دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره گل قو !

درباره گل قو بیشتر بدانید !

گل قو یا (Gomphocarpus physocarpus) گیاهی از سرده علف شیر (در زیر تیره استبرق از تیره خرزره) است که اغلب به عنوان گیاه زینتی با میوه های زرد رنگ و توپ مانند استفاده می شود. نام physocarpa از واژه یونانی physa به معنای توپ و karpos، میوه گرفته شده است که به میوه های باد کرده و توپ مانند اشاره دارد.

نام های متداول این گیاه

این گیاه نام‌های متداول زیادی دارد.که از آن جمله می‌توان به گیاه بادکنک یا بوته‌ی پنبه‌ای یا بادکنکی یا گل‌بالون توپ‌های اسقف و توپ‌های فیل یا توپ‌های مودار و توپ‌های میمون و بسیاری دیگر اشاره کرد.

این گونه سریع رشد با عمر کوتاه، بومی مناطق گرمسیری آفریقا به عنوان یک گیاه یک ساله فصلی در غرب میانه استفاده می شود. اگرچه در واقع یک گیاه چند ساله حساس است. در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند و در بسیاری از مناطق با آب و هوای معتدل علف هرز است.

گیاه بسیار مشابهی به نام G.fruticosus وجود دارد. که در تجارت زینتی کمتر دیده می شود. از نظر قد کوچکتر است و غلاف دانه کمی مستطیل است (ظاهراً شبیه یک قو). اما نام های رایج گیاه “قو” و “بالون” برای هر دو گونه به جای یکدیگر استفاده می شود.

درباره گل قو بیشتر بدانید !

گل قو یک گیاه علفی یا درختچه‌ای نرم است که می‌تواند بیش از 180 سانتیمتر از ریشه‌ رشد کند. تنه باریک و تک ساقه دارای چندین شاخه توخالی و سبز مایل به زرد کم رنگ است. بافت صاف و سبز روشن برگ های آن 8 تا 10 سانتیمتر طول دارند. آنها باریک مستطیل یا نیزه ای شکل هستند.

هشدار! تمام قسمت‌های این گیاه از لاتکس سفید شیری تراوش می‌کند که در صورت بلع کمی سمی است.

معرفی گل قو و نیازهای این گیاه

این گیاه بذرافشان نیست. بنابراین برای دانه بندی به گرده گیاه دیگری نیاز دارد. گل ها توسط حشرات مختلف مورد بازدید قرار می گیرند. اما فقط توسط زنبورها و هورنتس گرده افشانی می شوند. هنگامی که زنبور از یک گل بازدید می کند پا یا قسمت های دهان آن به دام می افتد.

گل قو آفتاب کامل و خاک شنی و با زهکشی خوب اما نسبتاً مرطوب را ترجیح می دهد. گیاهان ممکن است دیر رشد کنند و در فصل رشد کوتاه خود خیلی دیر شکوفا شوند. اگر در سایه جزئی رشد کنند میوه‌های متمایزی را تولید می کنند.

اگرچه این گیاه چند ساله است و می‌توان آن را در فضای سرپوشیده پرورش داد اما اگر هر سال جایگزین شود بهترین رشد را دارد زیرا بعد از سال اول بزرگ‌تر و نازک‌تر می‌شود.

مشکلات رایج گیاه قو

کاترپیلارهای سلطنتی ممکن است از شاخ و برگ تغذیه کنند و شته ها گاهی اوقات گیاهان را آلوده می کنند. اما گوزن ها این گیاه را دوست ندارند. مشکلی این گل را تهدید نمی کند و شرایط نگهداری کمی دارد.

روش تکثیر گل قو

گل قو به راحتی از بذر تکثیر می شود. دانه‌های رسیده به راحتی از میوه‌هایی که شروع به شکافتن می کنند. جمع‌آوری می‌شوند.
اگر یخبندان قبل از رسیدن بذرها شروع شود. (120-130 روز برای رسیدن نیاز است) می توان شاخه های دارای غلاف بزرگ را قطع کرد و در آب نگهداری کرد تا بذرها زمان بیشتری برای رسیدن داشته باشند.

6-8 هفته قبل از آخرین یخبندان در داخل خانه بذرها را بکارید. تا زمانی که خاک گرم شده و تمام خطر یخبندان از بین رفته است به زمین پیوند بزنید. بذر را خیلی نپوشانید زیرا نور به جوانه زنی کمک می کند.
بذرها باید در عرض 1-3 هفته جوانه بزنند. گیاهان را می توان از قلمه های ساقه یا برگ نیز تکثیر کرد. دانه ها را از غلاف های رسیده درست زمانی که باز می شوند. جمع آوری کنید.

گل قو میوه‌های زرد رنگ و توپ مانندی دارد و یک گیاه پروانه‌ای عالی است. اما اگر بلعیده شود سمی است. پس آن را از کودکان کوچک و حیوانات دور نگه دارید.

تاج ساختارهای نر (برچه) و ماده (برچه ها، متشکل از تخمدان پرچم و کلاله) را احاطه کرده است. رشته‌های پرچم‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا یک ستون را تشکیل دهند که قسمت ماده را در بر می‌گیرد. قسمت مادگی از دو برچه آزاد تشکیل شده است. که نوک آن ها به هم متصل و بزرگ شده و سر گل را تشکیل می دهند.

معرفی گل قو و نیازهای این گیاه

پراکندگی و زیستگاه گیاه قو

گل قو در آفریقای جنوبی گسترده است و در کیپ غربی و کیپ شرقی و کوازولو ناتال و مپومالانگا و گوتنگ لیمپوپو شمال غرب و همچنین در سوازیلند، بوتسوانا زیمبابوه و موزامبیک و از شمال تا کنیا دیده می‌شود.

این گیاه در علفزارها و بوته‌ها اغلب در کنار جاده‌ها و در مناطق شلوغ از ساحل تا ارتفاع 900 متری از سطح دریا رشد می‌کند. اگرچه برای مدتی در آفریقای جنوبی به طور طبیعی رشد کرده و گسترده شده است اما یک علف هرز معرفی شده بومی مناطق گرمسیری آفریقا است.دانه ها توسط باد پراکنده می شوند. به کمک دسته ای از موهای ابریشمی که به هر دانه متصل است.

خواص دارویی گل قو

گل قو به طور گسترده ای در طب سنتی در آفریقای جنوبی استفاده می شود.
از ریشه برای درمان معده درد استفاده می شود.
برگ ها را خشک می کنند و به صورت پودر در می آورند که به عنوان اسفنج برای سردرد مصرف می شود.
لاتکس شیری برای درمان زگیل استفاده می شود.
از ساقه ها برای تولید فیبر استفاده می شود.
گفته می‌شود ساقه‌ها و برگ‌های تازه گل قو یک بازدارنده موثر هستند.

مراحل کاشت

آن را در خاکی با زهکشی خوب و در مکانی آفتابی بکارید.
تغذیه با کمپوست و آبیاری منظم گیاهی پرپشت تر و قوی تر تولید می کند.
این گیاه در سال دوم خود باریک و نازک به نظر میرسد و اگر هر سال تعویض شود بهترین عملکرد را دارد.
از طریق بذر به راحتی می توان آن را در بهار یا تابستان کاشت.

روش برداشت بذر

برای برداشت بذر گل قو اجازه دهید میوه های گیاه قو رسیده شود و با شکافتن میوه بذر را برداشت کنید.
از بذر گیاه قو مراقبت کنید. یا روی آنها کیسه بکشید. زیرا وقتی غلاف باز می شود دانه ها در باد پراکنده می شوند.

خواص دارویی گل قو

سوال های متداول:

1.آیا گل قو برای انسان و حیوانات سمی است؟ بله. این گیاه در صورت بلعیدن سمی است.و باعث مرگ گوسفندانی شده است.که به مقدار زیاد از آن خورده اند. پس از دست زدن به ساقه های بریده شده دست های خود را بشویید و تمام بریده ها را دور بریزید.

2.روش برداشت بذر گیاه قو چگونه است؟ برای برداشت بذر گل قو اجازه دهید میوه های گیاه قو رسیده شود. و با شکافتن میوه بذر را برداشت کنید.

3.مشکلات گیاهی گل قو چیست؟ کاترپیلارهای سلطنتی ممکن است از شاخ و برگ تغذیه کنند. و شته ها گاهی اوقات گیاهان را آلوده می کنند. اما گوزن ها این گیاه را دوست ندارند.

منبع : بوی گل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا