دسته‌بندی نشده

از چند ماهگی به نوزاد زردآلو بدهیم ؟

دادن زردآلو به نوزاد را از چند ماهگی شروع کنیم؟

بعد از اتمام نه ماهگی، زردآلوی تازه (نه زردآلوی کنسرو شده و یا خشک) می تواند به نوزاد معرفی شود. دادن برگه زردآلو به نوزاد توصیه نمی شود زیرا سفت است و برای جویدن نیاز به دندان های آسیابی دارد.

زردآلو یکی از اولین میوه های هسته دار مخصوص فصل تابستان است که در اوایل این فصل در بازارهای کشاورزان و فروشگاه های میوه و تره بار و مواد غذایی ظاهر می شود. میزان ترشی و شیرینی زردآلو بسته به نوع آن و مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید متفاوت است. هرچه زردآلو بیشتر روی درخت و در معرض نور آفتاب باشد، شیرین تر خواهد شد!

آیا دادن زردآلو به نوزاد مفید و سالم است؟

بله. مانند همه میوه ها و سبزیجاتی که به رنگ زرد و نارنجی هستند، زردآلو حاوی رنگدانه کاروتنوئید است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. این ویتامین محلول در چربی، از سلامت چشم ها، سیستم ایمنی بدن و پوست پشتیبانی می کند.

این میوه تابستانی خوشمزه همچنین بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن (مس، آهن، پتاسیم و ویتامین C) همراه با آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی گیاهی و فیبر محلول را ارائه می دهد که به تنوع میکروبیوم (میکروب هایی که وجودشان در بدن برای حفاظت در مقابل عوامل بیماری زا ضروری است)؛ بدن فرزند شما کمک می کند، از روده بزرگ پشتیبانی می کند و سطح کلسترول خون را پایین نگه می دارد.

دادن زردآلو برای نوزادان،

آیا دادن زردآلو به نوزاد خطر خفگی دارد؟

زردآلوی تازه، اگر نرم و رسیده باشد، به طور معمول با خطر افزایش خفگی در حین خوردن آن همراه نیست. اما به صورت کاملا برعکس، برگه زردآلو یا همان زردآلوی خشک درست مانند همه میوه های خشک خطر خفگی را برای نوزادان به دنبال دارد. بنابراین هنگام دادن زردآلو خصوصا زردآلودی خشک فراموش نکنید که مانند همیشه در طول وعده های غذایی در نزدیکی فرزند خود حضور داشته باشید.

آیا دادن زردآلو به نوزاد حساسیت زا است؟

خیر. خوشبختانه آلرژی به زردآلو نادر است. اگرچه افرادی هستند که به این میوه های هسته دار حساس هستند. افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی، که به آن آلرژی غذایی به گرده نیز می گویند، ممکن است به زردآلو حساسیت داشته باشند. البته ناامید نشوید، پختن میوه زردآلو می تواند به کاهش واکنش های آلرژیک در افراد حساس کمک کند.

فراموش نکنید که درست مانند هر ماده غذایی دیگری، هنگامی که قرار است برای اولین بار به فرزندتان زردآلو بدهید، حتما در نزدیکی او باشید و به دقت او را مشاهده کنید تا در صورت بروز علائم حساسیت متوجه این مساله شوید.

چگونه می توان زردآلو را برای بچه هایی که از شیر گرفته شده اند، آماده کرد؟

هر نوزادی طبق جدول زمانی مختص به خود رشد می کند. پیشنهادات آماده سازی آورده شده در زیر فقط یک نمونه کلی و برای اطلاع رسانی بوده و قطعا جایگزین مشاوره حرفه ای با متخصص اطفال و یا متخصص تغذیه نخواهند بود. بنابراین هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید و یا بر اساس آنچه که در اینجا خوانده اید و یا در اطرافتان دیده اید، از راهنمایی های پزشکی ارائه شده توسط پزشکان، چشم پوشی نکنید.

از چند ماهگی به نوزاد زرد آلو بدهیم؟

9 ماهگی: زردآلو را از وسط برش داده و به دو نیم تقسیم کنید ولی پوست آن را نکنید چون مانع از لیز خوردن زردآلو شده و کمک می کند تا به راحتی در دستان فرزندتان بماند. البته اگر پوست زردآلو برای فرزندتان آزاردهنده است، می توانید آن را به آرامی بکشید و از بخش گوشت آن جدا کنید.

حتماً بخوانید:

پس از اینکه مهارت های حرکتی فرزندتان گسترش یافت و توانست اجسام را در دستانش بگیرد، سعی کنید میوه ها را به صورت ورقه ای برش داده و در ظرفی که برداشتن از آن برایش آسان باشد، سرو کنید تا فرزندتان بتواند به راحتی آن ها را برداشته و بخورد. به علاوه زردآلوهای خرد شده را می توان در غذاهای کرمی مانند، همچون بستنی و یا ماست مخلوط کرد.

  • 9 تا 18 ماهگی: برش ها و یا تکه های کوچکی از زردآلوی تازه و رسیده را به فرزندتان بدهید.
  • 18 تا 24 ماهگی: برش ها و یا قطعات کوچکی از زردآلوهای رسیده را به فرزندتان داده و یا زردآلو را به دو نیم تقسیم کرده و نصف آن را به کوچولوی خود بدهید. فراموش نکنید که حتما هسته زردآلو را خارج کنید.

نکته کلیدی: زردآلو کاملا لغزنده است و همین امر برداشتن آن و نگه داشتنش در دست ها را برای نوزادان به چالش می کشد. می توانید پوست زردآلو را از گوشت آن جدا کنید و سپس سطح رویی آن را با مغزهای آسیاب شده، پودر نارگیل خرد شده و یا خرده های نان بپوشانید تا از حالت نرم خارج شده و به راحتی به دستان فرزندتان بچسبد.

آشنایی با واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مصرف زردآلو

فواید دادن زردآلو به نوزاد

به طور کلی، میوه به عنوان یک ماده غذایی سالم برای تغذیه همه نوزادان محسوب می‌‌شود، اما بعضی از میوه‌‌های خشک با سولفیت‌‌ها و سایر ترکیبات حاوی گوگرد (که به عنوان یک ماده نگهدارنده عمل می‌‌کنند) مخلوط می‌‌شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند.

این مواد نگهدارنده می‌‌تواند حساسیت و واکنش‌‌های آلرژیک به گوگرد را در بدن افراد مصرف‌‌کننده، به ویژه نوزادان به دنبال داشته باشند.
احتمال بروز این مشکل در بدن نوزادانی که به بیماری آسم مبتلا هستند، بالاتر از سایر افراد است. در عوض، هر نوزادی می‌‌تواند از زردآلوهای تازه و ارگانیک در رژیم غذایی خود لذت ببرد.

منبع : نی نی بان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا