دسته‌بندی نشده

روش نگهداری از انواع پنیر امنتال (امنتالر) را بشناسید !

پنیر امنتال چیست؟

پنیر امتنال برای اولین بار در سال 1290 در سوئیس ساخته شده است و از سال 1542 به نام منطقه جغرافیایی که در آن ساخت شد، نام گزاری شده است. در سراسر جهان معمولا آن را به نام پنیر سوئیسی می شناسند و به اسم پنیر امنتالر هم معروف است.

تولید امنتال سوئیس را می توان به قرن سیزدهم در دره رودخانه Emme در کانتون سوئیس ردیابی کرد. این قدیمی ترین پنیر سوئیس است و بخشی جدایی ناپذیر از میراث سوئیس محسوب می شود.
امنتال در خامه‌ خانه‌های حفاظت‌ شده تولید می شود و آن را از شیر خام تازه (غیر پاستوریزه) گاوهایی که منحصراً از علف و یونجه در مناطق تعیین‌شده تغذیه می‌کنند تهیه شود. تولید آن بدون مواد افزودنی یا ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی است. اما سوال اصلی این است که پنیر امنتال چگونه تهیه می شود؟

طرز تهیه پنیر امنتنال

شیر خام گاو را به آرامی در کتری های مسی بزرگ یا قوری حرارت می دهند. آب پنیر طبیعی و مایه پنیر برای تحریک انعقاد و تشکیل گوله های پنیر اضافه می شوند. قسمت های جامد و گوله شده پنیر را جدا کرده و در قالب ها قرار می دهند و آب پنیر را آبکش می کنند. سپس قالب ها را آب نمک زده و نگهداری شود. ترکیبی از کشت های اختصاصی، از جمله باکتری های پروپیونیک، در طول فرآیند تشکیل پنیر اضافه می شود.

طرز تهیه پنیر امنتنال

باکتری پروپیونیک از اسید لاکتیک تغذیه می کند و حباب های دی اکسید کربن را در طول فرآیند پیری آزاد می کند. حباب ها در پوست به دام می افتند و به آرامی سوراخ ایجاد می کنند. در حالی که پنیر بالغ می شود، این پنیر در دمای گرم نگه داشته می شوند تا سوراخ های ایجاد شده از بین نروند. بعد از دو ماه پنیر خصوصیات پنیر امانتال پدیدار می شود. حدود 12 لیتر شیر برای تولید یک کیلو پنیر مورد نیاز است. قطر چرخ های گرد پنیر 80 تا 100 سانتی متر است. وزن آن ها بسیار سنگین است.

پنیر امنتالر در کدام غذا استفاده می شود؟

امنتال خاصیت ذوب بسیار خوبی دارد که آن را برای هر غذایی که نیاز به پنیر ذوب شده دارد، مانند انواع فست فودها، ساندویچ ها، پنیر کبابی، پاستا و غذاهای تخم مرغی بسیار مناسب است و غذا را ایده آل می کند. همچنین می‌توان آن را به صورت ذوب نشده (سرد) برای ساندویچ‌های چند لایه یا به صور تکه ای همراه با میوه و یا مغزیجات استفاده کنید.

توجه داشته باشید که پنیر امنتال دارای پوست سفت است و غیر قابل خوردن است که باید آن را دور بیندازید.

تفاوت پنیر امنتالر با دیگر پنیر ها در چیست؟

همان طور که گفته شد، پنیر امنتال یک پنیر صاف و نیمه سختی است که از شیر گاو تهیه می شود. دارای بدنی سفت و متراکم و پوستی سخت و غیرقابل خوردن است، این پنیر با توجه به سن آن دامنه طعمی متفاوتی دارد و طعم آن از کره ای ملایم تا طعم تند و عمیق میوه ای متغیر است. تفاوت این پنیر، میزان ذوب و سفتی جنس این پنیر است که بر خلاف پنیر پارمسان و دیگر پنیرها خاصیت کشسانی بیشتری دارد.

طرز نگهداری از پنیر امنتال

انواع پنیر امنتالر

پنیر امنتال در مراحل مختلف فرایند اماده سازی برای انواع غذاها فروخته می شود. پنیر امنتال انواع مختلفی دارد و با توجه به سن آن ها نام گزاری شده است.

  • پنیر امنتال کلاسیک: این پنیر حداقل 4 ماه زمان می برد که آماده شود. دامنه طعمی این پنیر ملایم است و طعم آن مانند آجیل خام است.
  • پنیر امنتال Reserve (به معنای پنیر کهنه شده): این پنیر هشت ماه زمان می برد تا آماده شود و دارای طعم بسیار معطر است. این پنیر به نام پنیر بالغ شده معروف است.

دیگر پنیر های امنتال که به غیر از این دو نمومه نام گزاری شده است، معمولا بعد از 5 ماه و کمتر از 8 ماه مورد استفاده قرار می گیرد که نام های متفاوتی دارد.

طرز نگهداری از پنیر امنتال

برای نگهداری در یخچال، پنیر را در کاغذ روغنی بپیچید و در یک کیسه زیپ دار یا یک ظرف پلاستیکی قرار دهید. این اجازه می دهد تا مقدار محدودی جریان هوا بدون نفوذ بوی پنیر در یخچال نگه داری شود. اگر پنیر به ظرف چسبید و قالبی تشکیل شد، اطراف آن را کاملا برش دهید.

پنیر امنتال را می توان تا شش هفته در یخچال نگهداری کرد. همچنین می توان آن را تا سه ماه با کمترین تأثیر بر طعم و بافت در فریز قرار داد. برای نگهداری پنیر در فریز بهتر است آن را به ابعاد مربع های کوچک تر خرد کنید و یا آن را با رنده درشت، رنده کنید و برای انجماد در کیسه‌های زیپ‌دار، با تمام هوای فشرده، تا سه ماه نگهداری کنید. قبل از استفاده پنیر را از قبل درون یخچال قرار دهید تا یخ آن آب شود.

منبع : چناران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا