دسته‌بندی نشده

اگر ماهی در آب بمیرد حکم خوردن آن چیست؟

در چه صورت ماهی صید شده حلال است؟

طبق نظر مراجع تقلید، ملاک کلی در این زمینه آن است که ماهی دارای پولک‌، زنده از آب گرفته شود. و همین برای حلال بودنش کافی است. پس کشتن و یا پاک کردن آن در بیرون آب، زمانی که هنوز ماهی زنده است ایرادی ندارد و موجب حرام شدنش نمی‌شود.
اما اگر ماهی در دام قرار گیرد و قبل از این‌که از آب خارج شود، در دام بمیرد، نظر مراجع تقلید در این مسئله مختلف است.

بیشتر مراجع آن‌را حلال شمرده و برخی،احتیاط مستحب را در پرهیز از خوردن آن می‌دانند.اگر ماهی از آب بیرون بیفتد، یا موج آن را بیرون بیاندازد، یا آب فرو رود ماهی در خشكی بماند، چنانچه پیش از آنكه بمیرد، با دست یا به وسیله دیگر كسی آن را بگیرد، بعد از جان دادن حلال است.

كسی كه ماهی را صید می‌كند حتماً باید مسلمان باشد تا ماهی حلال گردد؟

جواب: كسی كه ماهی را صید می‌كند، لازم نیست مسلمان باشد، و در موقع گرفتن نام خدا را ببرد، ولی مسلمان باید بداند كه آن را زنده گرفته و در خارج آب مرده.‌ .

ذبح با دستگاههای برقی چگونه است؟

جواب: در صورتی كه شرایط ذبح رعایت شود به نظر بسیاری از فقهاد اشكال ندارد.

سۆال: ملاك حلیت ماهیان فلس دار بودن آنهاست حال چنانچه بوسیله تغییرات ژنتیكی در ماهیان بدون فلس، تبدیل به ماهی فلس دار كردند آیا این ماهی حلال است یا خیر؟

جواب: بلی وقتی موضوع حلیت ماهی فلس دار بودن باشد، اگرچه بر اثر تغییرات ژنتیكی این علامات ظاهر شود حكم به حلیت آن می‌شود و چه بسا ماهیهائی كه اكنون فلسدار یا بیفلس هستند در گذشته نوع دیگری بوده‌اند و بر اثر تغییرات در نسل آنها به صورت فعلی در آمده‌اند موارد تبدیل موضوع در فقه فراوان است تبدیل شراب به سركه ـ سگ به نمك ـ عذره به خاك و….

سۆال مرتبط: آیا می‌توان گاو را قبل از ذبح كردن به وسیله چوب یا سنگ یا چكش با زدن به سرش بی حس كرد و سپس آن را ذبح كرد؟

جواب: حیوان اگر در موقع ذبح كردن جان داشته باشد، گرچه با ذبح كردن حلال می‌شود، ولی زدن حیوان برای بی حس كردن آن جایز نیست.

در چه صورتی اگر ماهی را صید كنیم پاك و حلال می‌شود؟

جواب: اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاك و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاك است ولی خوردن آن حرام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا