دسته‌بندی نشده

زمان و روش تکثیر گل محبوبه شب در باغچه

پرورش گل محبوبه شب در منزل

گل محبوبه شب با نام علمی Cestrum nocturnum گیاهی از خانواده Solanaceae است. این گیاه که با نام های دیگر مانند محبوبه ، یاس شب ، شب بو و رانی معروف است. گیاهی است متعلق به خاستگاه بومی هندوستان که به دلیل عطر مطبوع گل هایش در شب شهرت جهانی یافته است. محبوبه شب از جمله گیاهان باغچه ای همیشه سبز است که می توان از آن در مناطق گرمسیری و معتدل در فضای باز استفاده کرد .

شرایط نگهداری از این درختچه مشروط به فراگیری اصول آن بسیار ساده است، به همین دلیل در ادامه شرایط نگهداری مناسب را برای شما شرح می دهیم تا در نهابت بتوانید گیاهی زیباتر پرورش دهید .

نور مناسب برای نگهداری از گیاه محبوبه شب

محبوبه شب از جمله گیاهان نیازمند به نور زیاد و مستقیم خورشید است بنابراین توصیه می شود در صورتی که از این گیاه در گلدان نگهداری می کنید حتما آن را به محیط های پر نور منتقل کنید. همچنین در مناطق معتدل و گرمسیری می توانید در فصول بهار و تابستان این گیاه را در فضای باز نگهداری کنید. توجه داشته باشید که نور کم منجر به ریزش برگ ها و علفی شدن ساقه و برگ های گیاه می شود .

آبیاری مناسب برای نگهداری از گیاه محبوبه شب

این گیاه به آبیاری زیاد و منظم احتیاج دارد بنابراین همواره تلاش کنید تا خاک این گیاه را مرطوب نگهدارید. البته مراقب باشید که غرقابی کردن و لجنی شدن خاک گیاه اجتناب کنید زیرا منجر به نابودی و از بین رفتن گیاه می شود. لازم به ذکر است که تشنگی بیش از حد باعث سوختن ،زرد شدن و ریزش برگ های گیاه می شود. بنابراین هرگز در آبیاری گیاه محبوبه شب افراط و تفریط نکنید .

پرورش گل محبوبه شب در منزل

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه محبوبه شب

با توجه به اینکه گل محبوبه شب گیاه گرمسیری است به هیچ وجه تحمل سرما را ندارد به همین منظور از قرار دادن آن در محیطی با دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد به شدت اجتناب کنید. به طور کلی مناسب ترین دما برای این گیاه دمای 20 الی 30 درجه سانتی گراد است، اگر چه محبوبه شب می تواند دمایی تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

رطوبت مناسب برای نگهداری از گیاه محبوبه شب:

این گیاه به رطوبت بالایی نیاز ندارد و رطوبت نسبی برای آن کافی است، به همین منظور توصیه می شود اگر از این گیاه داخل گلدان نگهداری می کنید با استفاده از غبار پاشی و یا جزیره اقدام به تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه کنید .

برای ساخت جزیره کافی است مقداری سنگ ریزه و آب در زیر گلدانی خود بریزید و سپس گلدان را بر روی آن قرار دهید، به مرور زمان آب موجود در زیر گلدانی تبخیر و رطوبت لازم برای گیاه را فراهم می آورد؛ توجه داشته باشید که گلدان با آب موجود در زیر گلدانی برخورد نکند زیرا در این صورت باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود.

لازم به ذکر است که برای غبار پاشی بر روی گیاه از آب تصفیه شده و بدون املاح استفاده کنید و از انجام آن در هنگام نور مستقیم خورشید بپرهیزید .

کوددهی و تغذیه مناسب برای نگهداری از گیاه محبوبه شب

این درختچه نیز مانند سایر گیاهان به کوددهی نیازمند است بنابراین توصیه می شود که در فصول بهار و تابستان اقدام به کوددهی این گیاه کنید. برای تغذیه این گیاه توصیه می شود هر ماه یک بار از کود های آهن و هر دو ماه یک بار از کود های کریستالون مخصوص گیاهان گلدار استفاده کنید.

خاک مناسب برای نگهداری از گیاه محبوبه شب

برای رشد این گیاه استفاده از خاک نرم و دارای مواد مغذی مناسب است .به همین دلیل توصیه می شود از ترکیب 60% خاک باغچه،20%کود دامی پوسیده و 20% ماسه برای بستر این گیاه استفاده کنید .

نور مناسب برای نگهداری از گیاه محبوبه شب

تعویض گلدان گیاه محبوبه شب

با توجه به رشد نسبتا سریع محبوبه شب، در صورتی که از این گیاه داخل گلدان نگهداری می کنید باید هر سال نسبت به تعویض گلدان آن اقدام کرده و گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگ تر منتقل کنید و در صورتی که از این گیاه در محیط باغچه نگهداری می کنید باید هر سال در خاک گیاه مقداری کود دامی پوسیده اضافه کنید .

تکثیر گل محبوبه شب به روش کاشت بذر

ازدیاد این گل از طریق بذر و قلمه امکان پذیر است. برای تکیر گیاه به این روش باید گلدانی در اندازه متوسط انتخاب کنید و بذر ها را به صورت پراکنده در آن قرار دهید.
توصیه می شود بذر ها را در عمق 8 سانتی متری خاک بکارید و سپس گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. توجه داشته باشد که زمان جوانه زنی بذر ها سطح کاشت را همواره مرطوب نگهدارید.
این روش برای تکثیر گیاه در منزل مناسب نیست زیرا احتیاج به تجربه و محیط گلخانه دارد.

حتماً بخوانید:

تکثیر به روش قلمه ساقه :

تقریبا 10 سانتی متر از ساقه گیاه را که دارای حداقل 2 جوانه است ببرید و سپس برگ های اضافی قلمه را از سمت نیمه پاییی ساقه جدا کنید. سپس قلمه ها را داخل آب قرار و یا ماسه قرار دهید.
توصیه می شود در صورت کاشت قلمه ها در خاک تا زمان ریشه دار شدن قلمه ها همواره خاک آن را مرطوب نگه دارید. پس از گذشت 6 الی 8 هفته قلمه ها ریشه دار میشود .

آفات و بیماری های گیاه محبوبه شب

شته :

شته ها از جمله آفاتی هستند که با تولید عسلک موجب چسبناک شدن برگ های گیاه شده و در نهایت از بین رفتن بافت برگ گیاه می شود ، برای از بین رفتن این مشکل توصیه می شود از سموم سیستماتیک بر روی برگ های گیاه اسپری کنید.

تکثیر گل محبوبه شب به روش کاشت بذر

بیماری لکه برگی :

لکه برگی که با عامل باکتریایی یا قارچی بر روی گیاه نمودار می شود باعث بروز نقاط نارنجی و یا قرمز رنگ بر برگ های گیاه شده که با گذشت زمان تبدیل به لکه های بزرگ تر شده و در نهایت بافتی مرده و قهوه ای رنگ در گیاه ایجاد می کنند.

جلوگیری از عدم خیس شدن برگ های این گیاه می تواند جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند. همچنین در صورتی که روند بیماری گیاه نزولی بود می توانید از سموم قارچ کش در جهت کنترل بیماری استفاده کنید .

سوراخ روی برگ ها :

لارو ها از جمله آفاتی هستند که از بافت گیاه تغذیه کرده و موجب ایجاد سوراخ هایی بر روی گیاه می شوند .

separator line

منبع : نازگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا