دسته‌بندی نشده

آیا شیر برای پایین آوردن تب نوزاد خوب است ؟

آیا شیر برای کودک تب دار ضرر دارد ؟

این که نوزاد در طول اولین سال زندگی خود مرتب تب می‌کند، بسیار طبیعی است. در اغلب مواقع، تب کردن کودکان اصلا یک موضوع جدی نیست و بخشی از واکنش طبیعی بدن نوزاد برای مبارزه با عفونت است. والدین می‌توانند با دادن مایعات و داروهای کاهش تب به کودکان خود، روند درمان آن‌ها را سریع‌تر کنند.

برای درمان تب نوزاد چه باید بکنیم؟

اکثر افراد در پاسخ این سوال که ایا شیر برای کودک تب دار ضرر دارد ، فوراً میگویند بله ولی این که شیر باعث تشدید شکم درد و تب کودک می‌شود، یک تصور غلط است. آنچه که از دیدگاه پزشکان اطفال درست است، این است که کودکان باید در حین بیماری، شیر و مواد مغذی بیشتری مصرف کنند.

مصرف بیشتر مایعات، به خصوص شیر مانع از این خواهد شد که بدن کودک دچار کمبود آب شود. بنابراین نیازی به کم کردن مصرف شیر یا رقیق کردن آن نیست. اگر شما به طور منظم به کودک خود شیر بدهید، نوزاد شما به سرعت انرژی از دست رفته‌ی خود را به دست خواهد آورد.

علت تب نوزاد

دلایل تب نوزاد

عفونت ویروسی شایع‌ترین علت تب در کودکان خردسال است. سرما خوردگی، آنفولانزا ، سرخک ، آبله مرغان شایع‌ترین بیماری‌های کودکان است که از ویروس‌‌ها ناشی می‌شوند. این بیماری‌ها توسط آنتی ‌بیوتیک‌ها درمان نمی‌شوند و معمولا چند روز طول می‌کشند. عفونت‌های باکتریایی از جمله عفونت‌ گوشی، عفونت‌ سینوسی، ذات ‌الریه، عفونت مثانه و گلو درد نیز باعث تب می‌شوند. با این تفاوت که این بیماری‌ها معمولا با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند. رشد دندان یکی دیگر از علت‌های شایع تب است، اگر چه به ندرت درجه‌ حرارت بدن را به بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد (۱۰۱ درجه فارنهایت) می‌رساند.

درمان تب نوزاد

دادن شیر به نوزادان دارای تب توصیه می شود . اگر نوزاد ۳ ماه یا بیشتر دارد و دمای بدن آن کم‌تر از ۳۸ درجه (۱۰۲ درجه فارنهایت) است، مایعات اضافی به آن بدهید. برای تب ۳۸ درجه (۱۰۲ درجه فارنهایت) و یا بالاتر در یک نوزاد ۳ ماهه یا بیشتر می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید و درجه حرارت بدن او را مداوم چک کنید. توجه کنید که به کودکان کم‌تر از ۱۲ سال آسپرین ندهید.

درمان تب نوزاد

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر نوزاد کوچک‌تر از ۳ ماه مبتلا به تب شود سریعا با پزشک تماس بگیرید. به نوزاد کم‌تر از ۳ ماه بدون دستور پزشک دارو ندهید. برای کودکان بزرگ‌تر، اگر درجه حرارت بدن به بیش از ۴۰ درجه (۱۰۴ درجه فارنهایت) برسد با رعایت کردن و درمان خانگی تب پایین نمی‌آید. حتی اگر تب ۳۸ درجه (۱۰۲ درجه فارنهایت) یا بالاتر، بیشتر از یک روز ادامه داشته باشد و همچنین اگر تب نوزاد با بی تابی و گریه همراه باشد، باید به پزشک کودک خود زنگ بزنید.

حتماً بخوانید:

اگر کودک شما علائم دیگری علاوه بر تب داشت، بهتر است او را فورا نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. برخی از علائمی که باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • خارش پوست
  • استفراغ
  • اسهال
  • خواب غیر معمول ، ایراد گیر شدن کودک
  • تشنج

شیر برای تب

مهم است که وقتی نوزاد تب دارد، غذای مغذی و پرانرژی به او بدهید. صبور باشید و غذا را به مقدار کمی در وعده‌های غذایی مکرر به کودک بدهید. اگر کودک شما به هیچ وجه غذا نمی‌خورد، باید از پزشکی کمک و مشورت بگیرید،زیرا این عدم اشتها می‌تواند نشان دهنده چیزی جدی‌تر از تب باشد.

شیر با زردچوبه برای تب کودک

مطالب زیادی درباره فواید زردچوبه نوشته شده ‌است. شما می‌توانید به غذایی که برای کودک خود آماده می‌کنید زردچوبه بیفزایید، همچنین توصیه می‌شود که مقداری از زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و این نوشیدنی را روزی یکبار به فرزندتان بدهید. چون زردچوبه خواص دارویی و ضد التهابی دارد، سیستم ایمنی کودک شما را تقویت می‌کند.

می‌توانید در فواصل زمانی مکرر و مرتب به نوزاد خود غذا بدهید و وعده‌های غذایی کودک را به بخش‌های کوچکی تقسیم کنید.
ایا شیر برای کودک تب دار ضرر دارد ؟ خیر، شما می‌توانید شیر خود را با شیر دوش گرفته و آن را با یک قاشق غذا خوری به نوزاد خود بدهید، به خصوص اگر کودک شما بیش از حد ضعیف باشد و نتواند شیر بخورد.
هنگام غذا دادن به نوزاد زمانی که بیمار است، صبور باشید. به طور منظم به او غذا پیشنهاد بدهید و سعی کنید غذایی به او بدهید که از آن لذت می‌برد.
کودک خود را هنگامی که به او غذا می‌دهید صاف نگاه دارید. وقتی دراز می‌کشد به او غذا ندهید، چون ممکن است باعث خفگی او شود.
نوزاد خود را مجبور به خوردن نکنید.
اگر نوزادتان استفراغ می‌کند به او مایعات بدهید.

منبع : نبض ما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا