دسته‌بندی نشده

آیا می توانیم در زمان شیوع کرونا به باشگاه برویم؟

آیا می توان با وجود کرونا به باشگاه رفت؟

کرونا بیماری است که از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (از طریق سرفه و عطسه) و تماس با سطح آلوده منتقل می‌شود. کرونا ویروس می‌تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی با یک ضدعفونی ساده می‌توان آن را از بین برد، بهداشت و نظافت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در روزهای شیوع کرونا داشتن تمرین با شدت بالا می تواند برای سیستم ایمنی بدن مضر باشد، بنابراین توصیه می شود با گنجاندن فعالیت ها و بازی هایی با شدت متوسط و به دور از نشستن های طولانی هم زمینه مناسب تقویت سیستم ایمنی بدن را فراهم کنید.

باشگاه‌ها، سالن‌ها و بطورکلی مکانهای ورزشی به دلیل حضور متعدد افراد مکان‌هایی است که احتمال شیوع و واگیری این ویروس را بالا می‌برد.

از آنجا که سرعت شیوع ویروس کرونا از طریق ترشحات دهان و بینی و از طریق لمس سطوح بیشتر می‌شود و وسایل و تجهیزات ورزشی در باشگاه‌ها و سالن ها ورزشی مشترک است بنابراین مراقبت ویژه‌ای می‌طلبد که در حین تمرینات بدنی و استفاده از وسایل ورزشی دچار این بیماری نشویم.

هرچند ورزشکاران از سیستم ایمنی بالاتری نسبت به سایر افراد جامعه برخوردار هستند، اما ورزشکاران تا ۲۴ ساعت بعد از فعالیت ورزشی میزان تاثیرپذیری‌شان از باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها بیشتر می‌شود، به ویژه در رشته‌هایی مثل پرورش اندام که هنگام تمرین، میکرو ترومای زیادی در عضلات ایجاد می‌شود و سطح ایمنی کاهش می‌یابد.

بنابراین جهت تقویت سیستم ایمنی بدن به لحاظ تغذیه‌ای از غذا‌های پرچرب پرهیز کنید، زیرا چربی درگیری سیستم ایمنی بدن را زیاد می‌کند. همچنین می‌توانید از میوه‌های تازه و مرکبات، زنجبیل، یک حبه سیر خام، آویشن و چای سبز استفاده کنید.

رفتن به باشگاه در زمان شیوع کرونا

نکات مهم برای رفتن به باشگاه در حین شیوع کرونا

در شرایط شیوع کرونا جهت شرکت در باشگاه‌ها حتما از زیر انداز و حوله ورزشی استفاده کنید. بدون انداختن زیر انداز شخصی از دستگاه‌ها و تشک استفاده نکنید.

از دست دادن و صحبت در باشگاه پرهیز و فاصله ایمن را رعایت کنید. همچنین لباس‌های پوشیده بپوشید تا پوستتان با وسایل باشگاه تماس پیدا نکند.

استفاده از محلول‌های ضدعفونی بالای ۷۰ درصد الکل در محل ورزش برای تمیز کردن دست‌ها و سطوح وسایل بسیار مهم است. بعد از پایان ورزش نیز حتما لباس‌ها تعویض و در منزل استحمام کنید. همچنین کفش‌های ورزشی را داخل کیف ورزشی خود نگذارید و در کاوری جداگانه حمل شود.

فاصله ۱.۵ تا ۲ متری با دیگر افراد در تجمعات، مثل زمان حضور در ورزشگاه و محیط‌های ورزشی شلوغ را رعایت کنید و در فضا‌های کوچک و بسته حدالامکان فعالیتی نداشته باشید. ضمن این که تهویه هوا بسیار مهم است، حتما فن‌های باشگاه روشن باشند.

در صورتی که احساس کسالت داشتید، از شرکت در کلاس‌ها خودداری کنید. همچنین تا ویروس کرونا کنترل نشده در محیط‌هایی که افراد خیلی تجمع دارند، حضور پیدا نکنید.

به لحاظ ذهنی و روانی خیلی خودتان را درگیر ویروس کرونا نکنید، نکات ایمنی را رعایت کنید و اجازه دهید زندگیتان در آرامش ادامه داشته باشد.

ورزش در دوران شیوع کرونا

رعایت بهداشت برای رفتن به باشگاه در دوران شیوع کرونا

شستن و ضد عفونی کردن دست‌ها، وسایل، تجهیزات، لباس، حوله، ساک ورزشی و دیگر وسایل مرتبط با ورزش برای پیشگیری از انتقال این ویروس از اهمیت بالایی برخوردار است.

ضدعفونی کردن مداوم ورزشگاه، سالن ورزشی، کفپوش، رختکن و سرویس‌های بهداشتی از دیگر ضروریاتی به شمار می‌رود که برای جلوگیری از شیوع ویروس اهمیت دارد.

از انجا که این ویروس سرعت انتشار بسیار زیادی دارد، لذا باید در کاهش ازدحام‌ها تلاش کرد و شمار اشخاص حاضر در یک محل مانند ورزشگاه را کم کرد. شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

چه زمانی نباید به باشگاه برویم؟

با وجود علایمی مانند سرما خوردگی کم یا گوش درد می توانید بدون خطر به تمرین های ورزشی خویش ادامه دهید، ولی ورزش کردن در شرایط زیر سفارش نمی شود.

۱. داشتن تب

زمانی که تب دارید، دمای بدن شما بالاتر از حالت معمولی است. متوسط دمای بدن در شرایط معمولی باید ۳۷ درجه باشد. تب امکان دارد علل زیادی داشته باشد ولی معمولاً بر اثر عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شود.

تب امکان دارد اثرات ناخوشایندی مانند ضعف، کم‌ابی ، درد عضلانی و کاهش اشتها را به دنبال داشته باشد. ورزش کردن زمانیکه تب دارید، کم بود آب بدن را تشدید می کند و میتواند سبب وخیم تر شدن تب شود.

علاوه بر این، تب باعث کاهش قدرت و توانایی عضلات می شود سرانجام دقت و هماهنگی آن ها را کاهش داده و احتمال آسیب دیدگی تان افزایش می یابد. همین علل سبب می شوند که ورزش کردن زمانیکه تب دارید، مخرب باشد. بهتر است که در چنین شرایطی، استراحت کنید و باشگاه رفتن یا تمرین های ورزشی را تعطیل کنید.

۲. سرفه پی در پی یا خلط دار

سرفه یکی از پاسخ های طبیعی بدن به هرگونه تحریک یا وارد شدن جسم خارجی به مجرای تنفس است که به حفظ سلامتی بدن کمک می کند. با وجود این، سرفه های مکرر ممکن است یکی از علائم عفونت دستگاه تنفسی باشد.

مثلا بیماری هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی التهاب ریه، ممکن است عامل ایجاد سرفه های مکرر باشند. سرفه های مکرر، علائمی هستند که نشان می دهند به استراحت نیاز دارید و باید تمرینات ورزشی را متوقف کنید.

البته سرفه خشک و اندک، مانع شما برای ادامه ی تمرین های نیستند ولی چنانچه مداوم یا همراه با خلط باشند، باید تمرین های خویش را قطع کنید.

سرفه های مکرر، مانع از این میشوند که نفس عمیق بکشید به ویژه زمانیکه ضربان قلب تان در جریان تمرین بالا رفته و به اکسیژن بیشتری احتیاج دارید.

این وضعیت سبب ایجاد نفس تنگی می شود و سریعتر شما را خسته می کند. سرفه ی همراه با خلط، امکان دارد یکی از علائم بیماری های عفونی یا دیگر مشکلات پزشکی باشد که نیازمند استراحت و مراجعه به پزشک است.

علاوه بر این، سرفه کردن یکی از مهم ترین راههای انتقال بیماری هایی مانند آنفولانزاست. زمانی که با وجود سرفه به باشگاه می روید، دیگر اشخاص را در معرض ابتلا به بیماری خود قرار می دهید.

استفاده از وسایل باشگاه در حین شیوع کرونا

۳. بیماری التهاب معده و روده

بیماری هایی که بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارند، به عنوان مثال بیماری التهاب معده و روده، میتوانند علایم بسیار جدّی و شدیدی داشته باشند و مریض را چند روزی از تمرین های ورزشی دور کنند.

حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تب، درد شکمی و کاهش اشتها، علایم شایع این بیماری هستند. اسهال و استفراغ باعث کاهش آب بدن میشوند که فعالیت های فیزیکی آن را تشدید می کند.

یکی از علایم شایع این بیماریها ، حس ضعف است که احتمال آسیب دیدگی را در جریان تمرین افزایش می دهد. همچنین ، بسیاری از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش، شدیدا واگیردار هستند و به آسانی به افراد دیگر منتقل می شوند.

با وجود این چنانچه می خواهید فعالیت بدنی داشته باشید، تمرین های کششی سبک و یوگا در خانه، بهترین انتخاب است.

۴. کرونا و آنفولانزا

کرونا و آنفولانزا یک بیماری واگیردار است که به سیستم تنفسی اسیب می رساند. آنفولانزا علایمی مانند تب و لرز، گلودرد، درد عضلانی، خستگی، سردرد، سرفه و گرفتگی بینی ایجاد می کند.

آنفولانزا امکان دارد خفیف یا شدید باشد و میزان شدت آن به سطح عفونت بستگی دارد. در موردهای بسیار حاد، حتی منجر به مرگ بیمار می شود.

همه ی مبتلایان به آنفولانزا، تب را تجربه نمی کنند ولی آنهایی که دچار تب میشوند ، در معرض خطر کم بود آب بدن قرار دارند و در این وضعیت، ورزش کردن تنها وضعیت را بدتر می کند.

اکثر اشخاص در کم تر از دو هفته بهبود می یابند ولی تمرین های ورزشی در حین اوج بیماری، مدت بیماری را افزایش می دهد و بهبودی را به تاخیر می اندازد.

انجام فعالیت های شدید ورزشی در طول بیماری، پاسخ های سیستم ایمنی بدن را به طور موقت، متوقف می کند. همچنین ، کرونا (corona) و آنفولانزا یکی از بیماری های شدیداً واگیردار است و به آسانی با عطسه، سرفه یا حتی ترشحات دهان موقع حرف زدن ، جابجا می شوند.

درصورتی که به بیماری کرونا و آنفولانزا مبتلا شده اید بهتر است که تمرین را چند روزی قطع کنید و در خانه استراحت کنید.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا: همه آنچه که باید از کرونا بدانید !

ویروس کرونا چیست و چه علائمی دارد ؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا