دسته‌بندی نشده

۳ روش برای یخ زدایی میگو + روش نگهداری

بهترین شرایط نگهداری میگو در خانه

بسته بندی میگو باید به طوری باشد که مجبور به دوباره فریز کردن میگو نشوید. برای این کار می توان وقتی میگو را خریدید قبل از اینکه کاملاً از حالت انجماد خارج شود سر میگو را جدا کرده و در پلاستیک به اندازه مصرف هر وعده گذاشت و بلافاصله داخل جعبه و داخل فریزر گذاشت.

میگویی که پوست آن کند شده به مدت زیاد نمی تواند در فریزر بماند. مگر در شرایط خاص و بسته بندی خاص که حتی در آن صورت هم امکان نگهداری طولانی مدت نیست. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید.

مهمترین و آسان ترین روش شناخت میگوی سالم

مهمترین و آسان ترین روش شاخت میگوی سالم، استحکام سر آن می باشد و در صورتی که میگو خراب باشد سر آن به راحتی و بدون نیاز به نیروی زیاد جدا می گردد و در صورتی که غلاف سر آن را به سمت بالا بکشند لیز شدن بافت ها را به راحتی می توان دید.

همچنین باید به اجزای دهان و آبشش میگو دقت نمود که هیچ گونه مواد اضافی و لجن کف دریا را به خود نگرفته باشد زیرا در این صورت سرعت خراب شدن خیلی زیادتر می شود.

۳ روش برای یخ زدایی میگو + روش نگهداری

در صورتی که اجزا بدن میگو سالم باشد نشانه سلامت میگو است و به همین دلیل باید به شاخک آن توجه کرد که سالم باشد.

میگو از جمله غذاهای دریایی بسیار خوشمزه ای است که به روش های مختلف می توان در انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کرد. میگو ها اکثراً به صورت یخ زده به فروش رسیده و نگهداری آن ها نیز به صورت منجمد است. به همین دلیل اغلب افراد در صدد یافتن راه حلی برای یخ زدایی سریع آن بوده که در ادامه به آن می پردازیم.

1. باز کردن یخ میگو استفاده از آب سرد

  1. میگوهای یخ زده را در آبکش یا صافی بریزید.
  2. مقدار میگو هایی که یخ زدایی می کنید، باید دقیقاً همان میزانی باشد که قصد طبخ آن را دارید، پس مقدار مناسبی از آن را از فریزر در آورید.
  3. کاسه ی بزرگی را برداشته و آن را با آب سرد شیر پر کنید. سپس آن را در سینک ظرفشویی گذاشته و سبد حاوی میگو ها را در آن قرار دهید. به طوری که آب، تمام میگو ها را پوشش دهد. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه میگوها در آب غوطه ور باشند.
  4. بعد از گذشت 10 دقیقه، آب کاسه را خالی کرده و مجدداً کاسه را با آب تازه و تمیز پر کنید. مجدداً سبد حاوی میگوها را داخل کاسه آب گذاشته تا میگوها کاملاً در آب غوطه ور شوند.
  5. اجازه دهید 10 تا 20 دقیقه ی دیگر میگوها به همین حالت در آب غوطه ور باشند.
  6. در این مدت یخ آن ها به طور کامل باز شده و به قول معروف میگو دیفراست می شود.
  7. میگوها را از آبکش درآورده و با دستمال حوله ای آن ها را خشک کنید. اکنون میگوها آماده اند تا در هر غذایی که دوست دارید از آن ها استفاده کنید.

2. باز کردن یخ میگو در یخچال

  • مقدار مورد نیاز میگو را از فریزر درآورید.
  • میگو ها را در ظرفی در داری ریخته و مطمئن شوید که درب ظرف محکم باشد.
  • همچنین می توانید از پلاستیک هم استفاده کنید. اما مطمئن شوید که پلاستیک به صورت محکم روی ظرف مهر و موم شود.
  • به مدت یک شب یا 12 ساعت، ظرف را در یخچال بگذارید. پس از گذشت 12 تا 24 ساعت، میگو ها کاملاً ذوب شده و آماده ی استفاده می باشند.
  • بعد از اینکه میگو ها را از یخچال در آوردید، آن ها را در آبکش بریزید. سپس میگو ها را با آب سرد شسته تا تکه های یخ از بین برود. حالا آن ها را با دستمال را خشک کنید.
  • میگو هایی که به این روش یخ زدایی می شوند را ظرف 48 ساعت استفاده کنید؛ تا تازه و سالم مصرف شوند.
  • البته مجدداً می توانید این میگو ها را ظرف 48 ساعت فریز کنید.

3. یخ زدایی میگو با استفاده از آب جوش

  • قابلمه ای را با آب پر کنید. به طوری که همه ی میگوها را پوشش دهد.
  • سپس آن را روی حرارت متوسط گذاشته تا بجوشد.
  • بعد از به جوش آمدن آب، میگو های یخ زده را با دقت در آن ریخته و اجازه دهید میگوها به مدت 1 دقیقه در آب جوش بمانند.
  • اگر میگوهای یخ زده به هم چسبیده اند، قبل از ریختن در آب جوش آن ها را از هم جدا کنید.
  • بعد از گذشت یک دقیقه حرارت را خاموش کرده و میگوها را از آب درآورید. میگوها را خشک کرده و برای طبخ غذا از آن ها استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که جوشاندن یک دقیقه ای میگوها باعث پخت آن ها نشده و فقط یخ آن ها را باز می کند. پس برای سرو، میگو را خوب بپزید.

آشنایی با روش کنسرو کردن میگو

گوشت میگو در صنایع غذایی در حال حاضر کنسرو نمی شود اما افراد محلی آمریکای شمالی میگوها را در قوطی نگهداری می کنند و در حد امکان آنها را کنسرو می کنند.

  1. گوشت هایی که پوستشان از آنها جدا شده را به مدت 3-2 دقیقه در آب جوش فرو می برند در حالیکه%8-6 این آب نمک است سپس گوشت را خشک می کنند، سرد می کنند و با دست آن را درون قوطی کنسرو قرار می دهند.
  2. برای بسته بندی های محلی محلولی حاوی%3-2 نمک درون قوطی کنسرو ریخته می شود و در بعضی مواقع مقداری اسید سیتریک برای کم کردن سولفید آهن به آن اضافه می کنند.
  3. یک قوطی 150 گرمی نیاز مند زمان 10 دقیقه در دمای 120 درجه است و یا 20 دقیقه در دمای 115 درجه سانتیگراد. یک قوطی 250 گرمی نیز می تواند 12 دقیقه در دمای 120 درجه سانتیگراد بماند و یا اینکه 35 دقیقه در دمای 115 درجه سانتیگراد بماند.
  4. در انتها همه قوطی ها را به مدت 60 دقیقه در درجه حرارت 120 درجه نگهداری می کنند. همه این مراحل برای بسته بندی گوشت میگوها درون شیشه هم قابل اجرا می باشد.

آشنایی با روش دودی کردن میگو

از میگو ها می توان محصولات منجمدی نیز به دست آورد. همه میگوهای بی سر یا گوشت های بدون پوست تا حدود 3 دقیقه در محلول آب نمک با غلظت %10 اگر بمانند و پس از آن به مدت 2 ساعت خشک شوند و به شیوه ای مکانیکی 5/1-1 ساعت در دمای 30 درجه دستگاه مخصوص بمانند دودی خواهند شد.

۳ روش برای یخ زدایی میگو + روش نگهداری

آموزش روش چیپس کردن میگو

در صنایع غذایی گوشت های پخته شده در کره آب شده حرارت می بینند، در بعضی موارد ادویه هایی هم به آنها اضافه می شود و پس از آن در پاکت های مخصوص بسته بندی می شوند.

البته ترکیب می ماند تا روغن ها یا همان کره آب شده ته نشین شود. این محصول نباید زیاد بماند و حداقل تا یکی دو روز پس از تولید باید بفروش برسد.

مواد تشکیل دهنده میگو

  • گوشت میگو خام حاوی %80- 75 آب است
  • %20 – 18 پروتئین و حدود %1 چربی.
  • میگو پخته شده شامل %70- 65 آب
  • %30- 25 پروتئین و حدود %1 چربی است.
  • ارزش کالری گوشت میگو پخته در حدود 5/4 کیلوکالری بر گرم است
  • ویتامین های A و D نیز در مقادیر کم در آن یافت می شود.

بیشتر بخوانید :

۵ نکته مهم برای گرم کردن کنسرو ماهی

توصیه های لازم در آماده سازی و طبخ ماهی و میگو

ضایعات میگو شامل چیست؟

ضایعات میگو شامل سر و پوست می شود می تواند یک وعده غذایی باشد که 45-40% پروتئین دارد. گلوکزآمید هیدروکلراید که از همین ضایعات میگو به دست می آید به نظر می آید که منبع تجاری برای گلوکزآمیدها به حساب بیاید.

خیلی از میگوهای کوچک نیز پخته می شوند، خشک می شوند و قابل استفاده هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا