دسته‌بندی نشده

طرز تهیه ۳ سوپ برای گلو درد ، مقوی و ساده

طرز تهیه سوپ برای گلو درد مقوی و لذیذ

1. سوپ شیر برای سرماخوردگی و گلو درد

سوپ شیر

اگر تا به حال از شیر در تهیه سوپ استفاده نکرده باشید، احتمالا تصور می‌کنید که اضافه کردن شیر یا خامه به ترکیبات یک سوپ نمی‌تواند خیلی جالب و اشتها برانگیز باشد؛ اما دقیقا برعکس است؛ سوپ شیر یا سوپ خامه یکی از خوشمزه‌ترین سوپ‌هایی است که می‌توانید بخورید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید. البته به شرطی که درست و دقیق بدانید چگونه این سوپ را طبخ کنید.

مواد لازم :

سس بشامل (آرد سفید، شیر، خامه و نمک و فلفل)
سینه مرغ : نصف سینه
پیاز : یک عدد متوسط
هویج : 2 عدد
ذرت : نصف لیوان
قارچ : 200 گرم
گشنیز : به مقدار لازم
جعفری : به مقدار دلخواه
جو پرک : 1 پیمانه

طرز تهیه :

برای تهیه یک سوپ شیر کاملا خوشمزه و مجلسی بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید. سینه مرغ را با مقدار مناسبی از نمک و پیاز نگینی خرد شده بپزید و کنار بگذارید. عصاره مرغ و سینه مرغ خوشمزگی فراوانی به سوپ شما می‌دهد.

کمی هویج نگینی شده، قارچ اسلایس شده، ذرت کاملا پخته شده و حتی شلغم نگینی خرد شده را در داخل تابه بریزید و با مقداری کره کاملا تفت بدهید.

در قابلمه مورد نظر کمی آرد سفید بریزید و با کره کاملا تفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. سپس کم کم آب جوش را به ترکیب فوق اضافه کنید و مدام با همزن دستی هم بزنید تا آرد و کره کاملا از هم باز شود و گلوله نشود. برای تهیه سوپ شیر فقط مجاز هستید از نمک استفاده کنید، بنابراین سراغ زردچوبه نروید.

ترکیب سبزیجات تفت داده شده را به همراه مقداری جو پرک خیس شده به قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا مواد به آرامی به جوش بیاید و کم کم پخته شود و به روغن بیفتد.
وقتی سوپ به روغن افتاد، عصاره مرغی که از قبل آماده کرده‌اید، به قابلمه اضافه کنید. سینه مرغ را به قطعات ریز تبدیل کنید تا تقریبا هم اندازه سایر ترکیبات سوپ شود. اجازه دهید سوپ کاملا جا بیفتد.

سس بشامل را نیز به صورت جداگانه تهیه کنید؛ به این صورت که مقداری کره و آرد سفید را تفت بدهید، نمک و فلفل و آویشن اضافه کنید و نهایتا شیر را کم کم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا سس گلوله نشود؛ این سس باید غلظتی مثل فرنی داشته باشد. می‌توانید کمی خامه هم اضافه کنید.

وقتی سوپ کاملا جا افتاد، سس بشامل را اضافه کنید. رنگ و روی سوپ شیر باید کاملا سفید باشد. سوپ را از روی شعله بردارید و کمی گشنیز و جعفری خرد شده به آن اضافه کنید.

در نهایت مقداری از خامه را با کمی شیر ترکیب کنید و به سوپ اضافه کنید.
به یاد داشته باشید که استفاده از جو پرک و قارچ در سوپ شیر الزامی است؛ اما هویج، شلغم، ذرت، نخود فرنگی و حتی فلفل دلمه‌ای کاملا سلیقه‌ای است و می‌توان آنها را حذف کرد.

ترکیب اصلی سوپ شیر، شیر و خامه به همراه جو پرک، قارچ و پیاز و گشنیز و جعفری است. البته برخی به این ترکیب یک تا دو حبه سیر هم اضافه می‌کنند.

separator line

2. سوپ برای بهبود گلو درد با رشته

سوپ رشته

مواد لازم :

رشته سوپی : ۱ پیمانه خرد شده
هویج : 2 عدد
سیب زمینی : 1 عدد متوسط
پیاز : 1 عدد
مرغ یا ماهیچه یا حتی سیرابی گوسفندی : 500 گرم
کره : 50 گرم
نمک و فلفل
زردچوبه
گشنیز و جعفری
گاهی هم کمی رب و زرشک به میزان دلخواه

طرز تهیه :

سوپ رشته یکی از متداول‌ترین انواع سوپ‌هاست که بسیار هم خوشمزه و به دلیل ترکیباتش بهترین سوپ برای سرماخوردگی است. ترکیبات این سوپ معمولا از انواع سبزیجات به همراه رشته است. اینکه مرغ یا گوشت در سوپ رشته بریزید یا نه، کاملا سلیقه‌ای است. می‌توانید از انواع عصاره‌ها نیز در این سوپ گوشت برای سرماخوردگی استفاده کنید.

پروتئینی که در این سوپ استفاده می‌کنید، می‌تواند از مرغ، گوشت گوسفندی، بلدرچین، شترمرغ یا حتی بوقلمون باشد.

بهترین شیوه برای طبخ هر نوع سوپی این است که حتما یک بار سبزیجات را همراه با کره تفت بدهید و بعد آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به روغن بیفتد. سایر ترکیبات را به نوبت اضافه کنید. معمولا در سوپ رشته از رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. بهتر است رب را هم در مقداری کره تفت بدهید تا رنگ باز کند و سوپ را خوش رنگ و لعاب کند.

اگر قصد دارید در سوپ رشته از زرشک هم استفاده کنید، وقتی سوپ را در ظرف سرو کشیدید، زرشک را اضافه کنید؛ زرشک نباید حرارت بخورد.
به یاد داشته باشید که در هر سوپی که تهیه می‌کنید، حتما گشنیز و جعفری را وقتی اضافه کنید که سوپ را از روی شعله گاز برداشته باشید. سبزی سوپ نباید پخته شود و باید کاملا خام در سوپ استفاده شود.

اینکه از گشنیز و جعفری به همراه هم استفاده کنید یا فقط گشنیز و یا فقط جعفری در سوپ بریزید، کاملا سلیقه‌ای است؛ اما به یاد داشته باشید که ترکیب گشنیز و جعفری به سبزی سوپ معروف است.

separator line

3. سوپ کدو حلوایی برای درمان دردگلو

سوپ کدو حلوایی

استفاده از کدو حلوایی در سوپ برای کسی که سرماخورده است، به بهبودی سریع‌تر او می‌تواند کمک بسیار زیادی کند. معمولا این سوپ مناسب سرماخوردگی به صورت پتاژ ( پوره و یا له شده ) تهیه می‌شود.

مواد لازم :

کدو حلوایی : 350 گرم
پیاز : 1 عدد
عصاره مرغ : 2 قاشق غذا خوری
سیب زمینی : 2 عدد متوسط
هویج : 1 عدد
ساقه کرفس : ۱ پیمانه خرد شده
دال عدس : نصف پیمانه
بلغور جو : نصف پیمانه
خامه : به میزانی که دوست دارید
کره : 50 گرم
نمک
فلفل
گشنیز
جعفری به مقدار دلخواه

طرز تهیه :

برای تهیه سوپ کدو حلوایی ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقدار کمی کره به آن اضافه می‌کنیم. سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا پیاز نرم شود. بعد مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

در ادامه کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و ساقه کرفس را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می‌کنیم. مواد را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تفت می‌دهیم. سپس ۲ لیوان آب مرغ را به قابلمه اضافه می‌کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می‌کنیم. پس از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد، درب آن را می‌گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم تا مواد به آرامی بپزند.

در ادامه دال عدس و بلغور خیس داده شده را به سوپ اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا همه مواد پخته شود. در همین مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه و زنجبیل به سوپ اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم مواد بپزند و آب سوپ تبخیر شود.
زمانی که فقط یک پیمانه از آب داخل قابلمه باقی ماند، سوپ کدو حلوایی تقریبا آماده است فقط باید آن را به شکل پوره یا همان پتاژ در بیاوریم. برای این منظور سوپ را به صورت داغ داخل میکسر می‌ریزیم و میکس می‌کنیم تا در پایان شبیه به پوره شود.

پس از اینکه این سوپ مخصوص سرماخوردگی را به خوبی میکس کردیم، درون ظرف سوپخوری می ریزیم و با خامه به شکل دلخواه تزیین می کنیم. برای تزیین و طعم دهندگی بهتر سوپ کدو حلوایی می‌توانیم از لیمو ترش و سبزیجات معطر مثل جعفری هم استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا