دسته‌بندی نشده

فیلتر هپا و نقش آن در از بین بردن ویروس کرونا

HEPA به چه معناست و از کجا آمده است؟

HEPA که مخفف High Efficiency Particulate Air است، فیلتر هایی که قادر به جذب 99.97 درصد از ذرات 0.3 میکرون هستند.
گرچه روند استاندارد و صدور گواهینامه HEPA تا سال 1983 تاسیس نشده بود ، اما توسعه فیلترهای HEPA به جنگ جهانی دوم برمی گردد ، زمانی که دانشمندان آمریکایی با پروژه منهتن اولین فیلتر HEPA را برای جذب ذرات رادیواکتیو منتشر شده در هنگام ایجاد بمب اتمی ایجاد کردند.

چرا 0.3 میکرون؟

دانشمندان از این اندازه (0.3) میکرون به عنوان MPPS یا نفوذ پذیرترین اندازه ذرات یاد می کنند. دانشمندان دریافته اند که ذرات در همان اندازه، نسبت به ذرات بزرگتر یا کوچکتر، بیشتر از فیلترهای هوا طفره می روند. ما اندکی به این دلیل می پردازیم.

فیلترهای HEPA از چه ساخته شده و چگونه کار می کنند؟

اکثر فیلترهای مدرن HEPA از الیاف شیشه ای بهم پیوسته تشکیل شده است که برای ایجاد پیچ ​​و خم رشته ای پیچ خورده و در جهت های بیشماری چرخانده شده است. وقتی ذرات از این شبکه عبور می کنند ، به روش های زیر از گردش خارج می شوند:

Direct Impaction: آلودگی های بزرگی مانند انواع خاصی از گرد و غبار ، کپک و گرده در مسیری مستقیم حرکت می کنند ، با الیاف برخورد می کنند و به آن می چسبند.

Sieving: جریان هوا ذره ای را بین دو الیاف حمل می کند ، اما ذره بزرگتر از شکاف است ، بنابراین به دام می افتد.

Interception: جریان هوا برای مسیریابی مجدد فیبرها به اندازه کافی زیرک است و بدلیل سبک بودن اتم های جریان، با سرعت زیادی تغیر جهت می دهد ، اما به لطف اینرسی ، ذرات که از هوا سنگین تر است به مسیر خود ادامه می دهند و به کناره های الیاف می چسبند.

Diffusion: ذرات ریز بسیار پراکنده و تصادفی نسبت به ذرات بزرگتر حرکت می کنند ، بنابراین احتمال برخورد و چسبیدن آنها به الیاف بیشتر است.

وقتی ذرات به فیلتر HEPA نفوذ می کنند چطور؟ آیا آنها مستقیماً به ریه ها می روند؟

نگران نباشید فن آوری های دیگری نیز وجود دارد که با فیلترهای HEPA برای دفع بسیاری از آلاینده های فوق العاده کوچک مانند دود، بخار و سایر مواد شیمیایی سازگار است.

فیلترهای HEPA در کجا استفاده می شوند؟

در اصل همانند پروژه منهتن ، فیلترهای HEPA برای استفاده در آزمایشگاه و تنظیمات کارخانه در نظر گرفته شده بودند. امروز ، آنها همچنین به محصولات مصرفی ، از جمله اتومبیل ، جاروبرقی و دستگاه های تصفیه هوا راه پیدا کرده اند.

در تجهیزات آزمایشگاهی در قسمت اتاق تمیز و هود های لامینار از فیلتر های هپا استفاده می شود. علاوه بر آن از فیلتر کربن و لامپ های یووی تایپ سی جهت از بین بردن میکروارگانیسم ها نیز استفاده می شود.

زمان تعویض فیلتر هپا

زمان تعویض فیلتر ها به میزان استفاده از هود لامینار یا محیط کلین روم و سیستم تهویه آزمایشگاه بستگی دارد.اگر سیستم مناسب کنترل گرد و خاک در آزمایشگاه وجود داشته باشد، فیلتر برای چند سال کار می کند.

فیلتر های هپا تنوع زیادی دارند و گرید های مختلفی از آنها در صنعت تولید می شود. نوع دیگری از فیلتر ها به نام اولپا با بازده بیشتر نیز تولید می شوند.

HEPA و ULPA فیلترهایی هستند که از درهم تنیده شدن نامنظم الیاف های فایبرگلاس، پوشال یا حصیر و فشرده شدن آنها ساخته می شود و قابلیت جذب ذرات معلق به ظرافت 0.1 میکرومتر را دارد که این اندازه شامل ویروس ها و بخارات سمی نیز می باشد.

ویروس کرونا و فیلتر HEPA

ویروس کرونا در محدوده پایین ترین سایز فیلتر HEPA است، بنابراین ممکن است به طور کامل در فیلترینگ موثر نباشد. اما اگر فیلتراسیون HEPA در یک دوره زمانی خاص اجرا شود، می تواند مقدار زیادی از ویروس ها را از بین ببرد. و قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش به مدت کافی در دستگاه تصفیه هوا می تواند برخی ویروس ها از جمله COVID-19 را از کار بیندازد.

سخن پایانی
ویروس کرونا با اینکه تنها ۱۲۰ نانو متر قطر دارد و سایز فیلترینگ هپا ۳۰۰ نانو متر است ولی به روش های مختلف ویروس کرونا بین الیاف فایبر گلس به دام می افتند و با بازدهی بالایی این ذرات حذف می شوند.
برای اطمینان بیشتر از فیلتراسیون کامل از لامپ فرابنفش یا یووی تایپ سی استفاده می شود.

برگرفته از وب سایت تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی رویان ایران (https://royaniran.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا