دسته‌بندی نشده

طرز تهیه شربت سکنجبین به روش کاملا سنتی در منزل + فواید آن

آموزش تهیه شربت سکنجبین و فوت و فن های آن

شربت سکنجبین یکی از شربت های قدیمی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. این شربت را در ماه مبارک رمضان بسیار میل می کنند و به دلیل خواص بسیاری که دارد می تواند به روزه داران کمک زیادی کند.

همچنین شربت سکنجبین طعم بسیار خوبی دارد و می تواند عطش را رفع کند. یکی از پرمصرف ترین شیوه های خوردن سکنجبین، همراه با کاهو است. در ادامه آموزش درست کردن شربت سکنجبین را ذکر خواهیم کرد.

طرز تهیه شربت سکنجبین

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین:

  • آب ۲ لیوان
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • سرکه سفید ۵۰ گرم
  • نعناع ۵۰ گرم

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین خانگی

دستور طرز تهیه شربت خوشمزه سکنجبین:

برای تهیه این شربت خوشمزه ابتدا داخل ک قابلمه آب بریزید و شکر را به آب اضافه کنید و کمی هم بزنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر به طور کامل در آب حل شود.

حالا نعناها را بشویید و آن ها را با یک نخ به هم ببندید. دلیل اینکه نعنا را با نخ می بندید این است که در آخر پس از اینکه نعنا در شربت جوشید، قرار است آن را خارج کنید و اگر با نخ نبندید نعنا در شربت پخش می شود و درآوردن آن کار دشواری است.

پس از اینکه شکر در آب حل شد و نعناها را به هم بستید، آن ها را در آب و شکر فرو ببرید و بگذارید تا بجوشد و عصاره نعنا وارد شربت شود و شربت به غلظت کافی برسد.

اگر طع نعنا را در شربت سکنجبین دوست ندارید، می توانید این مرحله را حذف کنید. برای اینکه بفهمید شربت شما به غلظت کافی رسیده است یا نه با یک ملاقه مقداری شربت بردارید و کمی صبر کنید تا سرد شود سپس ملاقه را برگردانید.

اگر دیدید شربت به سختی از ملاقه خارج می شود، یعنی غلظت آن کافی است و می توانید سرکه را اضافه کنید. پس از اینکه سرکه را اضافه کردید، بگذارید تا چند جوش بزند بعد آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

در این مرحله از تهیه شربت سکنجبین، شربت خنک شده را صاف کنید و در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای مصرف هم مقدار کمی از شربت (۱ قاشق غذاخوری) را داخل یک لیوان آب سرد بریزید و پس از مخلوط کردن شربت، مصرف کنید.

شربت سکنجبین چه خواصی دارد

طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل

شربت سکنجبین با عسل

جالب است بدانید برای تهیه شربت سکنجبین سنتی و اصلی از عسل تهیه میشده است. در صورتی که تمایل دارید شما هم این شربت را با عسل تهیه نمایید می توانید شکر را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن ۵۰۰ گرم عسل اضافه کنید.

آشنایی با خواص شربت سکنجبین

در گذشته به نوشیدنی ها و خوراکی هایی که باعث اصلاح غذای مصرفی روزانه می شده مصلح می گفتند، مصلح در واقع ماده ی غذایی است که مصرف آن به همراه یا بعد از یک وعده ی غذایی عوارض جانبی و اثرات بد آن خوراک را در بدن خنثی کرده و از بین میبرد.

در عین حال در جذب مواد و عناصر مفید آن موثر بوده و اثر گزاری مثبت خوراک را افزایش می دهد. در گذشته از مصلح های مختلف میان وعده های غذایی استفاده و توصیه می شده، سکنجبین هم از جمله همین ماده های غذایی مفید می باشد که استفاده ی آن را پیشنهاد می کنیم.

از دیگر فواید سکنجبین به بازکردن انسداد عروق، رفع عطش، تسکین سردرد، تقویت فعالیت های دستگاه گوارش و کبد ،ناراحتی های طحال ، رفع سنگ صفرا و… اشاره کرد.

سکنجبین را به صورت های مختلف استفاده می کنند مثلا به همراه کاهو که ترکیب بسیار خوبی است و اشتها آور هم است یا مثلا آن را با شیرین بیان ترکیب می کنند که گفته می شود در باز کردن قلنج موثر است.

ترکیب آن با آب پخته ی کاسنی شاید طعم دلچسبی نداشته باشد اما بهترین دارو برای رفع تب شدید و طولانی مدت می باشد این ترکیبات داروهای گیاهی عالی و بی ضرری هستند که می توانید مصرف کنید.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا