دسته‌بندی نشده

دعا و اعمال موثر برای راحت جان دادن و مرگ آسان

دعا و سوره برای راحت جان دادن و مرگ راحت و آسان

مطلبی که امروز برای شما عزیزان آماده کردیم سوره و دعاهای مجرب جهت راحت جان دادن (مرگ راحت و آسان ) هست .

سوره های قرآنی و دعاهای بسیار مجرب و قوی و سریع الاجابه برای مرگ راحت آسان و بدون درد مخصوص کسانی که لحظه مرگشان فرا رسیده است . امیدوارم که کارگشای مشکلات شما عزیزان واقع شود .با دلگرم همراه شوید.

سوره و دعاهای مجرب جهت راحت جان دادن

اعمال و کارهایی که موجب کاهش سکرات مرگ برای انسان می شود

بهتر است بدانیم که در روایات ائمه اطهار (ع) اعمال نیک و شایسته ای ذکر شده اند که در صورت عمل انسان به آنها موجب آسانی سکرات مرگ برای محتضر می شود که در ذیل این بحث این روایات را بیان خواهیم کرد.

separator line

1 – حدثنا أحمد بن محمد بن یحیى العطار( ره ) قال حدثنا أبی قال حدثنی محمد بن عبد الجبار عن الحسن بن علی بن أبی حمزة قال أخبرنی داود بن کثیر الرقی قال سمعت أبا عبد الله الصادق (ع) یقول :

« من أحب أن یُخَفَّفُ الله عز و جل

عنهُ سَکَراتِ الموتِ فلیکن لِقَرابَته

وَصُولاً وَ بِوالِدَیه بارّاً

فإذا کانَ کذلکَ هَوَّنَ اللهُ عَلَیه سَکَراتِ المَوتِ

وَ لَم یُصِبه فی حَیاتِه فَقرٌ أبداً

حضرت صادق (ع) طبق سند فوق روایت کرده که فرمودند : « هر کس می خواهد خداوند بر او سکرات مرگ را آسان کند ، صله ارحام (1) و خویشان انجام دهد و به پدر و مادر خود نیکی و احسان نماید ؛ پس هرگاه چنین کند ، خداوند بر او دشواریهای مرگ را آسان کند ، و هرگز در حیاتش به او فقر نرسد . »

2 – روایت شده : حضرت رسول اکرم (ص) نزد جوانی در وقت وفات او حاضر شدند ، سپس به او فرمودند : بگو « لا اله الا الله » ، اما زبان جوان بسته شد و نتوانست بگوید . هر چه حضرت تکرار کردند ،او نتوانست بگوید ؛ سپس حضرت (ص) به آن زنی که نزد سر آن جوان بود فرمودند : آیا این جوان مادر دارد ؟ عرض کرد : بلی ، من مادر او هستم .

فرمودند : آیا تو از او ناراحت و خشمناک هستی ؟ گفت : بلی ، الان شش سال است که با او صحبت نکرده ام ! حضرت فرمودند : از او راضی شو . آن زن گفت : « رضی الله عنه برضاک یا رسول الله » و چون این کلمه را که دلالت بر رضایت او از پسرش می کرد ، گفت ، زبان آن جوان باز شد .

حضرت (ص) به او فرمودند : بگو « لا اله الا الله » . سپس حضرت (ص) فرمودند : چه می بینی ؟ جوان گفت : مرد سیاه قبیح المنظری را می بینم که با جامه های چرک و بوی گندیده و بد نزد من آمده و گلو و راه نفس من را گرفته . حضرت (ص) فرمودند : بگو « یا مَن یَقبَلُ الیَسیرَ وَ یَعفُو عَن الکَثیرِ إقبَل مِنّی َالیَسیرَ وَاعفُ عَن الکَثیرَ إنَّکَ أنتَ الغَفُورُ الرَّحیمُ .»

آن جوان این کلمات را گفت .

آن وقت حضرت (ص) به او فرمودند : نگاه کن چه می بینی ؟ گفت : می بینم مردی سفید رنگ ، نیکو صورت ، خوش بو ، با جامه های خوب نزد من آمده و آن سیاه پشت کرده و می خواهد برود . حضرت (ص) فرمودند : این کلمات را تکرار کن و او تکرار کرد .

حضرت (ص) فرمودند : چه می بینی ؟ عرض کرد : دیگر آن سیاه را نمی بینم و آن شخص سفید نزد من است . پس در آن حال آن جوان وفات کرد .

دعا و اعمال موثر برای راحت جان دادن و مرگ آسان

خوب در این حدیث تأمل و تفکر کنید . ببینید اثر عقوق و عدم رضایت والدین تا چه اندازه است که این جوان با آنکه از صحابه شمرده می شود و پیغمبر رحمت (ص) به عیادت او آمده و بر بالینش نشسته و خود آن جناب کلمه شهادت تلقین او فرموده اند ، نتوانست آن کلمه را تلفظ کند مگر وقتی که مادرش از او راضی شد ؛ آن وقت زبانش باز شد و کلمه شهادت را گفت .

محبت امیرالمؤمنین علی (ع) وسیله ای برای راحت جان دادن

3 – مهمترین و مؤثرترین وسیله برای راحت جان دادن ، محبت امیرالمؤمنین علی (ع) است : قال النبی (ص) :

« أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً هَوَّنَ اللَّهُ عَلَیْهِ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ وَ جَعَلَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ »

رسول خدا (ص) فرمودند : «آگاه باشید هر کس علی (ع) را دوست بدارد ، خداوند سکرات مرگ را بر او سبک گرداند . و قبرش را باغی از باغهای بهشت گرداند .»

بیشتر بخوانید :

چطور مرگ آسان داشته باشیم؟!

۸ دعای مجرب برای آسان شدن امور و به اتمام رساندن کارها از مفاتیح

از کجا بدانیم مرگمان نزدیک است؟ علائم و نشانه های مرگ!

4 – قرار دادن محتضر در مصلی و محل نمازش ، موجب آسانی جان دادن او می شود : قال ابی عبد الله (ع) :

« إذا عَسَرَ عَلَی المَیِّتِ مَوتُهُ وَ نَزَعُهُ ، قَرُبَ اِلی مُصلاّهِ الّذی کانَ یُصَلّی فیهِ .»

حضرت صادق (ع) فرمودند : « هر گاه مردن بر میتی سخت شد و جان دادنش دشوار گردید ، او را نزدیک محل نمازش ، جایی که در آن نماز می خوانده ببرید . »

separator line

5 – مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :

« مَنْ کَسَا أَخَاهُ کِسْوَةَ شِتَاءٍ أَوْ صَیْفٍ کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ

أَنْ یَکْسُوَهُ مِنْ ثِیَابِ الْجَنَّةِ وَ أَنْ یُهَوِّنَ عَلَیْهِ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ

وَ أَنْ یُوَسِّعَ عَلَیْهِ فِی قَبْرِهِ وَ أَنْ یَلْقَى الْمَلَائِکَةَ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ بِالْبُشْرَى

وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کِتَابِهِ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ

هذا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ‏. »

طبق سند فوق از حضرت صادق (ع) نقل شده که فرمودند : « هر کس به برادر مؤمنش جامه زمستانی یا تابستانی بپوشاند ، بر خداوند تعالی حق است که از جامه های بهشتی بر او بپوشاند ، سکرات مرگ او را آسان کند و قبرش را گشاد نماید . »

از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده است : « هر کس برادر خود را حلوائی بخوراند ، حق تعالی از او تلخی مرگ را بر طرف سازد . »5

separator line

6 – از چیزهای دیگری که برای راحت و سریع جان دادن محتضر مفید است _ خواندن سوره یس _ سوره الصّافات _ سوره واقعه _ سوره ق _ سوره نازعات_ و کلمات فرج نزد او است .

قال ابی جعفر (ع) : « إذا أدرَکتَ الرَّجُلَ عِندَ النَّزعِ فلَقِّنهُ کَلماتِ الفَرَجَ :

لا اِلهَ اِلّا اللهُ الحَلیمُ الکَریم ،

لا اِلهَ اِلّا اللهُ العَلیُّ العَظیمُ سُبحانَ اللهِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبع وَ رَبِّ الاَرَضینَ السَّبعِ

وَ ما فیهِنَّ وَ ما بَینَهُنَّ وَ ما تَحتَهُنَّ وَ رَبِّ العَرشِ العَظیم

وَ الحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمینَ . »

دعا و اعمال موثر برای راحت جان دادن و مرگ آسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا