دسته‌بندی نشده

آموزش تهیه رب گوجه فرنگی در آفتاب و در فصل تابستان

طرز تهیه رب گوجه فرنگی در آفتاب با ماندگاری بالا

تصور غذاهایی مثل ماکارونی بدون رب گوجه واقعا زیبا نیست. از طرفی به دلایل مختلفی از جمله، بهداشت، کیفیت و مقرون به صرفه بودن بسیاری از افراد رب گوجه های خانگی را به کارخانه ای ترجیح می‌دهند و سعی بر درست کردن آن در خانه دارند. هرکسی به نسبت سلیقه و هنری که دارد چیزی به آن اضافه و یا کم می‌کند. در مواردی مانند درست کردن رب گوجه در آفتاب، شاهد هستیم که روش پخت هم متفاوت است. اگر شما هم کنجکاو هستید که با نحوه‌ی پخت رب گوجه فرنگی در آفتاب آشنا شوید، پس همراه ما باشید.

درست کردن رب گوجه در آفتاب به چه دلیل؟

عمل پخت رب گوجه یک عمل سنتی است که از گذشته تاکنون برقرار است. شاید برای همه ساده تر باشد که از یک سوپرمارکت چند قوطی رب گوجه خریداری کنند اما همانطور که گفتیم دلایلی مثل طعم و سلامت و هزینه باعث می‌شود افراد خودشان به فکر پخت رب گوجه باشند.

از قدیم شیوه های مختلفی را برای تهیه رب گوجه در نظر می‌گرفتند، درست کردن رب گوجه در آفتاب یک شیوه متداول است. البته این روش به درد خانه های آپارتمانی و یا محیط هایی که نور خورشید کم است و آلودگی محیطی زیاد است، نمی‌خورد. اما اگر شرایط این روش فراهم باشد، نتیجه ای بسیار دلچسب در انتظار شما است.

پایه گذاران این روش معتقد بودند که نور خورشید می‌تواند میکروب ها و بدی های گوجه را از بین ببرد. و همچنین گوجه ها می‌توانند انرژی و خواصی که در نور خورشید وجود دارد را به خود جذب کنند. قرار گرفتن در معرض محیط می‌تواند طعمی خاص به رب گوجه ببخشد. چه کسی است که به دنبال حاصلی خوشمزه تر نیست. علاوه بر تمام این دلایل، درست کردن رب گوجه در آفتاب هزینه کمتری نسبت به روش های دیگر دارد.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی در آفتاب

نحوه درست کردن رب گوجه در آفتاب

ابتدا مواد مورد نیاز را تهیه کنید. این مواد عبارتند از :

  1. گوجه
  2. نمک
  3. روغن

روش انجام کار :
بهتر است از گوجه های درشت و آبدار استفاده کنید تا حجم بیشتری رب گوجه دریافت کنید. سپس در مرحله اول، ابتدا به خوبی گوجه ها را بشویید. سپس به وسیله آبکش خشک کنید. گوجه های قرمز و دلچسب را به چند تکه برش دهید. حالا نوبت به اضافه کردن طعم دهنده است. در این مرحله روی گوجه ها نمک بپاشید. مقدار پاشیدن نمک کاملا به میزان علاقه شما بستگی دارد. اصولا در ۵۰ کیلو گوجه یک کیسه نمک مصرف می‌شود.

در این مرحله شما می‌توانید طعم دهنده های مختلفی که مورد سلیقه خودتان است ما ریحان نیز به ترکیب اضافه کنید. نیمی از مراحل پخت رب گوجه اصول اولیه است و نیمی دیگر سلیقه و هنر شما است. اضافه کردن نمک در ابتدای کار لازم است. زیرا این عمل علاوه بر اینکه به رب گوجه طعم می‌دهد. آن را از کپک زدگی محافظت می‌کند.

حالا نوبت به طبیعت و نور خورشید است که کار خود را بکند. نور خورشید شمه ای از نور بیکران دریای رحمت خداوند است. حال گوجه ها را درون قابلمه منتقل کنید. در قابلمه را ببندید و آن را مقابل حرارت مستقیم آفتاب قرار دهید. درست کردن رب گوجه در آفتاب نیازمند صبر و حوصله است. بعضی از افراد برای سریعتر کردن این روند، ابتدا کمی رب گوجه را حرارت می‌دهند و بعد آن را مقابل خورشید می‌گذارند.

نحوه درست کردن رب گوجه در آفتاب

اگر حرارت به اندازه کافی نبود، در قابلمه را باز بگذارید. بهتر از است در این حالت از توری و محافظی برای جلوگیری از ورود حشرات و گرد و خاک به قابلمه استفاده کنید. مدت زمانی که گوجه های باید در معرض خورشید باشند، از ۲ روز شروع می‌شود و تا پایان تبدیل گوجه به رب طول می‌کشد. بعد از اتمام خورشید در هر روز می‌توانید به سراغ قابلمه بروید و با له کردن و فشردن گوجه ها به روند تبدیل آنها کمک کنید. درست کردن رب گوجه در آفتاب شاید چند روزی زمان ببرد اما نتیجه ای خوشمزه در پی خواهد داشت.

پوست گوجه و تخمه های آن را چه کنیم؟

بعد از گذشت چند روز که گوجه ها به خوبی رسیدند، مشاهده خواهید کرد که پوست گوجه ها به راحتی جدا می‌شوند. می‌توانید به وسیله یک صافی ریز، اضافات را جا کنید و یک رب گوجه خالص و خوشمزه را آماده کنید. روی صافی به خوبی گوجه ها را فشار دهید تا تمام اضافات تخلیه شوند. وجود دانه و پوست در رب گوجه خوشایند نخواهد بود.

حتماً بخوانید:

پس از گذشت چند روز و تخلیه‌ی رب گوجه از پوست و دانه، حالا حاصل به دست آمد را روی حرارت قرار دهید. به ازای هر کیلو رب گوجه ای که دارید ۱ قاشق روغن مایع بریزید تا از ته گرفتی جلوگیری شود. این عمل برای گرفتن آب اضافی لازم است. حرارت را زیاد کنید و تا زمان جوشیدن آب گوجه صبر کنید.

سپس حرارت را کم کنید اما در قابلمه را نبندید تا آب اضافی تبخیر شود. رب گوجه را هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا ته نگیرد و مزه‌ی آن تلخ نشود. در این مرحله اگر دوست دارید رب گوجه‌ای سفت به دست آورید، پس حرارت را بسیار کم کنید و حوصله به خرج دهید. پخت رب گوجه در آفتاب طعم جدید به گوجه ها می‌دهد که می‌تواند غذا را خوشمزه تر کند.

درست کردن رب گوجه در آفتاب ممکن است مقداری حاصل به دست آمده را ترش کند. اگر به رب ترش علاقه دارید، این روش بهترین گزینه برای شما است. همچنین برای جلوگیری از کپک زدگی به مقداری کافی نمک بریزید و چند ساعت یکبار به گوجه ها سر بزنید. به دلیل نیاز مبرم این شیوه به نور خورشید، بهتر است این روش را در فصل تابستان انجام دهید.

منبع : خوشبخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا