دسته‌بندی نشده

آیا مصرف گوجه فرنگی سبز فایده ای دارد ؟

چگونه با گوجه فرنگی‌های سبز سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت کنیم؟

به گزارش دلگرم : دکتر کریستوفر آدمز از دانشگاه آیووا در آمریکا گفت: آتروفی عضلانی یا تحلیل رفتن عضله، ناشی از بالا رفتن سن، آسیب، سرطان و نارسایی قلبی موجب تضعیف و خسته شدن افراد می‌شود در نتیجه افراد بیشتر زمین می‌خورند و شکستگی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود. آتروفی عضلانی سالانه بیش از ۵۰ میلیون آمریکایی را مبتلا می‌کند که ۳۰ میلیون آن‌ها بزرگسال هستند. آتروفی عضلانی مشکلات زیادی را برای بیمار و خانواده وی به وجود می‌آورد.

محققان با استفاده از سامانه‌های زیست شناسی و شیمی متوجه شدند که ماده توماتیدین موجب تحریک رشد سلول‌های ماهیچه‌ای انسان می‌شود.محققان با انجام تحقیقی در رژیم غذایی موش‌های سالم گوجه فرنگی سبز قرار دادند سپس آن‌ها متوجه شدند موش‌هایی که گوجه فرنگی سبز مصرف کردند عضلات بزرگتری پیدا می‌کنند و عضلات آن‌ها قویتر می‌شود، اما در عین حال وزن بدن این موش‌ها افزایش نمی‌یابد.مصرف در حد اعتدال گوجه فرنگی سبز بی خطر است، اما اکنون محققان در تلاش هستند، دریابند چه تعداد گوجه فرنگی لازم است که روزانه یک شخص مصرف کند. با این حال هنوز محققان نمی‌دانند که مقدار دوز توماتیدینی که باید برای رشد و حفظ قدرت عضلات به انسان‌ها داده شود برای آن‌ها بی خطر است یا خیر.

گوجه فرنگی سبز مفید برای حفظ قدرت ماهیچه ها

10 فایده شگفت انگیز گوجه فرنگی سبز

1. گوجه فرنگی سبز برای مبارزه با سرطان

طبق موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی سبز می‌تواند از نظر خاصیت ضدسرطانی میوه مفیدی باشد. لیکوپن یک آنتی اکسیدان در خانواده کاروتنوئیدها است. مشخص شده است که خواص آنتی اکسیدانی قوی آن باعث خنثی سازی رادیکال‌های آزاد شده است که به دلایل مختلف در بدن ما تولید می‌شود. حتی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اجزای گوجه فرنگی از تکثیر چندین نوع سلول سرطانی جلوگیری کرده است.از همه مهمتر می‌توان با مصرف گوجه فرنگی سبز به شکل فرآوری شده مانند سس ، آب یا رب گوجه فرنگی، توانایی مبارزه با سرطان را افزایش داد. با انجام این کار ترکیبات طبیعی موجود در گوجه فرنگی به راحتی جذب بدن می‌شود. همچنین، نمونه‌های فرآوری شده گوجه فرنگی غلظت بالاتری از لیکوپن دارد.

2. گوجه فرنگی سبز فشار خون را تنظیم می‌کند

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی سبز فشار خون را کاهش می‌دهد. گوجه فرنگی همچنین غنی از پتاسیم است. زیرا پتاسیم اثرات سدیم را کاهش می‌دهد. در حقیقت ، هرچه پتاسیم بیشتری مصرف کنید، سدیم بیشتری از طریق ادرار از دست می‌دهید. طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا، میزان توصیه شده پتاسیم برای یک فرد بالغ به طور متوسط 4700 میلی گرم در روز است. اما مراقب باشید مقدار زیادی پتاسیم مصرف نکنید زیرا ممکن است منجر به سنگ کلیه شود.همچنین ثابت شده است که لیکوپن به طور کلی عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که اگرچه لیکوپن می‌تواند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کند، اما هیچ تأثیری بر سطح فشار خون طبیعی ندارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های لیکوپن می‌تواند اثرات مفیدی در فشار خون داشته باشد.گوجه فرنگی سبز همچنین سرشار از ویتامین C است که مشخص شده فشار خون را کاهش می‌دهد. اگر گوجه فرنگی ها کاملاً رسیده نیست می‌توانید آنها را در دمای اتاق نگهداری کنید. پس از رسیدن، می‌توانید آنها را تا سه روز در یخچال نگه دارید. فراتر از آن، می‌توانید با انجماد یا کنسرو کردن، آنها را حفظ کنید. اما بهترین گزینه گوجه فرنگی سبز تازه است زیرا غنی‌ترین منبع پتاسیم است و می‌تواند بهترین اثرات کاهش فشار خون را داشته باشد.

3. کاهش وزن با گوجه فرنگی سبز و نارس

طبق یک مطالعه چینی، آب گوجه فرنگی سبز می‌تواند به طور قابل توجهی وزن بدن، چربی بدن و دور کمر را کاهش دهد. همچنین می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد که می‌تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد. گوجه فرنگی علاوه بر اینکه منبع خوبی از آنتی اکسیدان است، غنی در فیبر و کم کالری است. از این رو ، باعث سیری می‌شود و حتی کالری دریافتی را کاهش می‌دهد در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

4. بهبود سلامت پوست و مو

گوجه فرنگی سبز ماده مهمی در اکثر درمان‌های زیبایی است. آنها به بهبود منافذ بزرگ پوست، درمان آکنه، تسکین آفتاب سوختگی و احیای پوست کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی، به ویژه لیکوپن، با آسیب سلولی و التهاب پوست مقابله می‌کند.گوجه فرنگی همچنین باعث بهبود بافت صورت می‌شود. آنها روغن‌های اضافی پوست شما را از بین می‌برد و صورت شما را برای مدت طولانی تری شاد نگه می‌دارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید مخلوط کردن آب گوجه فرنگی سبز تازه و خیار است. با استفاده از یک پنبه ، آب را به طور مرتب به صورت خود بمالید.

مطالعات نشان داده است که خوردن گوجه فرنگی همچنین از پوست در برابر اثرات مضر آفتاب محافظت می‌کند. همچنین به بهبود توانایی پوست در برابر اشعه ماورا بنفش ، در زنانی که رب گوجه فرنگی می خورند ، ثابت شده است.طبق یک مطالعه در بوستون، آنتی اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن تا حد زیادی به تقویت سلامت پوست کمک می‌کند. همانطور که در یک گزارش آمده است، لیکوپن یکی از معدود آنتی اکسیدان‌هایی است که دارای خواص محافظتی نوری است. ویتامین C موجود در گوجه فرنگی سبز همچنین می‌تواند سلامت مو را بهبود بخشد.

خاصیتی از گوجه فرنگی سبز که شاید ندانید

5. گوجه فرنگی سبز در دوران بارداری خوب است

ویتامین C یکی از مواد مغذی است که هر زنی در دوران بارداری برای سالم نگه داشتن خود و نوزادش به آن نیاز دارد. ویتامین c به تشکیل استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه‌های سالم کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به جذب مناسب آهن در بدن که ماده مغذی حیاتی دیگری در دوران بارداری است، کمک می‌کند. اگرچه مصرف مکمل‌های آهن در دوران بارداری توصیه می‌شود اما خوردن گوجه فرنگی سبز می‌تواند فواید همان را داشته باشد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ویتامین C موجود در گوجه فرنگی به محافظت از مادر و نوزاد کمک می‌کند.

6. گوجه فرنگی سبز کلسترول را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را تقویت می‌کند

قرار دادن گوجه فرنگی سبز غنی از لیکوپن به طور منظم برای چند هفته در رژیم غذایی می‌تواند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) شما را تا 10درصد کاهش دهد. برای اینکه دقیق‌تر بگوییم، باید حداقل 25میلی گرم لیکوپن در روز مصرف کنید. این می‌تواند حدود نیم فنجان سس گوجه فرنگی باشد. همچنین 100 گرم پوره گوجه فرنگی 21میلی گرم لیکوپن به شما می‌دهد.طبق مطالعات جدید افرادی که گوجه فرنگی سبز تازه یا آب گوجه فرنگی سبز مصرف می‌کنند می‌توانند سطح کلسترول بد خون خود را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش دهند. طبق مطالعه دیگری در مکزیک ، مصرف گوجه فرنگی خام (14 وعده در هفته به مدت یک ماه) می‌تواند تأثیر مفیدی بر میزان کلسترول در زنان دارای اضافه وزن داشته باشد.

یک مقاله از دانشکده پزشکی هاروارد بیان نموده که گوجه فرنگی سبز به عنوان یکی از غذاهای ضروری برای کاهش کلسترول است و طبق مطالعه دیگری، مصرف لیکوپن هر روز می‌تواند اثرات مشابه استاتین ها (هر گروه دارویی برای کاهش کلسترول) در بیماران با افزایش سطح کلسترول داشته باشد.گوجه فرنگی سبز همچنین منابع غنی بتاکاروتن، فولات و فلاونوئیدها است – همه آنها برای سلامت قلب و عروق مفید هستند – مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی سبز همچنین به کاهش تجمع هموسیستئین و پلاکت کمک می‌کند، دو پدیده‌ای که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

در مطالعه دیگری توسط دانشگاه کانتیکت، مشخص شد که آب گوجه فرنگی دارای توانایی محافظت از قلب است، که به هیچ وجه با لیکوپن ارتباطی ندارد. اگرچه نتایج با آنچه تاکنون در مورد لیکوپن مشاهده کرده‌ایم مغایرت دارد، گوجه فرنگی سبز یکی از میوه‌هایی است که برای سلامت قلب مهم است.مطالعه دیگری که در گزارشی توسط دانشگاه تافتس منتشر شد نشان داد که مردان مبتلا به لیکوپن خون بالا 55درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند. این یافته‌ها حتی پس از در نظر گرفتن سایر فاکتورها مانند سن، BMI، کلسترول LDL، فشار خون و استعمال دخانیات ثابت مانده است.

7. گوجه فرنگی سبز اثرات دود سیگار را برطرف می‌کند

سیگار کشیدن منجر به تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود، که می‌تواند به خوبی با ویتامین C مقابله کند. به همین دلیل گوجه فرنگی سبز می‌تواند برای سیگاری‌ها عالی باشد. سطح پایین ویتامین C از این جنبه می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سرطان شود.طبق موسسه ملی بهداشت، اگر مردان و زنان غیر سیگاری به طور منظم به ترتیب به 90میلی گرم و 75میلی گرم ویتامین C نیاز دارند، افراد سیگاری به 35 میلی گرم بیشتراز این مقدار نیاز دارند. حدود 100گرم گوجه فرنگی خام حاوی حدود 13.7میلی گرم ویتامین C است. گزارشی که توسط دانشگاه کرنل منتشر شد نشان داد که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می‌تواند تا 90درصد از رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرد.

8. گوجه فرنگی سبز بینایی را بهبود می‌بخشد

گوجه فرنگی سبز سرشار از ویتامین A است، این یکی از دلایل عالی بودن آن برای چشم شما است. شبکیه چشم شما به ویتامین A متکی است و سطح پایین ویتامین می‌تواند باعث کوری شود. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با آسیب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند، در غیر این صورت می‌تواند چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعه‌ای که در سال 2011 انجام شد ، نشان داد که افرادی که سطح لیکوپن آنها بالاتر است، خطر کمتری در تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن دارند. لیکوپن همچنین از چشم در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند. سایر مواد مغذی مفید در گوجه فرنگی سبز ویتامین C و مس است. در حالی که اولی ممکن است با آب مروارید مرتبط با سن مبارزه کند، دومی به تولید ملانین – رنگدانه مهم سیاه در چشم کمک می‌کند. یک نکته مهم – اگر گوجه فرنگی سبز را در ماه های خنک تر انتخاب می کنید ، به دنبال انواع کنسرو بروید.

گوجه فرنگی سبز و این همه خاصیت

9. گوجه فرنگی سبز سلامت گوارش را تقویت می‌کند

گوجه فرنگی سبز منابع خوبی از کلرید است که یکی از اجزای اساسی آب های گوارشی است .یک گزارش همچنین در مورد تأثیر لیکوپن در گوجه فرنگی در جلوگیری از سرطان معده صحبت می‌کند. فیبر موجود در گوجه فرنگی سبز به مقابله با این بیماری نیز کمک می‌کند – 100 گرم گوجه فرنگی به شما 2 گرم فیبر می‌دهد و باعث تقویت بیشتر سلامت روده می‌شود.خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند گوجه فرنگی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا با ورم معده مقابله کنید ، بیماری که در آن مخاط معده ملتهب است.

10. گوجه فرنگی سبز به مدیریت دیابت کمک می‌کند

طبق انجمن دیابت آمریکا ، گوجه فرنگی قسمت مهمی از رژیم دیابتی است. این بدان دلیل است که آنها غنی از آهن و ویتامین C و E هستند – همه اینها به تسکین علائم دیابت کمک می‌کند. گوجه فرنگی سبز همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین است (یعنی توانایی یک ماده غذایی خاص در افزایش سطح قند خون) که می‌تواند یک مزیت برای بیماران دیابتی باشد.طبق مطالعاتی در هند ، مکمل طولانی مدت گوجه فرنگی سبز با اثرات مفید در بیماران دیابتی ارتباط داشت. اگرچه تحقیقات بیشتر در این زمینه لازم است اما این یافته امیدوار کننده است. در مطالعه‌ای در ایران، نتیجه گرفته شد که مصرف روزانه 200گرم گوجه فرنگی سبز خام تأثیر مطلوبی بر میزان فشار خون بیماران دیابتی نوع 2 دارد. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی سبز، همراه با سایر ترکیبات، همچنین تأثیر مثبت بر استرس و تولید اکسیداتیو در بیماران دیابتی دارد.

علت سبز ماندن انتهای گوجه فرنگی چیست؟

علت عارضه‌ی یقه سبز در گوجه‌فرنگی

به‌طورمعمول کلروفیل موجود در گوجه‌های نارس در قسمت گلگاه تجزیه شده و به سراسر میوه و بالای آن منتقل می‌شود. عارضه‌ی یقه سبز زمانی رخ می‌دهد که کلروفیل با رسیدن میوه تجزیه نشده یا به آهستگی تجزیه می‌شود. این عارضه به چند دلیل اتفاق می‌افتد که مرتبط با آب‌وهواست. تابش مستقیم نور خورشید و همچنین بالا بودن دما برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند باعث این عارضه شود.

عارضه‌ی یقه زرد

علت عارضه‌ی یقه زرد با یقه سبز متفاوت است. اگر انتهای ساقه‌ی گوجه‌فرنگی زرد باقی بماند به معنای عدم توانایی میوه در تولید لیکوپن است؛ رنگ‌دانه‌ای که عامل خاصیت آنتی‌اکسیدانی گوجه و همچنین رنگ قرمز آن است. با افزایش دما در حدود 24 درجه‌ی سانتی‌گراد تولید لیکوپن کاهش می‌یابد. بااینکه علت این عارضه مشابه عارضه‌ی یقه سبز است، اما رنگیزه‌ی دیگری در آن دخالت دارد.

حتماً بخوانید:

مصرف گوجه‌های یقه سبز یا زرد

بااینکه قسمت مبتلا به این عارضه سفت است و مزه‌ی ناخوشایندی دارد، اما بقیه‌ی قسمت‌های میوه هنوز خوشمزه است. برای مصرف این میوه‌ها کافی است که قسمت نارس و سفت را جدا کرده و میوه را مصرف کنید. با این ایرادهای کوچک گوجه فرنگی خانگی غیرقابل خوردن نمی‌شود.

جلوگیری از سبز شدن گوجه

جلوگیری از عارضه‌ی یقه سبز و زرد

زمانی که عارضه‌ی یقه سبز یا زرد را در گوجه‌های رسیده مشاهده کردید، دیگر برای اصلاح آن دیر شده است؛ مانند عارضه‌ی پوسیدگی گلگاه و ترک‌خوردگی گوجه‌فرنگی، زمانی که علائم قطعی نمایان شد، دیگر کاری ساخته نیست؛ اما می‌توانید راهکارهایی را برای جلوگیری از این عارضه به کار ببرید.

به حداقل رساندن هرس

مطمئن شوید که بوته‌های گوجه‌فرنگی شاخ و برگ کافی برای پوشش دادن میوه‌ها دارند. این گیاه برای رسیدن میوه‌هایش به گرما و نور کافی خورشید نیاز دارد. نور خورشید نباید به‌طور مستقیم به میوه‌ها بتابد. اگر تابستان‌های نسبتاً گرمی دارید، میوه‌ها به پوشش نیاز دارند؛ بنابراین در هرس کردن زیاده‌روی نکنید.

انتخاب گوجه‌فرنگی دورگه بجای هیرلووم

واریته‌ای را برای کشت انتخاب کنید که مستعد بیماری‌های کمتری است. عارضه‌ی یقه سبز در واریته‌های هیرلووم بیشتر رخ می‌دهد. البته همه‌ی گوجه‌فرنگی‌های هیرلووم مستعد این عارضه نیستند، بنابراین نباید به‌طور کامل از پرورش آن‌ها صرف‌نظر کنید. شاید بذر مقاوم در برابر یقه سبز یا زرد پیدا نکنید، اما می‌توانید واریته ای را پیدا کنید که زمان بروز این عارضه در آن مشخص است.

برداشت زودرس گوجه‌فرنگی

اگر منطقه‌ی شما تابستان گرمی دارد و همه‌ی گوجه‌فرنگی‌ها درگیر عارضه‌ی یقه سبز شده‌اند، می‌توانید محصول را درست هنگام شروع تغییر رنگ برداشت کنید و جایی دور از نور خورشید نگهداری کنید تا برسند. متأسفانه با این کار ممکن است طعم میوه‌ها در مقایسه با زمانی که به درخت می‌رسند متفاوت باشد، بنابراین تنها در مواردی که عارضه یقه سبز شدید است اقدام به برداشت زودهنگام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا