دسته‌بندی نشده

در مورد ماهی کله گوسفندی چه می دانید؟ (+تصاویر)

ماهی کله گوسفندی

ماهی‌های کله گوسفندی دارای دندان‌هایی شبیه به دندان‌های انسان هستند و غذای خود را می‌جوند.

دندان های ماهی کله گوسفندی در زمان بلوغ این حیوان رشد می کنند، تا امکان تغذیه از طعمه های سخت پوست فراهم شود.

ماهی کله گوسفندی

طبقه‌بندی ماهی کله گوسفندی به شکل زیر است:

  • فرمانرو: جانوران
  • شاخه: طنابداران
  • رده: پرتوبالگان
  • راسته: سوف‌ماهی‌سانان
  • خانواده: شانَک‌ماهیان
  • جنس و گونه:Archosargus probatocephalus

ماهی سر گوسفندی با نام علمی Archosargus probatocephalus به طور معمول در امتداد خط ساحلی شرقی آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی یافت می شود. آنها به واسطه دندان های جلویی خود که می توانند به طرز عجیبی شبیه دندان های انسان باشند، معروف شده اند.

ماهی کله گوسفندی

ماهی سر گوسفندی دارای نوارهای عمودی تیره روی بدن خاکستری روشن خود است. همچنین، این ماهی دارای خارهای تیزی در قسمت بالای بدن خود است. بیشتر ماهی های سر گوسفندی بین ۴۳ تا ۴۵ سانتیمتر طول دارند. با این وجود، برخی از آنها می توانند تا ۹۱ سانتیمتر نیز رشد کنند.

دندان های ماهی سر گوسفندی در زمان بلوغ این حیوان رشد می کنند، تا امکان تغذیه از طعمه های سخت پوست فراهم شود. تا پیش از بلوغ، این ماهی از حیواناتی با بدن نرم و صدف داران کوچک تغذیه می کند. افزون بر دندان های جلویی، یک سری دندان های آسیاب نیز در آرواره های پایین ماهی سر گوسفندی رشد می کنند.

به‌گزارش لایوساینس، ماهیگران در سال ۲۰۲۱ در کارولینای شمالی یک ماهی کله گوسفندی را با مجموعه تماشایی از دندان‌ها صید کردند. تصاویر این ماهی نشان می‌دهد که این گونه می‌تواند دندان‌های جلویی مانند دندان‌های انسان درآورد و نیز ردیفی از دندان‌های آسیاب کوتاه در آرواره پایین آن‌ رشد می‌کند.

ماهی کله گوسفندی چیست ؟

ماهی‌ کله گوسفندی کجا زندگی می‌کنند؟

ماهی‌های کله گوسفندی در زیستگاه‌های دریایی و پای‌رودها در غرب اقیانوس اطلس، شرق کانادا، شرق ایالات متحده و خط ساحلی آمریکای مرکزی و حتی جنوب برزیل زندگی می‌کنند. درحالی‌که ماهی کله‌گوسفندی معمولاً در آب‌های شور زندگی می‌کند، گاهی‌اوقات در زمستان‌ها در زیستگاه‌های آب شیرین دیده می‌شود. در این زمان، آن‌ها به‌دنبال آب‌های گرم‌تری هستند که از چشمه‌ها و رودها به اقیانوس می‌ریزد. ماهی‌های کله گوسفندی در اواخر زمستان و اوایل بهار برای تخم‌ریزی از سواحل دور می‌شوند. در پاناما، ماهی‌های کله گوسفندی از سطح به عمق ۱۵ متری می‌روند.

در مورد ماهی کله گوسفندی چه می دانید؟ (+تصاویر)

ماهی‌ کله گوسفندی چگونه تولیدمثل می‌کند؟

برای تولیدمثل، ماهی ماده تخمک‌های خود را آزاد می‌کند که سپس ماهی نر آن‌ها را با اسپرم بارور می‌کند. دانشمندان درمورد رفتار تخم‌ریزی ماهی کله گوسفندی اطلاعات زیادی ندارند، اما ماده‌ها ممکن است بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تخم تولید کنند. بچه‌ماهی‌ها پس از ۲۸ ساعت از زمان بارورشدن تخم‌ها، متولد می‌شوند. ماهی کله گوسفندی معمولاً در سن دوسالگی به بلوغ می‌رسد و می‌تواند حداقل ۲۰ سال عمر کند.

آیا ماهی کله گوسفندی برای انسان‌ها خطرناک است؟

ماهی‌های کله گوسفندی برای مصرف انسان بی‌خطر هستند و به‌طور تجاری و تفریحی در امتداد سواحل جنوب شرقی ایالات متحده و در خلیج مکزیک صید می‌شوند.

حتی زمانی که ماهی کله گوسفندی مجوعه کامل دندان‌های خود را داشته باشد، معمولاً برای انسان‌ها خطرناک نیست؛ اما تحریک آن‌ها ایده خوبی نیست.

دیوید کاتانیا، از آکادمی علوم کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در سال ۲۰۲۱ پس از انتشار ویدئویی در تیک‌تاک که ماهی کله گوسفندی را به‌عنوان ماهی اهریمنی توصیف می‌کرد، گفت:
من نسبت‌به شنا در آبی که این ماهی‌ها در آن زندگی می‌کنند، تردید نمی‌کنم. آن‌ها خطری برای انسان ندارند، مگر اینکه مورد آزار قرار گیرند. ازآنجا که این ماهی‌ها برای خوردن مناسب هستند، ماهیگیران در پی صید آن‌ها برمی‌آیند، بنابراین ممکن است دست زدن به آن‌ها در هنگام صید با خطر گاز گرفته‌شدن یا آسیب‌دیدن به‌وسیله‌ی خارهای تیز باله پشتی آن‌ها همراه باشد.

بیشتر بخوانید

۱۰ حیوان عجیب و ۲ سر که دنیا را تکان دادند !!

پرنده عجیب و دوست داشتنی به نام پوتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا