دسته‌بندی نشده

شیر را سرد بخوریم یا گرم ؟ + فواید انواع شیر برای سلامتی

شیر را گرم بخوریم یا سرد؟

شیر سرد خواص خود را به صورت طبیعی حفظ کرده و کمتر به بافت های گلو آسیب می زند. با دلگرم همراه شوید .

شیر را سرد بخوریم یا گرم ؟ + فواید انواع شیر برای سلامتی

لزوم پرهیز از مصرف «شیر» به‌ صورت گرم

فواید شیر سرد

طب امروزی تاکید به خوردن فراوان شیر می کند، مخصوصاً در افراد پیر با پوکی استخوان و آرتروز، از طرفی افراد مسن عمدتاً از سردی مفاصل و سایر اعضا رنج می برند.

برای این افراد بهترین روش مصرف شیر در منابع طب سنتی این است که شیر را با دارچین میل کنند تا هم سردی شیر را بگیرد و هم به این دلیل که دارچین مبدرق شیر است و شیر را تا مفاصل می برد. این خاصیت ذاتی دارچین است که اگر همراه شیر خورده شود، خواص درمانی شیر را به مفاصل می رساند.

شیر سرد چه برتری به شیر گرم دارد ؟

شیر سرد فواید بیشتری نسبت به شیر گرم دارد. چون شیر سرد خواص خود را به صورت طبیعی حفظ کرده و کمتر به بافت های گلو آسیب می زند. از این رو شیر سرد سالم، کامل و خنک کننده است.

خیلی از افراد بوی شیر را دوست ندارند در این صورت بهتر است از شربت گل رز و یا پودر کاکائو در شیرشان استفاده کنند و یا با میوه های دیگر به صورت مخلوط مصرف کنند البته شیر به شکل یخی و بستنی هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است با کمی کاکائو قبل از مصرف آن را طعم دار کرد.

شیر را سرد بخوریم یا گرم ؟ + فواید انواع شیر برای سلامتی

شیر سرد املاح را در خود حفظ می کند

کارشناسان تغذیه می گویند شیر پاستوریزه را نباید جوشاند و فقط به صورت ولرم باید آن را مصرف کرد . جوشاندن شیر پاستوریزه شده باعث از بین رفتن کیفیت آن می‌شود. در پاستوریزه شدن شیر کلیه میکروب‌ های بیماری زای این ماه از بین می‌رود، بنابراین نیازی به جوشاندن آن نیست، ضمن آن که جوشاندن مجدد شیر پس از پاستوریزه شدن باعث از بین رفتن برخی ویتامین‌های آن می‌شود.

مضرات جوشاندن شیر

جوشاندن شیر ضمن ایجاد تغییرات عمده در ترکیبات شیر و از بین بردن ویتامین‌های حساس به حرارت موجود درآن، باعث کاهش جذب میزان کلسیم محلول در آن می‌گردد.

شیر برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهایی سالم ‌تر لازم است.

بیشتر بدانید از فواید شیر

نوشیدن شیر در بهبود علایم قاعدگی که با نام سندرم پیش از قاعدگی معروف است، نقش به سزایی دارد. بسیاری از خانم ‌ها قبل از دوران قاعدگی دچار نشانه‌هایی از جمله افسردگی، اختلالات خلقی، کمردرد و سردرد می ‌شوند. این افراد باید بدانند که مصرف شیر می ‌تواند این نشانه‌ها را تسکین دهد.

* شیر برای داشتن ناخن‌ ها، دندان‌ها و موهایی سالم ‌تر لازم است. این نوشیدنی چون کلسیم فراوان دارد، مصرفش به همراه ویتامین D باعث استحکام استخوان‌ها و دندان ها و تقویت رشد موها و پیشگیری از ریزش آن ها می ‌شود. وجود کلسیم به همراه ویتامین A ، ویتامین های گروه B و پتاسیم مانع از نرم و نازک شدن موها می ‌شود و به درخشان شدن آن ها کمک فراوان می‌ کند.

خواص فوق العاده شیر

شیر را سرد بخوریم یا گرم ؟ + فواید انواع شیر برای سلامتی

1 – کنترل اشتها

نوشیدن شیر هیچ ارتباطی با اضافه وزن یا چاقی ندارد و همین‌طور باعث کاهش وزن هم نمی‌شود اما می‌تواند اشتها را کنترل کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف لبنیات کمک می‌کند تا فرد احساس سیری کند و میزان خودرن چربی را کاهش دهد.

2 – تقویت استخوان و دندان

شیر وزن‌ گیری و تراکم استخوان را در کودکان بهبود می‌دهد و همچنین احتمال شکستگی استخوان‌ ها در کودکی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است زنان بارداری که میزان زیادی لبنیات و غذاهای غنی از کلسیوم مصرف می‌کنند، بچه‌هایی با رشد استخوان‌ بهتر و تراکم استخوان بالاتر دارند.

اضافه کردن لبنیات بیشتر در برنامه غذایی دختران قبل از شروع دوران نوجوانی، مفیدتر از قرص‌ های کلسیم است. شیر همچنین دارای پروتئین‌های مفیدی است که برای سلامت کلی استخوان، دندان و عضله لازم هستند. یک لیتر شیر حاوی بیش از ۳۵ گرم کاسئین (Casein) و پروتئین وی (Whey) است که هر دو جزو پروتئین‌های مفید برای بدن هستند.

یک لیوان شیر حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه کلسیم در بزرگسالان را تامین می‌کند. همچنین پتاسیم و منیزیم که برای سلامت استخوان و دندان بسیار مهم هستند. لبنیات حدود ۵۰ درصد از کل کلسیم رژیم غذایی روزانه اکثر افراد را تامین می‌کند و منبع دریافت کلسیم برای تقریبا همه مردم دنیا است.

از خواص شیر به تاثیر آن در کاهش میزان جرم دندان‌ها می‌توان اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که خوردن لبنیات، کلسیم و ویتامین D در کاهش پلاک دندان در بزرگسالان تاثیرگذار است.

3 – جلوگیری از دیابت

از دیگر خواص شیر می‌توان به تاثیر آن در بیماری دیابت اشاره کرد. دیابت نوع ۲ روی سوخت و ساز بدن برای تولید انرژی تاثیرگذار است. بیماری دیابت ریسک بیماری‌های قلبی، سکته و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد.

تحقیقات زیادی نشان داده است که پروتئین موجود در شیر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل است که پروتئین شیر میزان قند خون را متعادل می‌کند.

4 – سلامت قلب

چربی شیر می‌تواند میزان کلسترول خوب خون به نام HDL را بالا ببرد که به کاهش بیماری‌ های قلبی و خطر سکته کمک می‌کند. همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

آشنایی با انواع شیر و خواص آنها

شیر شتر

جدیدترین نوع شیری که به تازگی به بازار عرضه شده، شیر شتر است. یک لیوان یا یک فنجان (250 گرمی) شیر شتر حاوی 107 کالری، 3 گرم چربی اشباع شده و 17 گرم کلسترول است. بنابر نتایج تحقیقات می توان گفت که شیر شتر در مقایسه با شیر گاو حاوی 10 برابر آهن بیشتر و سه برابر ویتامین C بیشتر است.

علاوه بر این، تحقیقاتی انجام گرفته که بر اساس آنها شیر شتر برای افراد دیابتی مفیدتر است، چون حاوی انسولین است. نوشیدن شیر شتر در مقایسه با نوشیدن شیر گاو با افزایش سطوح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت مرتبط است. شیر شتر از آن نوع شیرهایی است که باید با احتیاط آن را مصرف کرد و حتما باید پاستوریزه باشد. به علاوه پیدا کردن این نوع شیر سخت و گران است.

شیر سویا

شیر سویا یکی از محبوب ترین شیرهای غیرلبنی است که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص این شیر مشابه شیر گاو است و به همان اندازه پروتئین، کلسیم و ویتامین A و D دارد. شیرسویا فاقد لاکتوز است از این رو برای کسانی که از عارضه عدم تحمل لاکتوز (نارسایی لاکتوز) رنج می برند، بی خطر است. از آنجایی که این شیر فاقد کلسترول بوده و چربی کم و پروتئین زیادی دارد، برای قلب هم مفید است. به علاوه مطالعات نشان می دهند که مصرف شیر سویا از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.

شیر گوسفند

این نوع شیر ، مغز ، نخاع و قوه حافظه را تقویت می کند . برای زخم روده و پیچش مفید است و دافع سرفه می باشد .شیر گوسفند چربی و قسمت پنیری آن از شیر گاو بیشتر بوده، همچنین غلیظ‌ تر از شیر گاو است.

شیر گاومیش

شیر گاو میش تن را فربه می کند و مولد خون است . چربی به مقدار زیاد دارد و به بدن نیرو و انرژی زیادی داده و عضلات را نیز تقویت می کند .

شیر خر

شیر خر دیر هضم بوده و مصلح آن شکر است . سرور آور و برای مرض سل نافع می باشد . قلب و مغز را قوت می دهد و لاغری را برطرف می کند ، برای رفع سرفه نیز سودمند می باشد .

شیر بز

جزء آبی شیر بز بیشتر است و تقریباً شبیه شیر مادر است. معتدل‌ ترین شیر حیوانات است و لطیف‌ تر از شیر گاو است.

بیشتر بخوانید :

آموزش تهیه ی شیر موز کافی شاپی خوشمزه و عالی + خواص موز

تعبیر خواب شیر خوراکی | شیر خوردن در خواب نشانه چیست ؟

۱۳ مزیت ثابت شده شیر بز برای سلامت بدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا