دسته‌بندی نشده

دلایل ایجاد رطوبت و کپک در کمد دیواری چیست ؟

علت کپک زدن کمد دیواری چیست و چگونه این مشکل را برطرف کنیم ؟

علت کپک زدن کمد دیواری چیست؟

به گزارش دلگرم : رطوبت تنها دلیل نم دار شدن کمد دیواری و نهایتاً کپک زدن آن است. شدت کپک زدن به میزان رطوبت و مدت زمانی است که دیوار کمد دیواری به حال خود رها می‌شود. هر چقدر زمان بیشتری به آن داده شود، هم از نظر مساحت و هم عمق فضای بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حال این رطوبت چگونه خود را به کمد دیواری می‌رساند می‌تواند چند تا علت داشته باشد.

علت اول کپک زدن کمد دیواری

اول اینکه کمد دیواری‌ها اغلب در اتاق خواب‌ها و چسبیده به سرویس‌های بهداشتی به ویژه حمام ساخته می‌شوند. رویه بساز بندازی که در ساختمان سازی غیر استاندارد، این روزها در بسیاری از شهرهای کشور حاکم شده است، باعث می‌شود که عایق کاری رطوبت سرویس‌های بهداشتی به خوبی صورت نگیرد. از این رو، رطوبت بعد از مدتی استفاده راه خود را به داخل کمد دیواری پیدا می‌کند. این فرآیند با نم دار شدن و سپس کپک زدن ادامه می‌یابد.

علت کپک زدن کمد دیواری

نفوذ رطوبت از سرویس بهداشتی می‌تواند به دلیل بند کشی نامناسب میان کاشی و سرامیک‌های سرویس بهداشتی نیز باشد. اغلب اوقات استفاده از مایع‌های سفید کننده و جرم گیر سنگین، بعد از مدتی باعث از بین رفت بند کشی میان سرامیک‌ها می‌شود و رطوبت می‌تواند به داخل آن نفوذ کند.

راه حل برطرف کردن کپک کمد دیواری

اول از همه باید از عایق کاری ضعیف سرویس بهداشتی مطمئن شوید زیرا کپک زدن کمد دیواری شاید اصلاً ارتباطی با سرویس بهداشتی نداشته باشد و بیشتر مربوط به خود دیوارها باشد که در علت دوم به آن پرداخته‌ایم. برای این کار بد نیست از کارشناس کمک بگیرید.

برای رفع مشکل نیز باید آن را به طور درست و حسابی برطرف کرد. برای این کار هم توصیه می‌شود در اولین اقدام با بهره گیری از مشاوره و تجربه‌های یک متخصص، اقدام به درزگیری مناسب کنید. با این روش به احتمال زیاد مشکل کپک زدن کمد دیواری حل خواهد شد.

بعد از درزگیری، سعی کنید در کمد دیواری را به مدت چند هفته‌ای باز بگذراید تا رطوبت باقیمانده داخل دیوار و کمد دیواری کاملاً خشک شود.

علت دوم

بسیار مشاهده شده است که صاحبان خانه از کپک زدن کمد دیواری با وجود تازه ساخت بودن ساختمان شاکی هستند. از طرفی هم کمد دیواری هیچ گونه ارتباطی با فضای سرویس‌های بهداشتی ندارد. این موضوع نیز به ساخت و ساز غیر استاندارد بر می‌گردد. به طور کلی در مراحل مختلف ساخت‌وساز باید زمان کافی به منظور خشک شدن هر مرحله کار فراهم شود که گچ کاری و سفید کاری شامل آن می‌شود.

در صورتی که زمان کافی به منظور خشک شدن گچ کاری فراهم نشود، در فضاهایی بسته همچون کمد دیواری که تهویه هوا به خوبی صورت نمی‌گیرد، رطوبت باقیمانده در داخل دیوارهای ساختمان در وهله اول خود را به صورت نم نشان می‌دهد و در مرحله بعد تبدیل به کپک خواهد شد.

راه حل

برطرف کردن کپک زدن کمد دیواری به این علت، صرفاً نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. کمد دیواری فضایی بسته است و مقدار کمی رطوبت باقیمانده در دیوار نیز می‌تواند موجبات نم دار شدن و کپک زدن را فراهم کند. از این رو سعی کنید در ساختمان‌های تازه احداث همیشه درهای کمد دیواری را باز بگذارید. از قرار دادن لباس‌هایی که کاملاً خشک نشده‌اند خودداری کنید. در آخر هم بعد از خشک شدن، می‌توانید دیوار داخل کمد دیواری را رنگ کنید.

علت سوم

یکی دیگر از علت‌های کپک زدن کمدهای دیواری که بسیار هم شایع است، ترکیدگی‌های ریز و درشت در داخل دیوارها و نفوذ آن به کمد دیواری است. ترکیدگی لوله‌ها اغلب خود را به صورت نم نشان می‌دهند اما چون داخل کمد دیواری دید خوبی وجود ندارد اغلب اوقات کار به کپک زدن و انتشار بوی بد داخل کمد می‌شود و صاحبخانه وقتی متوجه می‌شود که کار از کار گذشته است.

راه حل

اولین کاری که باید در این مواقع صورت داد، تماس با یک لوله کش با تجربه در خصوص پیدا کردن محل دقیق ترکیدگی لوله است. بعد از آن به پیدا کردن محل دقیق نسبت به برطرف کردن ترکیدگی باید اقدامات لازم صورت گیرد. بعد از رفع ترکیدگی و نشتی لوله کشی، به مدت چند هفته با باز گذاشتن درهای کمد دیواری شرایط لازم برای تهویه مناسب را فراهم کنید.

بهترین راه برای از بین بردن بوی کپک کمد دیواری

برطرف کردن آثار و بوی کپک کمد دیواری

بسیاری اوقات حتی بعد از رفع منبع و منشأ کپک زدن کمد دیواری، آثار و بوی بد آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. در این شرایط با استفاده از چند راهکار می‌توان تا اندازه‌ای آثار ناشی از کپک زدن را از بین برد.

استفاده از سرکه سفید برای رفع بوی بد کپک کمد دیواری

سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، در از بین بردن کپک‌ها عملکرد خوبی دارد. به این منظور کافی است که سرکه سفید را به مقدار کمد روی دیوار اسپری کنید. بعد از 15 دقیقه سعی کنید با یک دستمال خشک محل مورد نظر را به آرامی دستمال بکشید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین استفاده‌های زیادی در مصارف بهداشتی دارد. جوش شیرین از این لحاظ نسبت به سرکه برتری دارد که برخلاف سرکه چندان بوی تندی ندارد. برای استفاده از جوش شیرین مقدار زیادی از با قلم مو در قسمت مورد نظر بمالید. قبل از شستن آن را 20 دقیقه نگه دارید. منظور از شستن استفاده از یک دستمال نم دار است. بعد از تمیز کردن تهویه مناسبی را برقرار کنید.

استفاده از نمک دریا جهت رفع بوی بد کپک کمد دیواری

نمک دریا هم از سال‌ها قبل به عنوان ماده‌ای نگهدارنده و ضد عفونی کننده استفاده می‌شده است. برای از بین بردن کپک‌های کمد دیواری نیز می‌تواند استفاده شود. ارزان و ایمن بودن نمک آن را به گزینه بهتری در مقایسه با دو راه حل قبلی تبدیل کرده است. مقدار زیادی نمک دریایی را روی سطوح آسیب دیده بمالید و با استفاده از اسفنج یا برس آن را پاک کنید. بگذارید 20 دقیقه بماند.

رفع بوی بد کمد دیواری

اولین اقدام پیدا کردن منبع نم و رطوبت است. رفع نم دیوار، رفع نم توالت، رفع نم زدگی سقف بالای کمد دیواری و رفع نم سرویس بهداشتی یک عامل مهم در رفع رطوبت کمد دیواری است.
وقتی منشا اصلی نم و رطوبت از بین برود خود به خود داخل کمد دیواری هم خشک باقی می ماند و کپک زدگی دیوار هم از بین می رود. البته حتی با وجود تعمیرات، تا مدت ها بوی بد داخل کمد دیواری وجود دارد برای رهایی از این بوی آزار دهنده راه حل های ساده خانگی را استفاده کنید. ده ها راه برای برطرف کردن بوی کمد دیواری وجود دارد به عنوان نمونه چند مورد در ادامه یادآوری شده است.

رفع کپک زدن کمد دیواری

رفع بوی بد کمد لباس با وانیل

رفع رطوبت کمد دیواری و بوی بد آن چندان دشوار نیست. می توانید روزها درب کند را باز بگذارید تا هوای داخل آن تهویه شود. همیشه لباس را کاملا خشک کرده و سپس در داخل کمد دیواری قرار دهید. بعد از اینکه لباس های خشک شده را در کمد قرار می دهید از یک عصاره خوشبو کننده مثل وانیل یا عصاره گل رز برای خوشبو شدن لباس ها استفاده کنید. عصاره خوشبو را در شیشه ای کوچک ریخته و ان را داخل کمد دیواری قرار دهید.

دلایل ایجاد رطوبت و کپک در کمد دیواری

رفع نم و رطوبت و کپک کمد دیواری

رفع رطوبت کمد دیواری با قهوه

قهوه یکی از بهترین مواد در از بین بردن بوی ناخوشایند نم و رطوبت کمد دیواری است. در فضای بسته کمد ها مقداری دانه های قهوه تازه را قرار دهید تا همه بوی ماندگی و رطوبت را جذب کند. حتی می توانید با دوخت کیسه های کوچک پارچه ای، قهوه را به طور دائمی در کمد قرار دهید. بوی قهوه خیلی بهتر و خوشایندتر از بوی نم است. با همین ترفند ساده از این بوی ناخوشایند خلاص می شوید.

رفع نم و رطوبت کمد دیواری با جوش شیرین

جوش شیرین را همه کدبانوها می شناسند. اگر چه مصرف جوش شیرین در مواد خوراکی توصیه نمی شود ولی هنوز هم این پودر سفید رنگ، کارایی زیادی دارد. برای برطرف کردن بوی بد و رفع رطوبت کمد دیواری مقداری جوش شیرین را در یک کاسه کوچک ریخته و آن را در گوشه ای از کمد دیواری قرار دهید. خیلی زود از این بوی آزار دهنده خلاص می شوید. البته فراموش نکنید که نسبت به رفع نم سرویس بهداشتی و عایق بندی لوله های دیوار هم اقدام کنید تا مشکل به صورت ریشه ای حل شود. جوش شیرین یک ضد عفونی کننده همه کاره در نظافت منزل است.

حتماً بخوانید:

رفع نم خانه و بوی بد کمد دیواری با زغال

زغال اکتیو نوعی از زغال چوب است که برای تصفیه آب آشامیدنی و حذف بوی بد هم به کار می رود. این زغال دارای تخلخل زیادی است و بوی آلاینده های محیطی را جذب می کند. برای رفع رطوبت کمد دیواری و بوی بد آن مقداری از زغال اکتیو را در کیسه ای قرار داده و کیسه را داخل کمد قرار دهید. این زغال در جریان هوا کارایی موثرتری دارد و می تواند بوهای ناخوشایند داخل کمد دیواری را جذب کند. پس بهتر است لای درب کمد را نیمه باز بگذارید تا هوا وارد کمد شود. روی کیسه زغال هم هیچ چیز قرار ندهید تا مانع رسیدن هوا به زغال ها نشود.

رفع نم کمد دیواری با اسطوخودوس

اسطوخودوس خواص درمانی زیادی دارد ولی رایحه خاص آن می تواند در از بین بردن بوی بد کمد دیواری، کمک تان کند. گیاه طبیعی به صورت خشک شده در عطاری ها به فروش می رسد. روغن اسطوخودوس و عصاره گیاه نیز تولید شده اند. هر کدام از اینها را که در دسترس دارید، استفاده کنید. مقداری اسطوخودوس را در ته کمد دیواری قرار دهید تا هر بار که درب کمد را باز می کنید کلی حس خوب بگیرید. در ضمن لباس ها هم دیگر بوی بدی نخواهد داد و مشکل برطرف می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا