دسته‌بندی نشده

مقایسه خواص و فواید ۴ نوع شیر گیاهی با شیر گاو

مجله دلگرم | شیر انواع زیادی دارد و این گوناگونی انواع شیر صرفا بدلیل رفع مشکل افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند نیست. مردم شیر های گیاهی را بدلیل مزه و مواد مغذی که دارند مصرف میکنند. همیشه اینکه حق انتخاب بین گزینه های زیادی وجود داشته باشد خیلی عالی است اما در برخی مواقع مصرف کننده سر در گم میشود چراکه اطلاعات زیادی درباره این فراوانی ندارد. این مسئله در مورد انواع شیر های گیاهی نیز صدق میکند.

در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب شیر بادام، شیر نارگیل، شیر سویا، شیر برنج و شیر گاو را شرح داده و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

شیر بادام

شیر بادام چیست؟

شیر بادام به لحاظ فنی “شیر” نیست اما به دلیل بافت و رنگ و مزه ای که دارد به آن شیر میگویند. مرغوب ترین نوع شیر بادام تنها از بادام و آب تهیه میشود و به همین دلیل طعمی کاملا شبیه مزه بادام داشته و سرشار از کلسیم، پتاسیم، پروتئین و فیبر غذایی میباشد.

مزایا و معایب شیر بادام

در مقایسه با شیر گاو، کالری کمتر و ویتامین د، ویتامین ای و کلسیم بیشتری دارد اما نسبت به همه دیگر انواع شیر ها حاوی پروتئین کمتری است.

توجه!!!

برای اینکه بطور کامل و واقعی از خواص شیر بادام بهرمند شوید باید توجه داشته باشید که در آن از مواد شیرین کننده، نگه دارنده و دیگر مواد مصنوعی و شیمیایی استفاده نشده باشد. این مواد شیرین کننده و مصنوعی میتواند میزان کالری و کربوهیدرات را بقدری بالا ببرد که حتی از شیر های حیوانی نیز پر انرژی تر بشود.

شاید بپرسید که از کجا میتوان شیر بادام طبیعی تهیه کرد؟ پاسخ این است که باید خودتان شیر بادام درست کنید که البته خیلی هم ساده است. میتوانید برای تغییر مزه شیر بادام کمی کاکائو تلخ نیز به آن اضافه کنید اما به نظر من همان طعم طبیعی بادام خوشمزه تر است.

شیر نارگیل

شیر نارگیل چیست؟

شیر نارگیل خیلی غلیظ، خامه ای و پر چرب میباشد. بهترین نوع شیر نارگیل عصاره ای است که از فشردن خود میوه نارگیل بدست میاید. یک فنجان شیر نارگیل رقیق نشده 450 کالری و 48 گرم چربی دارد. شیر نارگیل هایی که در سوپر مارکت ها بفروش میرسد رقیق شده و با آب مخلوط شده میباشد. البته حتی انواع رقیق شده شیر نارگیل نیز چربی و کالری زیادی دارند.

مزایا و معایب شیر نارگیل

شیر نارگیل فاقد مواد مغزی که دیگر انواع شیر های حیوانی و گیاهی دارند میباشد اما چربی و انرژی بیشتری دارد. بهترین روش مصرف شیر نارگیل استفاده از آن در غذا هایی مثل سوپ میباشد چراکه این شیر گیاهی میتواند به سوپ شما قوام داده و آن را خامه ای تر و غلیظ تر کند.

توجه!!!

شیر نارگیل طبیعتا شیرین است، خیلی هم شیرین است اما شرکت های تولید کننده مواد غذایی همچنان به آن شکر اضافه میکنند! اگر میخواهید شیر نارگیل مصرف کنید حتما توجه داشته باشید که محصولاتی بخرید که دارای شکر زیاد، مواد نگه دارنده و یا دیگر مواد شیمیایی نباشند.

شیر برنج

شیر برنج چیست؟

مرغوب ترین نوع شیر برنج از جوشاندن برنج و اضافه کردن شربت برنج قهوه ای و نشاسته برنج قهوه ای به آن بدست میاید. کارخانجات و تولید کنندگان به این ترکیب شیرین کننده، طعم دهنده و قوام دهنده اضافه میکنند تا طعم همه پسند تری پیدا کند. این نوشیدنی معمولا در رژیم غذایی گیاهخواران دیده میشود چراکه در تهیه آن از هی منبع حیوانی استفاده نشده است.

مزایا و معایب شیر برنج

شیر برنج دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است که در شیر های حیوانی یافت نمیشود. این مواد عبارتند از: نیاسین، ویتامین ب6، آهن، مس و منیزیم. اما از طرف دیگر هیچگونه کلسیم و پروتئینی ندارد. از آنجایی که این شیر گیاهی از یک غله تهیه شده، دارای کربوهیدرات بسیاری است. 8 اونس شیر برنج 110 کالری و 22 گرم کربوهیدرات دارد.

توجه!!!

برخی فروشگاه ها شیر برنجی که دارای مواد افزودنی نباشد دارند اما نمیتوان آن را در همه فروشگاه های سطح شهر پیدا کرد. بنابراین هنگام خرید شیر برنج توجه داشته باشید که محصولی که میخرید حاوی نگه دارنده ها، رنگ دهنده ها و یا شکر اضافی نباشد.

شیر سویا

شیر سویا چیست؟

شیر سویا با خیساندن سویا در آب درست میشود. شیر سویا محبوب ترین شیر گیاهی است. شیر سویا بطور طبیعی مواد معدنی زیادی ندارد و به همین دلیل با کلسیم و دیگر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن غنی شده است.

مزایا و معایب شیر سویا

سویا بطور طبیعی بدون کلسترول است، چربی کمی دارد و سرشار از پروتئین میباشد و زمانیکه غنی شده باشد، از لحاظ محتویات بسیار شبیه شیر های حیوانی مثل شیر گاو میشود. شیر سویا ماندگاری بسیار زیادی نیز دارد و براحتی میتوانید یک ماه و نیم تا دو ماه سالم باقی بماند اما از آنجایی که سویا بطور گسترده کشت میشود، اغلب دچار تغییرات ژنتیکی شده است.

توجه!!!

از آنجایی که شیر سویا محبوب ترین شیر گیاهی جایگزین شیر گاو میباشد در فروشگاه ها در انواع مختلفی موجود است و میتوانید از بین شیرین شده، شیرین نشده، طعم دارد، بدون طعم، ارگانیک و… انتخاب کنید. بهترین گزینه شیر سویا شیرین نشده ارگانیک تغییر ژنتیکی نیافته است.

شیر گاو

شیر گاو چیست؟ فکر میکنم همه بدونن شیر گاو چیه!

مزایا و معایب شیر گاو

شیر گاو از همه نظر کامل است. شیر گاو مواد معدنی بسیاری دارد و البته پر کربوهیدرات و پر کالری نیز میباشد. توصیه میشود که روزانه شیر گاو مصرف کنید اما در زیاده روی نکنید چراکه اگر قبل یا پس از هر وعده غذایی شیر بنوشید روزانه حدود 300 تا 500 کالری بیشتر وارد بدن تان خواهد شد. شیر گاوی که در مغازه ها موجود است از گاو هایی تهیه شده که به آن ها هورمون تزریق کرده اند. تازه خوراک این گاو ها موادی بوده است که تغییر ژنتیکی یافته و در کشت آن از انواع مواد شیمیایی استفاده شده است. به همین دلیل شیری که گاو تولید میکند میتواند حاوی بسیاری از این مواد شیمیایی مضر باشد.

توجه!!!

تا جای ممکن سعی کنید شیر گاو محلی تهیه کنید که در تهیه آن از مواد شیمیایی، هورمون و… استفاده نشده باشد. هر چقدر چربی شیر بیشتر باشد، تاثیر شکر و کربوهیدرات موجود در آن کمتر خواهد بود. چربی به جذب بهتر ویتامین د و کلسیم نیز کمک میکند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا