دسته‌بندی نشده

آیا میدانید چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟ قسمت اول

در حالت کلی هوش مصنوعی به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل نوع یک آن بر اساس قابلیت‌ها و نوع دوم آن بر اساس ویژگی‌های عملکردی است.

انواع هوش مصنوعی

نوع یک (براساس قابلیت‌ها)

این دسته خود شامل سه نوع هوش مصنوعی می‌شود.

  • هوش مصنوعی محدود:

این نوع از هوش مصنوعی قادر است یک کار اختصاصی را با هوشمندی انجام دهد. رایج ترین و در حال حاضر در دسترس‌ترین هوش مصنوعی، همین هوش مصنوعی محدود است. به طور کلی این نوع از سیستم‌ها نمی‌توانند فراتر از حوزه یا محدودیت‌های خود عمل کند، چرا که فقط برای یک کار خاص آموزش دیده‌اند، به همین دلیل هم به آن‌ها هوش مصنوعی محدود می‌گویند. اگر هوش مصنوعی محدود از حد خود فراتر رود، می‌تواند به روش های غیرقابل پیش بینی‌ای شکست بخورد. به عنوان مثال سیری در دستگاه‌های شرکت اپل نمونه‌ی خوبی از هوش مصنوعی محدود است.

انواع هوش مصنوعی

  • هوش مصنوعی عمومی

هوش مصنوعی عمومی نوعی هوش است که می تواند هر کار فکری را مانند انسان با کارایی‌ای مشابه انجام دهد. ایده‌ی پشت چنین هوشی ساخت سیستمی که بتواند هوشمندتر باشد و به تنهایی مانند یک انسان فکر کند که البته در حال حاضر، چنین سیستمی وجود ندارد. البته جالب است بدانید که اکنون محققان در سراسر جهان بر روی توسعه ماشین‌هایی با هوش مصنوعی عمومی متمرکز شده‌اند و از آنجایی که سیستم‌هایی با هوش مصنوعی عمومی هنوز در بستر تحقیق هستند، توسعه‌ی چنین سیستم‌هایی به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد.

انواع هوش مصنوعی

  • اَبر هوش مصنوعی

در این نوع از هوش، ماشین‌ها می توانند از هوش انسانی پیشی بگیرند و می‌توانند هر کاری را بهتر از انسان همراه با ویژگی‌های شناختی انجام دهند. درواقع ابر هوش مصنوعی نتیجه‌ی رشد و پیشرفت هوش مصنوعی عمومی است. برخی از ویژگی های کلیدی ابر هوش مصنوعی شامل توانایی‌هایی از جمله قابلیت فکر کردن، استدلال کردن، حل معما، قضاوت کردن، برنامه ریزی، یادگیری و برقراری ارتباط به تنهایی است. لازم به ذکر است که این نوع از هوش هنوز یک مفهوم فرضی در این حوزه است.

برای مطالعه قسمت دوم اینجا کلیک کنید

انواع هوش مصنوعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا