دسته‌بندی نشده

طرز تهیه انواع غذاها با اشپل ماهی و روش نگهداری آن

اشپل ماهی و بهترین روش پخت آن

اشپل ماهی معمولا به عنوان یکی از مخلفات غذایی در کنار غذای اصلی سرو می‌شود. در استان‌های گیلان و مازندران؛ به کمک اشپل ماهی غذاهای بسیار خوشمزه و جذابی را با به کار بردن روش‌های مختلف، تهیه می‌کنند.

اشپل ماهی با سبزیجات، اشپل لقمه، اشپل با تخم مرغ، اشپل با پاستا و… از جمله غذاهای لذیذی هستند که با استفاده از اشپل ماهی طبخ می‌شوند. در این مقاله شما را با خواص اشپل ماهی و طرز تهیه انواع غذاها با اشپل ماهی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اشپل ماهی چیست؟

در واقع نام دیگر تخم ماهی دریایی اشپل است که جزو مواد مغذی و پر کالری نیز محسوب می‌شود. اشپل‌ها داخل پرده‌ نازکی در شکم ماهی‌هایی مانند: ازون برون، سالمون، ماهی سفید و… وجود دارند؛ می‌توان اشپل را در کنار غذا یا در تهیه غذا استفاده کرد.

خواص اشپل ماهی

فولیک اسید و آهن بالای موجود در اشپل ماهی تاثیر مثبتی در از بین بردن فقر آهن افراد دارد. اشپل ماهی منبع غنی از مواد معدنی چون فسفر است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

ویتامین B۱۲ موجود در اشپل ماهی تاثیر بسزایی در تنظیم متابولیسم بدن داشته و می‌تواند غذاهای دریافتی بدن را به انرژی تبدیل کند . همانطور که می‌دانید امگا۳ از ارکان اصلی برای سلامت مغز و قلب انسان بشمار می‌رود و اشپل ماهی یکی از منابع سرشار از امگا۳ می‌باشد. سرو اشپل ماهی به عنوان وعده غذایی یا چاشنی همراه غذا تا حد زیادی مانع از بروز سکته قلبی و مغزی خواهد شد.

حتما تابحال شنیده‌اید که ماهی حاوی جیوه است که مصرف زیادی آن برای بدن خطرناک است. اشپل ماهی‌ها بر خلاف خود ماهی، جیوه ندارند و شما با خیالی آسوده می‌توانید آن را سرو کنید. میزان کالری و انرژی دریافتی بدن بعد از سرو اشپل ماهی زیاد است زیرا اشپل‌ها خود دارای روغن هستند.

اشپل ماهی چیست؟

تفاوت اشپل ماهی با خاویار

بد نیست بدانید که خاویار و اشپل هر دو تخم ماهی هستند و تنها تفاوت‌شان در نوع ماهی‌ای است که تخم ماهی از آن خارج می‌شود. اشپل را می‌توان از بدن ماهی‌های بیشتری خارج کرد ولی خاویار را معمولا از ماهی ازون برون و فیل ماهی خارج می‌کنند. از نظر رنگ، خاویار دریای خزر سیاه رنگ و معمولا اشپل‌ها آجری رنگ هستند. همانطور که می‌دانید خاویار به مراتب گران‌قیمت‌تر از انواع اشپل است زیرا از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است.

طرز تهیه و مراحل پخت اشپل ماهی

طرز تهیه اشپل ماهی یا خوراک اشپل ماهی؛ ساده بوده و نیازمند کمی دقت است تا در کوتاهترین زمان ممکن آن را انجام دهید. ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:

  • اشپل ماهی دویست گرم یا یک عدد
  • پیازچه یا برگ سیر خرد شده یک سوم فنجان
  • سبزیجات معطر خرد شده (نعنا، خالواش، پونه، چوچاق و… ) یک فنجان
  • مغز گردو خرد یا آسیاب شده نصف یک فنجان
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به مقدار لازم
  • رب انار یک قاشق غذاخوری
  • روغن به مقدار لازم

مراحل پخت اشپل ماهی

اشپل ماهی را با استفاده از چنگال آنقدر هم بزنید تا بافت آن از یکدیگر جدا شود. پیازچه، رب انار و گردو را به اشپل‌ها اضافه کرده و مجدد هم بزنید.
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را با مواد ترکیب کنید. تابه را روی حرارت گذاشته، مواد را داخل تابه ریخته و اجازه دهید تفت بخورد. در صورت لزوم مقداری روغن به آن اضافه کنید.
برای اینکه خاصیت سبزی از بین نرود آن را دیرتر به خوراک اشپل ماهی اضافه کرده و هم بزنید. بعد از اینکه اشپل ماهی‌ها کاملا سرخ شدند می‌توانید آن را سرو کنید.

طرز تهیه و مراحل پخت اشپل ماهی

طرز تهیه اشپل شور

اشپل شور نوعی غذای محلی بوده که اصالت آن به گیلان برمی‌گردد. اشپل شور را معمولا همرا با غذاهایی مانند: باقلاقاتق، میرزاقاسمی، پلوکباب و… سرو می‌کنند. طرز تهیه اشپل شور ساده بوده و مواد اولیه محدودی لازم دارد. مواد لازم برای تهیه اشپل شور:

  • اشپل ماهی سفید
  • سنگ نمک بلوری
  • کاغذ آچهار تمیز
  • ظرف درب‌دار

مراحل تهیه :

اشپل را تمیز بشویید فقط مواظب باشید که کیسه روی جداره آن پاره نشود.
اشپل را داخل کاغذ بپیچید.
کف ظرف را با نمک بپوشانید، طوریکه ارتفاع نمک از سطح ظرف به دو سانتیمتر برسد.
اشپل را داخل ظرف گذاشته و روی آن را با نمک بپوشانید. بک استکان آب روی آن ریخته، درب ظرف را ببندید.
ظرف را مدت سی الی چهل روز داخل یخچال یا در فضای سرد و خنک قرار دهید. بعد از گذشت این مدت اشپل شور شما آماده سرو است.

طرز نگهداری اشپل ماهی

برای نگهداری از اشپل ماهی بعد از خرید از مغازه آن را داخل یک ظرف پر آب کرده و اجازه دهید خونابه از آن جدا شود. اشپل ماهی را در آبکش ریخته و بعد از اینکه آب اضافی آن خارج شد همه را در کیسه فریزر ریخته و در یخچال بگذارید. ماندگاری اشپل ماهی در یخچال دو روز و در فریزر دو الی چهار ماه است.

نکات و فوت‌وفن‌های تهیه اشپل ماهی و سرو آن کنار غذا

بعد از شسشتوی اشپل ماهی، پوست نازک روی آن‌ها را با ظرافت جدا کنید‌.
برای استفاده از اشپل در هر نوع غذایی، آنها را خوب با چنگال در کاسه‌ای از هم جدا کنید. به صورتی که بافت منسجم آن‌ها از هم جدا شود.
اشپل ماهی دارای کالری و کلسترول بالایی‌ست؛ از این رو کارشناسان تغذیه برای سلامتی بیشتر توصیه می‌کنند از روغن خود اشپل‌ها برای پخت‌شان استفاده‌ کنید‌.
می‌توانید همه‌ی غذا با اشپل را به همراه ترشیجات محلی یا زیتون مصرف کنید.

 انواع غذا با اشپل ماهی

دستور پخت انواع غذا با اشپل ماهی

خواص متعدد و همینطور طعم منحصر بفرد اشپل ماهی موجب شده محبوبیت بالایی در آشپزی سنتی و اصیل ایرانی داشته باشد. تنوع غذاهایی که با اشپل ماهی تهیه می‌شوند زیاد است که ما بطور مختصر به شرح تعدادی از آنها پرداخته‌ایم.

دستور پخت کوکوی اشپل ماهی

کوکو سبزی و کوکوی سیب زمینی از جمله غذاهای محبوب و سنتی ما ایرانیان هستند. اما آیا تابحال نام کوکوی اشپل ماهی به گوشتان خورده است؟ کوکوی اشپل ماهی جز غذاهای اصیل و پرطرفدار گیلان است که طعم بی‌نظیری دارد. برای تهیه کوکوی اشپل ماهی به مواد زیر نیاز دارید:

  • اشپل ماهی سفید پانصد گرم
  • برگ سیر خرد و ساطوری شده نصف یک پیمانه
  • نمک یک یا دو قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه یک سوم قاشق مرباخوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار کافی
  • زردچوبه یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه :

مانند هر غذای دیگری که با اشپل تهیه می‌شود قبل از هر کاری باید اشپل‌ها را به دقت بشویید.
برگ سیر خرد شده را همراه با نمک، فلفل، زردچوبه و تخم مرغ به اشپل اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید.
داخل یک تابه با اندازه مناسب روغن ریخته و روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود.
مواد کوکو را داخل تابه ریخته و روی آن را صاف کنید. بعد از اینکه یک طرف کوکو سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگرش هم سرخ شود. کوکوی اشپل ماهی شما آماده سرو است. نوش جان.

دستور پخت اشپل ماهی با سبزیجات

دستور پخت اشپل ماهی با سبزیجات

اشپل ماهی با سبزیجات را میتوان همراه با نان سرو کرد. اگر بدنبال غذایی مقوی، سرشار از فیبر و ویتامین هستید پیشنهاد می‌کنیم اشپل ماهی با سبزیجات را تست کنید. مواد لازم برای اشپل ماهی عبارتند از:

  • اشپل ماهی یک عدد
  • قارچ خرد شده یک فنجان
  • فلفل دلمه‌ای سبز دو قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای قرمز یک قاشق غذاخوری
  • هویج رنده شده نصف
  • روغن به مقدار کافی
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه:

بعد از شستن اشپل ماهی، آن را با چنگال هم بزنید تا بافتش از حالت یکپارچگی خارج شود.
سبزیجات و ادویه‌ها را به اشپل ماهی اضافه کرده و هم بزنید.
مواد آماده شده را در روغن سرخ کرده و نوش جان کنید.

منبع : رستوران ارکیده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا