دسته‌بندی نشده

خواص زرشک ، مقدار و نحوه مصرف و عوارض زرشک

زرشک یک گیاه وفق پذیر است و بوم آن به شدت متغیر است زیرا هر نوع خاک و شرایطی اثرات متفاوتی روی رشد آن دارد.به طور مثال اگر به شکل وحشی رشد کند طول ان میتواند به 2 تا 3 متر برشد.
توضیحی مختصر در مورد این گیاه: خود بوته دارای شاخه‌های کوتاه و خار دار با برگ های زرد روشن است که بین ماه‌های آوریل و ژوئن شکوفه می‌دهند وگل های آن در پاییز به حبه های قرمز تیره تبدیل میشوند.
استفاده از بخش های مختلف آن: در بهره بردن از آن به عنوان یک داروی گیاهی; ریشه; ساقه و میوه ی اش مورد استفاده قرار میگیرد.

فواید درمانی زرشک

خواص زرشک برای سلامتی

زرشک با انگور اورگون خویشاوندی نزدیکی دارد.هردو حاوی آلکالوئیدهای ایزوینولون هستند.زرشک حاوی مهم ترین آلکالویید هاست و طبق مطالعات آزمایشگاهی; این گیاه یک آنتی بیوتیک آرامبخش است که خواص ضد التهابی; ضد فشار خون بالا و ضد انعقادی دارد.زرشک یک محرک سیسیتم ایمنی است که به هضم غذا در معده و کاهش درد آن کمک میکند.
بربامین یکی دیگر ازآلکالویید هایی است که در این گیاه یافت میشود و به نظر میرسد با تحریک گلبول های سفید خون; با عفونت ها مبارزه میکند.این گیاه دارویی بیش از 2500 سال در اسیا و مدیترانه مورد استفاده قرار گرفته به طوری که در مصر باستان از آن برای جلوگیری از بیماری طاعون بهره برده اند.و طبیبان سنتی هند هم از آن برای درمان بیماری اسهال کمک جسته اند. زرشک به طور سنتی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی، تحریکات پوستی و ضایعات مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیک است و در درمان عفونت های دستگاه ادراری و مثانه ;عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و خونریزی غیر طبیعی رحم مورد استفاده قرار گرفته است.
این گیاه ممکن است برای سیستم های قلبی عروقی و عصبی سودمند باشد و به عنوان درمانی برای صرع و تشنج استفاده شود. همچنین به عنوان درمانی برای تپش قلب و پرفشاری خون مورد استفاده قرار گرفته است. عصاره زرشک به عنوان یک تسکین دهنده ممکن است علائم پسوریازیس را کاهش دهد، اما در حال حاضر شواهد بالینی کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. از این گیاه عموما برای درمان اسهال میکروبی و عفونت‌های انگلی روده‌ها استفاده می‌شود .البته در درمان عفونت های قارچی هم موثر است.به نظر میرسد که زرشک جریان خون را به کبد تحریک کرده و باعث بهبود عملکرد آن میشود.

Barberry
بوته زرشک

مقدار و نحوه مصرف زرشک

مصرف زرشک برای کودکان توصیه نمیشود ، چرا که تحقیقات کافی روی این گیاه برای تضمبن اطلاعات مصرفی آن صورت نگرفته است.
بزرگسالان میتوانند آن را به شیوه های مختلفی استفاده کنند:جوشانده; قرص; کپسول و یا به شکل خشک.

چای زرشک

مصرف ترجیحی آن بدین صورت است که مقداری زرشک در دو یا سه فنجان آب به مدت 10 الی 15 دقیقه جوشانده و میل شود.همچنین میتوانید 2 تا 4 گرم یا 1 الی 2 قاشق چای خوری را به شکل خشک مصرف نمایید.

شربت زرشک

250 تا 500 میلی گرم از عصاره آن را مصرف کنید.

پماد زرشک

10 درصد از عصاره ان را 3 بار در روز به پوستتان بمالید.

میزان و نحوه مصرف این گیاه بسته به شرایط فرد متفاوت است.در برخی شرایط_برای مثال مشکلات گوارشی_بهتر است که خود گیاه مصرف شود.یک پزشک یا گیاه شناس میتواند بهترین توصیه ها را در مورد میزان و نحوه مصرف این گیاه بدهد.

عوارض جانبی زرشک

زرشک نباید توسط زنان باردار مورد استفاده قرار گیرد چرا که آن یک محرک رحمی است و هیچ گونه مطالعه ای جهت مفید بودن آن در زنان باردار صورت نگرفته است.لذا توصیه میشود از مصرف ان در حین بارداری اجتناب کنید.

در مصرف دوز های مناسب عوارض جانبی گزارش نشده است.اما اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است باعث خونریزی دربینی; اسهال و استفراغ; مشکلات کلیوی; درد در حین ادرار و وجود خون در ادرار شود که توصیه میشود در این گونه موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.
این گیاه ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد.لذا قبل از مصرف آن با پزشکتان صحبت کنید.
همچنین بیمارانی که تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و دارو های تجویز شده مصرف میکنند لازم است حتما قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود صحبت نمایند.


امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با خواص زرشک آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا