دسته‌بندی نشده

دمنوش زرشک : دستور تهیه و خواص دمنوش زرشک

طرز تهیه دمنوش زرشک | خواص و مضرات زرشک

اگر ذائقه ی شما چای ترش را می پسندد دمنوش زرشک و عسل را به شما پیشنهاد می کنیم. رنگ و طعم ترش دمنوش زرشک بسیار اشتها بر انگیز است و برای درست کردن آن نیازی به صرف وقت زیادی نیست و در اندک زمانی آماده می شود .

این چای گوارا را با استفاده از زرشک خشک نیز می توانید درست کنید .برای مشاهده مقالات بیشتر در دسته انواع دمنوش ، از سایت مجله دلگرم مقالات بیشتری را مشاهده نمایید.امروز به آموزش این دمنوش می پردازیم .با ما همراه باشید.

طرز تهیه دمنوش زرشک و عسل

  • زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است. به ریشهٔ درخت زرشک «آئر خیس» گفته می‌شود.
  • انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه‌های زرد رنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.
  • زرشک بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا است که در این میان استان خراسان جنوبی با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

زرشک در ایران

در ایران زرشک گونه ای منحصر به فرد است و با گونه‌های دیگر متفاوت است بیشتر در منطقه خراسان جنوبی یا قهستان کشت می‌شود زیرکوه قاین مرکز اصلی تولید ان است. خوشه زرشک ایرانی ابتدا زرد رنگ و بعد ترش مزه و در زمان رسیدن قرمز می‌شود و به مرور به رنگ شرابی در می آید.

خواص دمنوش زرشک

چای زرشک دارای خاصیت ضد خونریزی ضد فشار خون و دافع سموم می باشد.

همچنین از آن در مواردی نظیر :

ورم روده ها – استفراغ – قند خون – نقرس – ورم پروستات – سنگ کلیه – سنگ کیسه ی صفرا – مسمومیت – چربی خون – خشکی معده – تنگی نفس – تقویت معده – رماتیسم – بواسیر – یرقان – زخم معده و اثنی عشر – گلودرد عفونی – تصلب شرایین – سیاتیک و خونریزی رحم نیز استفاده می نمایند.

مواد لازم برای دمنوش زرشک

  • آب جوش : یک قوری
  • زرشک2 :قاشق غذاخوری
  • نبات یا عسل در صورت تمایل

طرز تهیه چای زرشک در منزل

  1. هر روز یک قاشق غذاخوری از میوه زرشک را در سه لیوان آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه دم نموده و بعد آن را صاف کرده و به تدریج در طی روز میل کنید. در صورت تمایل مقداری نبات و یا عسل به آن اضافه کنید.
  2. “دمنوش زرشک” دارای فواید و خواص بسیاری می باشد که به دلیل وجود ویتامین B فراوان در زرشک، دم کرده میوه آن در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی دارد.
  3. دمنوش زرشک سرشار از ویتامین B می باشد که برای پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مناسب است.
  4. همچنین این دمنوش ادرار آور و خلط آور است و نیز تصفیه و ضد عفونی کننده خون است.و برای درمان اسهال خونی ، زخم و ورم معده هم مناسب است.فشار خون را پایین می آورد و بی اشتهایی را برطرف میکند.
  5. برای درست کردن این دمنوش باید زرشک را بشویید تا احیانا گل و لایی نداشته باشد بعد داخل قوری آب با دمای 80 درجه مخلوط کنید و اجازه دهید تا به مدت 10 دقیقه دم بکشد
  6. و اگر دوست داشتید میتوانید با عسل و نبات شیرینش کنید

دمنوش زرشک : دستور تهیه و خواص دمنوش زرشک

زرشک برای کبد مفید است

گیاه زرشک برای برطرف کردن بیماری های کبد ی مفید است. تقویت کننده قلب و کبد می باشد. زرشک قابض است و مصرف آن برای درمان بواسیر خونی مفید و صفرابر می باشد.

برای برطرف کردن ناراحتی های دهان دم کرده زرشک راغرغره کنید .از ریشه و پوست ساقه زرشک نیز استفاده های زیادی می شود از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صفرابر و مسهل است.
  2. کبد را پاک و تقویت می کند.
  3. اعمال دستگاه گوارش را منظم و سوءهاضمه را از بین می برد.
  4. تازه آن،بی اشتهایی را برطرف می کند.
  5. برای درمان یبوست مفید است و به درمان زردی و یرقان کمک می کند.
  6. مصرف آن برای افرادی که به نقرس و روماتیسم مبتلا هستند توصیه می شود.
  7. مبتلایان به ورم طحال نیز می توانند از این گیاه کمک بگیرند.
  8. ریشه و ساقه زرشک برای درمان واریس مفید است.
  9. سوزش ادرار را برطرف می کند.
  10. تازه آن فشار خون را پایین می آورد

بیشتر بخوانید :

۲۵ فایده دارویی و درمانی دمنوش سماق

چای انار : طرز تهیه چای انار ویژه شب یلدا خوشرنگ و خوش طعم

۱۰ دمنوش و چای طبیعی معجزه ای جهت درمان سرماخوردگی

برگ نعنا تسکین دهنده ی درد دندان + خواص نعنا برای بدن

موارد منع مصرف دمنوش یا چای زرشک

  • خانم های باردار از مصرف آن خودداری کنند.
  • میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود و مانع از جذب ویتامین B کافی در بدن شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا