دسته‌بندی نشده

طول عمر ویروس کرونا چقدر است؟

ویروس کرونا در محیط چقدر دوام می آورد؟

ویروس کرونا تا چه مدت زمانی روی اجسام و سطوح باقی می‌ماند؟ پاسخ این پرسش مهم است زیرا ویروس کرونا با آلوده کردن اشیاء و سطوح می تواند وارد بدن انسان شود.

ویروس کرونا نمی تواند مدت طولانی در هوا، روی بدن انسان یا سطوح دیگر زنده بماند. طول عمر این نوع جدید از ویروس کرونا بسته به شرایط محیطی از چند ساعت تا پنج روز است. بهترین شرایط برای ویروس رطوبت 40٪ و دمای هوا 20 درجه سانتیگراد است.

ویروس کرونا از طریق قطرات موجود در هوا و از طریق تماس گسترش می یابد، به همین دلیل لازم است که مرتباً دستان خود را بشویید.

ویروس کرونا تا چه مدت روی سطح و لوازم باقی می‌ماند؟

اگر ویروس کرونا مانند دیگر اعضای خانواده ویروس‌ها باشد، می‌تواند تا یک هفته روی اجسام زنده باقی بماند. طبق مطالعات انجام شده، هنوز مشخص نیست که آیا افراد مبتلا شده به ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹، سطح اجسامی را که ویروس کرونا روی آن‌ها قرار گرفته بوده را لمس کرده بودند و بعد دستشان را داخل دهان، بینی و یا به چشمانشان زده بودند یا خیر.

در حقیقت اطلاعات کامل و دقیقی در این مورد در دسترس نیست، اما محققان این ویروس را بسیار شبیه به ویروس سارس و مرس می‌دانند. طبق مطالعات، مدارک و اسناد موجود در مورد ویروس‌های در انسان‌ها و حیوانات، محققان به این نتیجه رسیده اند که پاتوژن‌های انسان می‌توانند روی سطح باقی و در دمای اتاق تا ۹ روز عفونی بمانند (به عنوان مثال؛ ویروس سرخک می‌تواند تا دو ساعت روی سطح باقی بماند.)

ویروس کرونا

عمر ویروس کرونا چقدر است؟

البته که مدت زمان عمر ویروس کرونا بیشتر است، اما به طور متوسط این خانواده از ویروس‌ها می‌توانند بین چهار تا پنج روز روی مواد مختلفی مثل آلومینیوم، چوب، کاغذ، پلاستیک و یا شیشه زنده بمانند.

بعضی از این نوع ویروس ها، آن‌هایی هستند که باعث عفونت در حیوانات می‌شوند و بیش‌تر از ۲۸ روز هم دوام خواهند آورد. طبق گفته پزشکان مختلف، دمای پایین و رطوبت بالای هوا می‌تواند طول عمر ویروس کرونا را افزایش دهد.

به طور کلی برای کاهش شیوع کرونا باید به دقت محیط را با محلول‌هایی که از هیپوکلوریت سدیم، اتانول، هیدروژن پرواکسید ساخته شده اند، ضد عفونی کنید. این مواد ضدعفونی کننده می‌توانند برای ویروس‌های سارس و مرس هم مفید باشند.

با اینحال ویروس‌های مختلف کرونا مورد تجزیه تحلیل و آنالیز قرار گرفته اند و نتایج نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها شبیه به هم هستند و هیچ کدام از آن‌ها ویروس ۲۰۱۹-nCoV نیستند و هنوز تیم تحقیقاتی به این نتیجه نرسیده اند که آیا دست فرد بر اثر برخورد با بیمار مبتلا با کرونا یا لمس سطح آلوده می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند یا خیر.

ویروس مرس به راحتیِ ویروس کرونا، از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا نمی‌کند، اما سارس بر اثر سرفه یا عطسه به فرد دیگر منتقل می‌شود. اگر ویروس روی سطح باقی مانده باشد و بعدا آن سطح توسط شخص لمس شود، به او منتقل می‌گردد، حتی اگر چند روز گذشته باشد.

برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این ویروس کرونا باید دستان خود را به دقت بشویید و حتما از ضد عفونی کننده‌ها هم استفاده کنید. مثلا در بیمارستان‌ها هرگز با دست خالی و بدون دستکش به دستگیره در، دکمه‌های آسانسور یا تلفن، داخل میز، دور تخت و دیگر لوزام که از پلاستیک یا فلز ساخته شده اند، دست نزنید.

ضد عفونی موبایل برای ویروس کرونا

ویروس‌ کرونا روی سطوح و دماهای مختلف چقدر دوام می‌آورند؟

محققان دریافتند که گونه‌های مختلف ویروس کرونای انسانی، روی سطوح بی‌جان، مانند میز و دستگیره درها، بین ۲ ساعت تا ۹ روز فعال می‌مانند. علت این اختلاف بازه زمانی، شرایط محیطی دیگر مانند دما، رطوبت و جنس سطوح است.

در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد، برخی از ویروس‌های کرونا تا ۲۸ روز فعال می‌مانند. اگر دما را بالا ببریم و به ۳۰ تا ۴۰ درجه برسانیم، طول عمر ویروس کرونا روی سطوح کمتر می‌شود.

خانواده ویروس‌های کرونا تا ۹ روز در دمای اتاق زنده می‌مانند. این زمان برای ویروس‌های کرونای حیوانی، تا ۲۸ روز است. در دمای اتاق و با رطوبت ۵۰ درصد، ویروس کرونای عامل سرماخوردگی (HCoV-229E)، دوام بیشتری در همین دما نسبت به رطوبت ۳۰ درصد دارد. این مسئله شاید علت شیوع بیشتر ویروس کرونای جدید در محیط‌های مرطوب‌تر را نشان دهد.

به‌طورکلی، خانواده ویروس‌های کرونا تا ۹ روز در دمای اتاق زنده می‌مانند. این زمان برای ویروس‌های کرونای حیوانی، تا ۲۸ روز است. اگر عامل جنس سطوح را در این بررسی وارد کنیم، نتایج متفاوتی به دست می‌آید؛ مثلا ویروس کرونای عامل بیماری مرس، روی سطح فولاد و دمای ۲۰ درجه، تا ۴۸ ساعت فعال می‌ماند؛ درحالی‌که با همین شرایط، یک گونه ویروس کرونای حیوانی (TGEV) تا ۲۸ روز دوام می‌آورد.

در مطالعه‌ای مشابه، یک گونه از ویروس کرونای عامل سارس، روی کاغذ بین ۴ تا ۵ روز زنده ماند و دیگری فقط ۳ ساعت.

شستشوی کرونا برای جلوگیری از ویروس کرونا

چگونه ویروس‌ کرونا را روی سطوح مختلف از بین ببریم؟

محققان، در ادامه بررسی‌ ویروس‌های خانواده کرونا، به نتایج مفیدی درباره مقابله با طول عمر این ویروس روی سطوح مختلف رسیدند. موادی مانند پراکسید هیدروژن، اتانول و هیپوکلریت سدیم (یک ماده شیمیایی در سفیدکننده)، ویروس‌های کرونا را روی سطوح مختلف به‌سرعت نابود می‌کنند.

در قسمتی از مقاله این محققان آمده است: «ضدعفونی کردن سطوح به‌مدت ۱ دقیقه با هیپوکلریت سدیم با غلظت ۰٫۱ درصد یا اتانول ۶۲ تا ۷۱ درصد، توان شیوع ویروس‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.»

در مقابل این نتایج مثبت، برخی مواد هم تأثیری روی ویروس‌‌ها نداشتند؛ مثلا کلرهگزیدین دی‌گلوکونات، که مردم از آن به‌عنوان ضدعفونی‌کننده موضعی در دهان‌شویه‌ها استفاده می‌کنند، اثری روی ویروس‌های کرونا نداشت.

محققان بر این باورند که اقداماتی مانند شستن صحیح دست ها همچنان بهترین راه مقابله با شیوع ویروس از طریق سطوح مختلف‌ است؛ مثلا آنها به بیمارستانی در تایوان اشاره کردند که با نصب وسایل شست‌وشوی دست در نقاط مختلف بیمارستان، می توان تا حد زیادی جلوی شیوع ویروس کرونای عامل سارس را بین کارکنان مرکز بگیرد.

گرچه این تحقیقات روی ویروس کرونای جدید یعنی ویروس کووید ۱۹ انجام نشده‌اند، اما محققان معتقدند که باتوجه‌به شباهت‌های خانواده ویروس‌های کرونا، نتایج این مقاله در پیشگیری از شیوع ویروس جدید کرونا هم مؤثر است.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از ویروس کرونا در سالمندان

بهترین راه مقابله با استرس و ترس از ویروس کرونا

تفاوت بین کرونا ویروس و آنفلونزا چیست؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا