دسته‌بندی نشده

مردان قدبلند بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند

آیا بین قد و وزن و سرطان پروستات رابطه ای وجود دارد؟

پروستات غده ای در سیستم تناسلی مردان می‌باشد و سرطان پروستات یکی از شایع ترین انوع سرطان در مردان می‌باشد، با این حال سرطان پروستات در سنین کم تر از 50 سال به ندرت رخ داده و بیشتر در مردان مسن بروز می‌کند. اما یافته های جدید و جالبی درباره وجود رابطه ای بین قد افراد و خطر ابتلا به سرطان پروستات، وجود دارد که در این مقاله از مجله دلگرم ارائه می‌شود.
نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد مردان قدبلند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ ناشی از آن هستند. این مطالعه که توسط دانشمندان بریتانیایی انجام شده و نشان می‌دهد به ازای هر 10 سانتیمتر افزایش در قد مردان، احتمال ابتلا به سرطان پروستات 21 درصد و خطر مرگ ناشی از این بیماری 17 درصد افزایش می‌یابد.
این محققان همچنین متوجه شدند که چاقی هم خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. در واقع خطر ابتلا به سرطان پروستات با استفاده از 2 معیار یعنی، شاخص توده بدنی(BMI) و اندازه دور کمر اندازه گیری می‌شود، اما اندازه دور کمر شاخص بهتری برای بیان چاقی محسوب می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که هر 10 سانتیمتر افزایش سایز دور کمر به احتمال زیاد 13درصد، خطر ابتلا به سرطان پروستات و 18 درصد خطر مرگ ناشی از آن را بیشتر می‌کند.
محققان ثابت کرده اند چاقی ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به 11 نوع سرطان دارد و حتی در تشخیص آن ها نیز مؤثر است. این محققان بر این باورند در افراد چاق، غلظت های بالاتری از آنتی ژن های خاص پروستات وجود دارد و بنابراین تشخیص سرطان پروستات را مشکل می‌کند و پر واضح است که هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، درمان اولیه آن ساده تر می‌شود و احتمال خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات نیز کاهش می‌یابد.
این آزمایش بر روی 141896 فرد سفیدپوست اروپایی و طی 13 سال پیگیری این افراد انجام شد. یکی از محققان اصلی این مطالعه معتقد است: «درست است که سرطان می‌تواند در بسیاری از افراد با هر قد و وزنی رخ دهد اما یقیناً حفظ وزن سالم می‌تواند به کاهش خطر بروز آن کمک کند.»

در همین رابطه مقالات زیر را بخوانید:

راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات با رژیم های غذایی خاص

پیشگیری و درمان سرطان پروستات

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا