دسته‌بندی نشده

بررسی فواید تخم مرو (مرمرشک) در طب سنتی

تخم مرو علاوه بر تاثیری که در باز کردن تارهای صوتی دارد می تواند التهاب های مختلف بدن را هم کاهش دهد، این گیاه با نام علمی Salvia macrosiphon Boiss شناخته می شود و گیاهی پایاست که برگ ها و کاسبرگ های آن بزرگ هستند.

توجه: ممکن است دانه های گیاه مرو با گیاه دیگری با نام علمی Salvia hypoleuca benth اشتباه گرفته شود که توجه به این نکته اهمیت دارد و بهتر است مراقب باشید، البته دانه های تقلبی دانه هایی کدر و غیر براق دارند و رنگ آن ها تیره متمایل به قهوه ای روشن است.

در مورد تخم مرو چه می دانید؟

این گیاه دانه هایی شاهدانه مانند دارد که سه وجهی هستند و ظاهر براقی دارند، یک وجه آن ها بزرگ تر است و کلا رگه های قهوه ای مانندی نیز دارد که از قسمت پایین منشعب شده اند و کل بذر را در بر گرفته اند، این گیاه در صورتی که در معرض آب قرار بگیرد حالتی موسیلاژ مانند به خود می گیرد و ژله ای می شود.

فواید تخم مرو

مهم ترین مشخصه این گیاه موسیلاژ آن است که می تواند گلو را نرم کند و به بهبود خشکی سینه کمک کند، البته این گیاه در تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن مشکلات مربوط به التهاب نیز کمک کننده است، می تواند دستگاه گوارشی را تحت تاثیر مثبت قرار دهد و خاصیتی مسهل دارد، در ادامه به بررسی دقیق تر فواید این گیاه می پردازیم.

Gooseberry seeds

تقویت سیستم ایمنی بدن با بذر مرو

برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توان از داروهای گیاهی استفاده کرد، این گیاه می تواند از بدن در برابر بیماری های ویروسی و فصلی مراقبت کند و تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف دارد، علاوه بر این می تواند ارزش غذایی خوراک شما را بالا ببرد و باعث تقویت بدن در برابر بیماری های مختلف شود.

رفع مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی

بذر مرو به بهبود تنفس کمک می کند، این گیاه موسیلاژ دارد که می تواند التهاب های قفسه سینه را کاهش دهد، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان سرفه دارد و محرک ها و عفونت ها را پاک می کند، علاوه بر این در درمان علائم سرفه های مزمن نیز کمک کننده است و می تواند مسائل آلرژیک و عفونت های مختلف را برطرف کند، دمنوش دانه های این گیاه علاوه بر تاثیری که در درمان سرفه دارد می تواند به رفع زکام و علائم دیگر سرماخوردگی نیز کمک کند، برای این منظور دانه ها را با آب ولرم چند ساعت خیس کنید و بعد میل کنید.

فواید بذر مرو برای دستگاه گوارشی

از فواید این گیاه برای دستگاه گوارشی تاثیر آن در برطرف کردن مشکل یبوست اهمیت دارد، این گیاه به طور کلی ملین است و می تواند حرکت مواد در لوله گوارشی را راحت تر کند.

خاصیت ضد التهابی

از جمله خواص مهم مرو این است که می تواند التهاب بدن را کاهش دهد و با این کار به کاهش درد و مشکلات دیگر کمک کند، این اتفاق در مفاصل و عضلات نقش پررنگ تری دارد و می تواند در درمان بیماری هایی مانند آرتروز موثر باشد، البته بهتر است در مصرف این گیاه با پزشک مشورت کرد.

روش مصرف تخم مرو

این بذر معمولا در چهارتخمه استفاده می شود، موسیلاژ یا لیزاب دارد که با ریختن دانه ها روی شیر یا آب داغ دانه ها پف کرده و لزج می شود، این ماده تاثیر زیادی در درمان سرفه و سینه درد دارد.

حتماً بخوانید:

خواص بارهنگ در طب سنتی

خواص بارهنگ در طب سنتی

ترکیبات گیاهی موجود در بارهنگ باعث کاهش التهاب، بهبود هضم و زخم می‌شود. در این مطلب از دلگرم با خواص درمانی بارهنگ و فواید آن برای سلامتی آشنا می…

عوارض و موارد منع مصرف

به طور کلی نمی توان این دانه ها را سمی دانست، تداخل دارویی خاصی هم برای آن ها گزارش نشده است اما مصرف بیش از حد آن ها باعث اسهال می شود و بهتر است که زنان باردار یا شیرده زیاد از آن استفاده نکنند، البته درمورد تداخل دارویی باید مراقب بود زیرا طبق گزارش های صورت گرفته می تواند با داروهای سیستم گوارشی و مشکلات تنفسی تداخل داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با بذر مرو

چند روش مصرف برای بذر مرو

برای مصرف این گیاه بهترین روش مصرف آن به شکل چای، دمنوش یا چیزهای این شکلی است، حتما باید با مایعات زیاد آن را مصرف کنید تا موجب ایجاد مشکل در گوارش نشود، زیرا دانه ها آب را جذب کرده و حالت موسیلاژ به خود می گیرند، اگر مایعات نباشد این آب را از بدن شما خواهند گرفت.
برای مصرف می توانید از شیر جوش نیز استفاده کنید، دانه ها را در شیر داغ بریزید و منتظر بمانید تا پف کنند و حالتی لزج به خود بگیرند، این دانه ها می توانند به درمان سرفه و درد سینه کمک کنند، می توانید از ترکیب آن با آب داغ نیز استفاده کنید. بهترین کار این است که دمنوش گیاه را روزانه سه مرتبه مصرف کنید.

منبع : سحرانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا