دسته‌بندی نشده

خطر ویروس کرونا برای سالمندان

ویروس کرونا برای سالمندان چقدر خطرناک است؟

ویروس کرونا در حال حاضر شیوع بالایی در دنیا دارد و همه افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. افراد مسن ، به ویژه آنهایی که دارای بیماریهای زمینه ای مانند دیابت ، بیماری قلبی و بیماری ریه هستند ، ممکن است به شدت تحت تاثیر ویروس کرونای جدید قرار گیرند.

COVID-19 ممکن است مشابه آنفولانزای فصلی باشد و 70 تا 85 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از آنفولانزا و 50 تا 70 درصد بستری های مرتبط با آنفولانزا در افراد 65 سال و بالاتر اتفاق می افتد.

اما دلیلی برای وحشت وجود ندارد و کارشناسان توصیه می کنند اقدامات لازم را برای آماده سازی برای مواجهه با این بیماری انجام دهید. با گسترش شیوع اپیدمی ویروس کرونا در بسیاری از کشورها کارشناسان خاطرنشان می کنند که بسیاری از افراد حتی در صورت ابتلا به این بیماری علائم جدی نخواهند داشت.

خطر کرونا ویروس در سالمندان

مراقبت از سالمندان در برابر ویروس کرونا

آسیب‌پذیری سالمندان در برابر ویروس کرونا بسیار زیاد است و توجه به سلامت روان این افراد با اقداماتی همچون ورزش، تغذیه مناسب و حفظ تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی ضروری است.

بهداشت روان به معنای آن است که شخص بهترین تطابق را با وضعیت اجتماعی محیط پیرامون خود داشته باشد. منظور از تطابق، داشتن یک زندگی راحت و دچار نشدن به اضطراب، افسردگی و مشکلات خلقی است و برای اینکه یک فرد در وضعیت انطباق باشد باید هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی شرایط مناسبی داشته باشد .

زمانی که مانند اکنون یک شرایط بحرانی به وجود می آید و شخص را از نظر روانی دچار نگرانی های بیش از حد می کند، شخص دچار افسردگی و اضطراب می شود. اثر منفی افسردگی و اضطراب بر سلامت روان و توانایی انطباق با محیط دارد.

افسردگی و اضطراب بر روابط بین فردی نیز تاثیرگذار است و حتی فرد را از نظر جسمی دچار اختلال می کند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد مسن از نظر جسمی در وضعیت کاملا مناسبی قرار ندارند، اضطراب و افسردگی غیرطبیعی می تواند سیستم ایمنی این افراد را دچار اختلال کرده و آنان را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی کند.

با اینکه نگرانی به اندازه، در چنین شرایطی می تواند باعث توجه فرد به رعایت نکات بهداشتی شود، اما اگر این نگرانی از حد بگذرد فرد را دچار مشکل می کند.

عدم ایجاد نگرانی بیش از حد برای افراد سالمند توسط اطرافیان و نزدیکان در مورد بیماری کرونا ضروری است. اطرافیان افراد مسن باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی اضافی، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند.

با اشاره به ایجاد نگرانی بیش از حد توسط برخی از منابع در فضای مجازی در رابطه با ابتلا به ویروس کرونا اگر اطرافیان اینگونه اخبار را دنبال می کنند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند.

برخی از بیماری ها در شرایط بحرانی ممکن است برای مدت کوتاهی شدید شوند، پیشنهاد می شود اگر فردی دچار این مسئله شد چند روز تامل کنند و در مقدار و نحوه مصرف دارو هایشان تغییری ایجاد نکنند. سالمندان، در صورت لزوم مراجعه حضوری به مراکز درمانی نیز بهداشت فردی را رعایت کرده و از ازدحام در سالن های انتظار مراکز درمانی بپرهیزند.

کرونا ویروس در سالمندان

پیشگیری از ابتلا سالمندان به ویروس کرونا

برخی نکات مهم در جهت تقویت سیستم ایمنی سالمندان و پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا در سالمندان عبارتند از:

  • آسیب پذیری سالمندان در مقابل ویروس کرونا بیشتر از سایر افراد است، بر همین اساس در نظر گرفتن و توجه به برخی نکات مهم جهت ارتقای مقاومت و سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا ویروس برای این افراد ضروری است.
  • کاهش و ضعف سیستم دفاعی بدن، افزایش بروز بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی -عروقی و دیابت، افسردگی و کاهش جذب ویتامین‌ها برخی از این موارد است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
  • خودداری از تردد‌های غیرضروری، رعایت بهداشت فردی و ضدعفونی محیط پیرامون از مسایل مهمی است که طی این دوره همه گیری باید بیش از پیش رعایت شود.
  • تغذیه مناسب در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد و در این راستا افزایش مصرف سبزیجات پخته و گوشت سفید و همچنین مایعات فراوان توصیه می‌شود.
  • منظور از تحرک انجام کار‌های شخصی، قدم زدن در فضای منزل و تنفس هوای تازه است، چراکه تحرک مناسب در تقویت عضلانی و روحیه افراد تاثیر بسیار مثبتی دارد.
  • خواب و استراحت ناکافی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند. در نهایت در این روز‌ها فراموش نکنیم که سالمندان بیش از پیش نیازمند توجه و مراقبت اطرافیان هستند.

بیشتر بخوانید:

راههای از بین بردن ویروس کرونا

بیمار مبتلا به کرونا چه زمانی اورژانسی می شود

تست کرونا رایگان است ؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا