دسته‌بندی نشده

طرز تهیه 3 مدل شربت زردآلو نوشیدنی سالم و مقوی

دستور تهیه شربت زردآلو

فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، نوشیدنی های خنک خیلی دلچسب است. یکی از نوشیدنی هایی که برای این فصل بسیار مناسب است، شربت زردآلو می باشد که شما می توانید آن را به طور کاملا طبیعی خودتان در منزل درست کنید.

در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم طرز تهیه چند نمونه شربت زردآلو را برای شما عزیزان آورده ایم.

طرز تهیه شربت زردآلو خانگی

مواد لازم جهت تهیه شربت زردآلو ساده:

  • زردآلوی رسیده و شیرین یک کیلو
  • شکر یک کیلو

مراحل تهیه شربت زردآلو ساده:

ابتدا هسته زردآلوها را جدا می کنیم، سپس یک لایه زردآلوی هسته گرفته و یک لایه شکر را می ریزیم و ۲۴ ساعت درون یخچال می گذاریم تا زردآلوها آب بیندازد، بعد زردآلوهای آب انداخته را روی شعله گاز گذاشته تا بجوشد و زردآلوها بپزند و طعم و بوی خود را به شربت دهند.

تا زمانی که شربت به قوام آید اگر زردآلو هایتان آب نینداخت یا کم بود می توانید کمی آب اضافه کنید. حالا شربت را از صافی رد کرده تا تفاله های زردآلو از شربت جدا شود فقط اصلا فشار نمی دهیم. شربت ما آماده است.

اگر از شکرک زدن شربت نگرانید کمی جوهر لیمو بعد از صاف کردن اضافه کنید و یکی دو دقیقه بجوشانید، رنگ این شربت به رنگ زرد روشن می باشد اگر خواستید تیره تر باشد کمی زعفران اضافه کنید.

بهترین زردآلو برای مربا و شربت یک نوع زردآلو به نام تبرزه (tabarza) می باشد که از بقیه زردآلو ها آبدار و شیرین و خوشمزه می باشد که در آذربایجان موجود می باشد، اگر خواستید از اسانس های دلخواه مثل وانیل استفاده کنید.

طرز تهیه شربت زردآلو

شربت زردآلوی ساده

طرز تهیه شربت برگه زردآلو

مواد لازم جهت تهیه شربت زردآلو:

  • برگه زردآلو 250 گرم
  • عسل 1 پیمانه
  • زعفران دمکرده مقداری

مراحل تهیه شربت زردآلو:

زردآلو که به آن شکرپاره نیز گفته می شود میوه ای کوهستانیست که در ییلاق ها به عمل می آید. رسیده این میوه بسیار شیرین و معطر است. زردآلو به وفور ویتامین آ دارد و برای سلامت چشم ها مفید است.

پزشکان قدیم ایران همچون رازی زردآلو را خون ساز می دانند. اگر به میوه تازه زردآلو دسترسی ندارید از برگه زردآلو (قیسی) استفاده کنید؛ قیسی مسهل صفرا و ملین بوده، عطش را کم می کند و غلیان خون و التهاب را برطرف می کند.

ابتدا 250 گرم برگ قیسی را پاک کنید یعنی برگه ها را کاملا مشاهده نمایید تا شن های ریز به آن نچسبیده باشند. سپس آن را کامل بشویید و در یک ظرف بریزید و روی آن آب بدهید و کنار بگذارید تا به مدت 1 شب بخیسند.

زردآلوهای خیس خورده را داخل یک دیگ بریزید و 1 لیتر آب به آن اضافه نمایید و روی حرارت ملایم قرار داده و بگذارید به آرامی به مدت 1 ساعت بپزد. پس از یک ساعت از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود.

همه زردآلوهای پخته را داخل یک بلندر بریزید تا مایه ما نرم و یکدست شود. سپس مایه را داخل یک پارچ بریزید، مقداری زعفران به آن اضافه کنید، سپس یک پیمانه عسل را در مقدار کمی آب گرم حل کنید تا رقیق شود سپس به پاچ بی افزایید و 1 لیتر آب هم اضافه کنید و همه مواد درون پارچ را هم بزنید.

درون لیوان ها یخ بریزید و روی آن ها شربت زردآلو اضافه نمایید. نوش جان

طرز تهیه شربت زردآلو

شربت زردآلو با زعفران

طرز تهیه شربت زردآلوی تازه

مواد لازم برای تهیه شربت زردآلو:

  • زردآلوی رسیده بدون هسته ۲۵۰ گرم
  • شکر ۲۵۰ گرم
  • آب ۴۰۰ گرم
  • گلاب ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران (اختیاری) یک الی دو پر

مراحل تهیه شربت زردآلو:

زردآلوها را به تکه های کوچک تقسیم می‌کنیم. ۲۰۰ گرم از شکر را با ۲۰۰ گرم آب روی حرارت می‌گذاریم به مدت نیم ساعت؛ اگر در این مدت روی آب کف جمع شد، با قاشق آن را جمع می‌کنیم.

بعد از نیم ساعت زردآلوها را از شربت خارج می‌کنیم. ۵۰ گرم باقی مانده شکر و ۲۰۰ گرم دیگر آب به شربت اضافه می‌کنیم و با حرارت تند آن را می جوشانیم تا به قوام دلخواه برسد.

اگر دوست داشتین شربت خوشرنگ تر باشد، در این مرحله زعفران سایده را به شهد اضافه کنید. زمانی که شربت به قوام دلخواه رسید، گلاب را اضافه می‌کنیم. شربت را از روی حرارت بر می‌داریم و بعد از خنک شدن، داخل بطری می ریزیم و در یخچال نگهداری می‌کنیم.

زمان مصرف، شهد را روی یخ ریخته و آب اضافه می‌کنیم و بعد از حل کردن شهد داخل آب میل می‌کنیم.

آن زردآلوهایی که از شهد خارج کردیم را دور نندازید، آن ها را می توان فریز کرد و بستنی درست کرد یا کنار بستنی ریخت و نوش جان کرد. می توانید حتی بین لایه کیک بریزید و طعم زردآلو را به کیک هایتان اضافه کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه 6 مدل کمپوت زردآلو (با هسته و بدون هسته)

طرز تهیه 7 مدل مربای زردآلو با طعمی باور نکردنی

طرز تهیه 5 مدل کیک زردآلو خوشمزه و مجلسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا