه قبلاً تخمین زده شده بود” می باشد.

برخی از متخصصان ژنتیک که درگیر این مطالعه نشده اند ، اظهار داشتند که داده ها می توانند از یک تفسیر جایگزین پشتیبانی کنند: این ویروس خیلی ساده تر از آنچه که فکر می کنید گسترش یافته است و جهش های تصادفی را در طول این مسیر کسب کرده است. این جهش ها ممکن است باعث شود ویروس رفتار متفاوتی داشته باشد.

اگر ویروس نوع S از نسخه های قدیمی تری است که ابتدا در گردش بود ، یک راز نهایی باقی می ماند: چرا اکثر نمونه های گرفته شده از بیماران اولیه در ووهان در گروه L قرار می گیرند؟ آیا نباید انواع S بیشتری در بین آنها وجود داشته باشد؟

دانشمندان معتقدند که سویه جدیدتر L احتمالا جهش های بیشتری داشته و بیش از کرونا ویروس موجود در خفاش تکامل یافته است زیرا با سرعت بیشتری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود بنابراین با سرعت بیشتری خود را رونویسی می کند و به عبارت دیگر انتقال پذیرتر و بیماریزا تر می شود.

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده است که موتاسیون ، نوترکیبی و انتخاب طبیعی باعث تغییرات جدید در کرونا ویروس COVID-19 می شود و به همین جهت تهیه دارو و واکسن برای بیماری کرونا دشوار است.

این یافته ها نیاز به مطالعات فوری و جامع بیشتری در رابطه با اطلاعات ژنومی ، داده های اپیدمیولوژیک و سوابق نمودار علائم بالینی بیماران مبتلا به بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID-19) دارد.

محققان هشدار دادند که داده های مورد بررسی در این تحقیق هنوز “بسیار محدود” است و برای دستیابی به “درک بهتر” از تکامل و اپیدمیولوژی COVID-19 مطالعات آتی برای مجموعه بزرگتری از داده ها لازم است.

ترجمه شده اختصاصی مجله دلگرم

طیبه بیگی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا