دسته‌بندی نشده

عفونت گوش در نوزادان

نوزاد

عفونت گوش در نوزادان

عفونت گوش میانی یکی از رایجترین مشکلات دوران کودکی است . بگذارید موضوع را با بحث درباره عفونت شروع کنیم . عفونت زمانی رخ می دهد که میکروبهایی مانند باکتریها و ویروسها وارد بدن می شوند و مشکلی بوجود می آورند . میکروبها می توانند وارد گوشهایتان شوند . گوش به سه بخش تقسیم می گردد: خارجی ، میانی ، داخلی . زمانی که میکروبها در گوش خارجی تان درد سر می آفرینند گوش شناگر نامیده می شود .

گوش میانی محفظه کوچکی از هوا در پشت پرده گوش محسوب می گردد. هنگامی گوش میانی تان دچار عفونت می شود که میکروبها وارد گوش میانی می شوند و آن قسمت پر از مایع ( چرک ) می گردد که حاوی سلولهای مبارزه کننده با میکروب است . زمانیکه چرک تولید می شود احساس می کنید در گوشتان بادکنكی در حال ترکیدن است که این حالت می تواند باعث درد گردد.

پزشک چه اقدامی انجام می دهد ؟

وقتی نزد پزشک می روید با چراغ قوه خاصی به نام اتوسکوپ داخل گوشتان را می بیند . پزشک بوسیله اتوسکوپ می تواند پرده گوشتان را – غشای نازکی میانی گوش خارجی و میانی – ببیند .

پزشک ممکن است از اتوسکوپ برای فوت کردن هوا به داخل گوشتان استفاده کند . چرا ؟ برای اینکه متوجه گردد که هوا باعث می شود پرده گوشتان به طریقی که پرده گوش سالم حرکت می کند حرکت می‌نماید ؟ پرده گوش عفونی شده آن طوری که باید حرکت کند نمی کند چون چرک بر آن فشار می آورد ممکن است باعث تورم آن گردد . عفونت نیز باعث قرمزی پرده گوش می گردد .

اگر عفونت گوش داشته باشید ، پزشک در مورد اقدامات بعدی تصمیم می گیرد . شاید از والدینتان بخواهد تا شما یک یا دو روز بعد معاینه کند تا ببیند بهبودی حاصل شده است ؟ همچنین شاید پیشنهاد مسکن درد به شما بدهد تا دردتان را بکاهد .

اگر پزشک تشخیص دهد که باکتری باعث این مشکل شده شاید دارویی به نام آنتی بیوتیک تجویز کند . این دارو معمولا عفونت باکتریایی را بر طرف می سازد و طی چند روز بهبود می یابید .

چنانچه آنتی بیوتیک براي شما تجویز گردید خیلی مهم است طبق مدتی که پزشک دستور داده آن را مصرف کنید ، حتی اگر درد گوشتان متوقف شده باشد . در صورتیکه دارو را کاملا مصرف نکنید عفونت می تواند برگردد و مجددا درد گوشتان آغاز شود .

کودکی که عفونت مزمن یا مكرر گوش دارد ممکن است نیاز به چند آزمایش دیگر داشته باشد . عبارتند از شنوایی نگار (اوديوگرام) که شنوایی تان را می سنجد ، پرده صماخ نگار (تيمپانوگرام) دستگاهی که بررسی می کند آیا پرده گوشتان به طور طبیعی حرکت می کند یا خیر .

عفونت گوش در نوزادان

کودکان در پیشگیری از عفونت گوش ، چه اقدامی می توانند انجام دهند ؟

از ورود به محلهایی که افراد سیگار می کشند خودداری کنید .

چون دود سیگارمی تواند جلوی عملکرد درست شیپورهای استاش‌تان را بگیرد .

همچنین سعی کنید سرما نخورید . این گامها می توانند موثر باشند:

· در صورت امکان از تماس با افراد سرما خورده خودداری کنید .

· دستانتان را مرتب بشویید .

· سعی کنید به بینی و چشمانتان دست نزنید .

با برطرف شدن سرما خوردگی و بیرون کردن این میکروبهای مزاحم از گوشهایتان آسوده خاطر می شوید

منبع:دانشنامه دکتر محسن زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا