دسته‌بندی نشده

۵ روش حیرت انگیز برای تشخیص زعفران اصل

روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با روش های تشخیص زعفران اصل بیشتر آشنا شوید.

در این مطلب سعی کردیم به تمامی سوالاتی که ممکن است درباره روشها و روش تشخیص اصل بودن زعفران در ذهن شما سوال باشد پاسخ دهیم.

امروزه تشخیص خالص بودن یاخالص نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی و سهولت قابل انجام است،اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست.

تقلب در زعفران منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست بلکه زعفران تقلبی حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر و حتی زعفران پودر شده هم می‌شود .

چراکه این گیاه ارزش بالایی دارد و هر گرم آن با قیمت بسیار زیادی در بازار فروخته می‌شود لذا سودجویان را به سمت خود جذب میکند تا با هر روشی که می‌توانند در زعفران اصلی غش کنند و مقدار کمتری زعفران اصلی را در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

ظاهر زعفران باید چگونه باشد ؟

شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است که شکا آن را برای شما به تصویر کشیده ایم.

در هنگام خرید زعفران شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است چرا که ظاهری شبیه به میخک دارد.

به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.

۵ روش حیرت انگیز برای تشخیص زعفران اصل

روش تشخیص زعفران اصل

1. رنگ مصنوعی، تقلبی بسیار خطرناک در زعفران

یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران اصلی در زرپران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است .پایین بودن قدرت رنگ دهی آن نشان دهنده تقلب خواهد بود.

این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگ‌هایی که از کشور عربستان سعودی به عنوان زعفران و اکثرا به عنوان پودر زعفران به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است

البته رنگ کردن قسمت‌های سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران محترمانه‌ترین شیوه در تقلب زعفران است که برای مصرف‌کنندگان به راحتی قابل تشخیص نیست..

متاسفانه این روش بسیار رایج شده است. متقلبان و عرضه‌کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز تاکید داشته و گاهی قسم میخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکرده‌اند.

2. روش‌های شناسایی زعفران عسلی یا روغنی

اصل بودن زعفران یکی از دغدغه‌های همیشگی ما و مخصوصا خانوم ها هنگام خرید زعفران و جهت آشپزی با زعفران و دم کردن زرپران به شمار می‌آید.

آیا ما واقعا زعفران اصلی می خریم یا نه . چرا که آغشته‌کردن این گیاه به چربی، عسل و… حرفه‌ای‌ترین روش تقلب در فروش زعفران است.

یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند، به طوری که بر وزن آن اضافه شود.

معمولا در این روش متقلبان حرفه‌ای هستند و به صورت تخصصی تقلب می‌کنند. برای همین است که نمی‌توان از خالصی یا ناخالص بودن آن اطمینان حاصل کرد. چراکه آنها ماه‌ها تلاش می‌کنند با آغشته کردن این گیاه به مواد دیگر ،سود بیشتری به دست بیاورند.

متقلبان طلای سرخ معمولا این مواد را به صورت محلول روی کلاله‌های زعفران می‌پاشند یا اسپری میکنند و هنگامی که خشک می‌شوند وزن زعفران را افزایش می‌ دهد که به راحتی قابل تشخیص نیست.

روش تشخیص تقلب در زعفران :
اگر رشته های زعفران بسیار براق باشد باید به اصل بودن آن شک کرد یا در صورت مشاهده این وضعیت غیرطبیعی ،آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کنید اگر ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش بست و کاغذ و انگشتان دست چرب شد در این صورت مشخص می‌شود که زعفران به چربی خاصی آغشته شده است تا وزن آن افزایش یابد.

تشخیص زعفران اصلی

روش تشخیص زعفران اصلی از تقلبی

روش تشخیص زعفران خوب چیست : برای تشخیص زعفران اصل و واقعی بهتر است که ابتدا به سرشاخه ها نگاه کنید.

این روش ساده ترین روش برای شناسایی زعفران اصل و واقعی و خوب است. زعفران دارای سه سر شاخه است که قسمت بالای آن شیپور مانند است. هرچه به سمت بالا بروید متوجه می شوید که شیپور باریک تر می شود.

کسانی که در کار خرید و فروش زعفران هستند، خوب می دانند که طعم و بوی زعفران اصل بی نظیراست. بدین معنی که، رنگ و بو مزه زعفران، به عنوان یک شناساگر ثابت محسوب می شود.

اگر کمی شاخک های زعفران را بچشید متوجه خواهید شد که کمی تلخ است اما بوی مطبوعی دارد. بوی زعفران کمی تند است اما دلنشین است!

اغلب کسانی که در کار خرید و فروش زعفران و یا صادرات زعفران هستند بر این نکته تاکید دارند که از لحاظ رنگ و بو زعفران گناباد و از لحاظ درشت بودن زعفران قائنات و تربت حیدریه دارای جایگاه ویژه ای در بین زعفران های تولید شده در ایران و بلکه در جهان می باشد.

کمی از زعفران مورد نظرتان را بین کاغذ کاهی و روزنامه قرار دهید و فشار دهید. اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید نشان از این دارد که زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر شود و اثری از چربی نباشد نشان از سالم و خالص بودن زعفران دارد.

روش تشخیص اصل بودن زعفران

3. گاز شهری متان یک روش تشخیص اصل بودن زعفران می‌باشد

معمولا برای تهیه پودر زعفران از پودر گلرنگ استفاده می کنند و چون این پودر قرمز رنگ است آن را با گرده ذرت مخلوط کرده تا رنگ آن تعدیل شود.

برای تشخیص این نوع تقلب می توانید مقداری از این پودر را روی شعله گاز بوتان قرار دهیدۀ در این حالت زعفران خالص رنگ بنفش یا نارنجی ولی نوع تقلبی آن رنگ زرد ایجاد می کند.

4. روش تشخیص زعفران اصل با بنزین

زعفران در بنزین حل نمی شود . برای تشخیص زعفران اصل باید مقداری از زعفران را در بنزین بیندازید. اگر بنزین رنگی شد، نشان از این دارد که زعفران شما اصل نیست و از جمله زعفران های ساختگی است.

زعفران حقیقی در تماس با آب داغ، رنگ قرمز مایل به نارنجی و زرد ایجاد میکند و با گذشت زمان به همان رنگ اولیه باقی می ماند در صورتی که زعفران تقلبی رنگ قرمز تیره تولید میکند و پس از مدتی رنگ اولیه خود را از دست میدهد.

راه های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

5. روش تشخیص زعفران اصل و درجه یک با شیر

رنگدانه های زعفران اصل در تماس با آب یا شیر پس از گذشت چند دقیقه آزاد می شوند در صورتی که نوع تقلبی آن بلافاصله آب را رنگین می کنند.

زعفران با کیفیت معمولا سالم و یک اندازه هستند . یک طرفش به شکل شیپور و طرف دیگرش نازک و ظاهری شبیه پیچک دارد .

اگر دیدید که زعفران فرم نا منظمی دارد یا به جای سالم بودن خرد یا حاوی پودر است ، احتمالا این نوع زعفران از کیفیت پایینی برخوردار است .

اگر زعفران حالتی آسیب دیده و فرسوده داشت باز هم نشان دهنده این است که زعفران کیفیت پایینی دارد .

بیشتر بخوانید :

سقط جنین با زعفران: چه میزان زعفران باعث سقط جنین می شود؟

شیر و زعفران : طرز تهیه شیر و زعفران یک نوشیدنی پر خاصیت

بهترین و درست ترین روش برای نگهداری و دم کردن زعفران

خواص دارویی و درمانی زعفران

قیمت زعفران های پودر شده کمتر از زعفران های کامل است و دلایل خوبی نیز برای آن موجود است مثل : عطر کمتر ، رنگ کمتر و طعم بدتر نسبت به نوع کامل آن میباشد . اصولا زعفران های پودر شده حاوی : زردچوبه ، پاپریکا و قسمت های دیگری از زعفران می باشد .

در این مطلب سعی کردیم به تمامی سوالات شما درباره روش تشخیص اصل بودن زعفران پاسخ دهیم امیدواریم توانسته باشیم به شما در انتخاب و تشخیص زعفران اصل از تقلبی کمکی کرده باشیم.چنانچه در این زمینه تجربه ای دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید تا ما هم از ان استفاده کنیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا