دسته‌بندی نشده

بررسی تاثیر حیرت انگیز زعفران بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش زعفران

تاثیر زعفران بر فشارخون

استفاده از زعفران به وسیله انسان به 3500 سال قبل بازمی گردد. این ماده خوراکی همیشه در کل تاریخ جز یکی از با ارزش ترین محصولات قرار داشته است. اصل این ماده خوراکی به جنوب غربی آسیا باز می گردد و پس از آن برای اولین بار در کشور یونان کاشت شده است و اکنون ایران بیش از 90 درصد زعفران جهان را فراهم می کند.

در تعداد بسیار زیادی از فرهنگ های متفاوت از تمام جهان، توجه بخصوصی به بو و مزه زعفران دارند. مزه فوق العاده بیشتر به دلیل اجزا شیمیایی مانند پیکروکروسین و سافرانال در این گیاه می باشد. زعفران در مداوای سرما خوردگی، مشکلات خواب، سرطان و فراموشی استفاده می شود.

زعفران دارای خاصیت های بسیاری زیادی است بهتر است بگوییم زعفران یکی از مواد خاص در دنیاست که خاصیت زیادی نیز دارد. یکی از خاصیت هایی که امروز در مورد زعفران نشر می دهیم تاثیرات زعفران بر فشار خون افراد مختلف می باشد.

دو ماده بسیار غنی در زعفران سافرانال و کرسین موجود در آن می باشد که به زبان عامیانه میزان کروسین موجود در زعفران باعث رنگ دهندگی و میزان سافرانال موجود در زعفران باعث عطر آن می شود.

اما اگر کمی به عمق این گیاه برویم و از دید تجمل گرایی کمتری به این موضوع بنگریم، این مواد نیز دارای خاصیت های عجیب خواهند بود. طبق تحقیق محققان دانشکده پزشکی فردوسی مشهد در تحقیقات خود موفق به شناسایی تاثیرات زعفران بر فشار خون گشته و دلیل اصلی این موضوع را میزان کروسین و سافرانال داخل زعفران دانسته است.

در این مطالعه که اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی مشهد بر روی چندین موش آزمایشگاهی مقداری از دوز های مختلف کروسین و سافرانال موجود در زعفران را به صورت وریدی تزریق کرده اند در تمامی موارد تمام موش های مبتلا به بیماری فشار خون و همینطور موش های دارای فشار عادی بسته به میزان دوز دارو کاهش فشار خون داشته و این میزان تا مدتی تداوم پیدا کرده است.

در تحقیق به عمل آمده میزان اثر بخشی سافرانال که خود یکی از ترکیبات اصلی زعفران می باشد بیشتر از میزان کروسین بوده و اثر مداوم تری در امر کاهش فشار خون داشته است.

درمان فشار خون با زعفران

طرز تهیه دمنوش زعفران

مواد لازم برای تهیه دمنوش زعفران

  1. زعفران (به ازای هر نفر): یک چهارم قاشق مرباخوری
  2. عسل: ۱ قاشق غذاخوری

طرز درست کردن دمنوش زعفران

  1. ابتدا لازم است که در قوری مقداری زعفران ریخته، تقریبا یک چهارم یک قاشق مربا خوری و سپس یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کرده و مقداری آب جوش بر روی آن بریزید و با یک قاشق هم بزنید.
  2. وقتی که خوب مخلوط شد میزان آب جوش را زیاد تر نمایید و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده تا دم بکشد.

شما می‌توانید به جای عسل از نبات و یا شکر نیز استفاده نمایید و میزان آن ها را نیز بر حسب سلیقه‌ ی خودتان کم و زیاد کنید.

اگر می‌خواهید یک دمنوش زعفران کاملا متفاوت داشته باشید ۲ قاشق غذاخوری گلاب نیز به آن بیفزایید تا یک نوشیدنی صد درصد آرامش بخش شود.

دیگر خواص درمانی زعفران

زعفران با خاصیت آنتی اکسیدانی خود با سرطان مبارزه می کند

زعفران منبع آنتی اکسیدان طبیعی می باشد که به عنوان منبعی کامل از ترکیبات ضد رادیکالی شناخته شده است، در نتیجه خاصیت ضد سرطانی را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد. همچنین آنتی اکسیدان از شما در برابر بیماری های قلبی و عروقی و آلزایمر حفاظت می کند.

زعفران دارای 150 ماده شیمیایی می باشد که یکی از مفیدترین آن ها کروستین می باشد که به ماده ایی برای مقابله با سرطان شناخته می شود. برای سود بردن از ترکیبات آنتی اکسیدانی این داروی طبیعی می توانید مواد خوراکی که زعفران در آن ها به کار رفته است مانند بیسکویت زعفرانی را در سبد مصرف روزانه تان قرار دهید.

البته هم کروسین و هم کروستین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند که به پیشگیری و بهبود سرطان کمک می کنند.

خواص زعفران

زعفران موجب بهبود عملکرد قلب می شود

از دیدگاه طب ایرانی زعفران تمایل و نفوذ مواد غذایی و داروها را به قلب افزایش می‌ دهد، همچنین مصرف آن شادی‌ آور بوده و تقویت‌ کننده قلب است.

وی ادامه داد:‌ متخصصان طب ایرانی توصیه می‌ کنند که در ترکیب داروهای مورد استفاده برای بیماران قلبی زعفران اضافه شود تا هدایت و نفوذ دارو به قلب بهتر انجام شود. از دیدگاه طب جدید زعفران از افزایش کلسترول و تری گلیسرید و چربی بد خون جلوگیری می‌کند و به عنوان مانعی برای جلوگیری از رسوب آن ها در عروق عمل می کند.

در بیمارانی که دچار حملات قلبی شده‌ اند، مصرف زعفران می تواند از آسیب به بافت های قلبی جلوگیری کنند. زعفران عملکرد بطن چپ قلب را در مواجهه با عوامل آسیب رسان حفظ کرده و اثرات ضد فشار خون زعفران توسط محققان مشخص شده است.

دیگر خواص زعفران

  1. خانم هایی که با مشکل نامنظم بودن قاعدگی رو به رو هستند می توانند به کمک این گیاه دوران قاعدگی خود را منظم کنند.
  2. آرامش بخشی گیاه زعفران برای همه اثبات شده است. زمانی که شما از لحاظ روحی مشکل دارید می توانید با کمک گیاه زعفران اعصاب خود را آرام کنید.
  3. خانم هایی که بعد از زایمان هنوز هم خونریزی دارند می توانند با خوردن زعفران خونریزی خود را از بین ببرند.
  4. این گیاه را می توان برای افزایش قوای جنسی استفاده کرد و بهترین نتیجه را گرفت.
  5. زعفران باعث تمیز شدن کلیه ها و مثانه می شود .
  6. در صورتی که زعفران را به صورت مرتب میل کنید می تواند برای روشن شدن رنگ پوستتان تاثیر مثبتی داشته باشد.
  7. کم کردن چربی های اضافی بدن از دیگر خواص این گیاه است.
  8. برای تقویت حافظه خوردن این گیاه توصیه می شود.
  9. درمان آسم با زعفران ار جمله مواردی است که پزشک تجویز می کند.
  10. شما می توانید با کمک زعفران نفخ معده ی خود را از بین ببرید.
  11. در صورتی که درد دندان داشته باشید با استفاده از کمی زعفران درد خود را تسکین دهید.

بیشتر بخوانید:

خواص دارویی و درمانی زعفران

۳۰ روش خانگی معجزه آسا برای درمان فشار خون پایین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا