دسته‌بندی نشده

۳ روش برای پخت شاه بلوط + نحوه انتخاب و نگهداری

شاه بلوط | آشنایی با طرز نگهداری و پختن شاه بلوط

شاه بلوط از دسته میوه های پاییزی محسوب می شود، که ظاهری شبیه به فندق داشته و خواص گوناگون و منحصر بفردی را در خود جای داده است.

میوه ای که روش انتخاب و چینش مختص خود را دارد و همچنین برای پخت آن نیز روش های گوناگونی معرفی شده است؛ از روش های ایتالیایی گرفته و روشی خاص برای جوشاندن آن.

دلگرم در این مقاله قصد دارد تا شما را در این مطلب با شاه بلوط ، خواص آن و همچنین روش های انتخاب و نگهداری و دستور پخت این میوه زیبا آشنا نماید، پس با ما همراه باشید.

شاه بلوط چیست؟ خواص ناب شاه بلوط + موارد منع مصرف

شاه بلوط هندی از دیگر درختان مرتفع پر خاصیت ( مانند درخت اکالیپتوس ) است که بلندی آن به 25 تا 30 متر می رسد و تقریبا می توان گفت مخصوص مناطق کوهستانی است ولی در ایران با روش های مخصوصی کاشته و پرورش داده می شود .

میوه این درخت باعث سیری می شود، سرشار از منیزیم و یک میوه ی ایده آل برای ورزشکاران است، میزان کلسترول خون را پایین می آورد.

مواد مغذی و خواص میوه ی شاه بلوط وسیله ی مناسبی برای مقابله با بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها محسوب می شوند.

چطور شاه بلوط را انتخاب و بچینید

اگرچه ما اغلب شاه بلوط را فراموش می کنیم،اما باید با توجه به معیارهای خاصی که کیفیت آن ها را تضمین می کنند ، انتخاب شود. اگر تصمیم گرفتید که آن ها را جمع آوری کنید، به یاد داشته باشید که تنها باید آن هایی را جمع آوری کنید که از درخت افتاده اند ، تضمین کیفیت آن است .

اگر از سوپرمارکت یا خواربار فروشی خریداری می کنید، به یاد داشته باشید که آن ها چک کنید تا سالم با پوست محکم و نرم باشند اگر پوست چین خورده داشته باشد ، به این معنی است که شاه بلوط پیر شده و اگر پوست آن دارای سوراخ های کوچک باشد ، به این معنی است که شاه بلوط مورد حمله انگل ها قرار گرفته اند.

دستورهای مختلف پخت شاه بلوط

1. پخت شاه بلوط روی شومینه به روش ایتالیایی

همانطور که گفت شد شاه بلوط به روش کباب شده روی شومینه و داخل ماهی تابه پخته می شوند. روش پخت کلاسیک ایتالیایی برای آماده کردن شاه بلوط کباب شده این است : شاه بلوط را بدون رسیدن به مغز آن برش افقی حدود 2 سانتیمتر از طول بدهید .

آن را در ماهی تابه داغ و پهن و روی شعله داغ قرار دهید. آن را روی تابه قرار دهید مراقب باشید و مخلوط کنید تا از سوختن شاه بلوط ها جلوگیری کنید.

شاه بلوط که روی شومینه درست می شود وقتی بیرون آن سرخ می شود، آماده است ولی داخل آن ها کاملا زرد است.

2. پخت شاه بلوط در فر

پخت شاه بلوط در فر سریع و آسان است آن ها را داخل یک سینی پخت نچسب ( یا یک سینی پوشانده شده با کاغذ فر ) قرار دهید و در دمای متوسط ( 180 / درجه 200 ) به مدت حداکثر 30 دقیقه بسته به اندازه شاه بلوط درست کنید.

حتی در این مورد، بیرون شاه بلوط در انتهای پخت برشته می شود. همین عملکرد را می توان با استفاده از فر مایکروویو و زمان پخت 3 دقیقه با حداکثر توان تکرار کرد.

3. پخت شاه بلوط روی گاز

اگر شومینه ندارید و نمی خواهید از فر استفاده کنید، می توانید شاه بلوط را در ماهی تابه بپزید تا شبیه آن هایی باشند که در فر یا شومینه پخته می شوند.

این روش ساده است: آنها را 10 دقیقه در آب شور قرار دهید تا نرم شوند ، سپس خشک شوند برش دهید و روی ماهی تابه نچسب قرار داده و اطمینان حاصل کنید سر شاه بلوط ها به سمت بالا است. 5 دقیقه روی شعله متوسط بپزید و برگردانید سپس پنج دقیقه دیگر بپزید وقتی سطح آن برشته شود آماده است .

۳ روش برای پخت شاه بلوط + نحوه انتخاب و نگهداری

چگونه شاه بلوط را بجوشانید؟

این روش پخت بسیار رایج است که روی گاز بپزید. شاه بلوط را باید ببرید و داخل قابلمه کاملا بزرگ بریزید؛ با آب سرد بپوشانید (بدون نمک ) و اجازه دهید بپزد تا آماده شود .

با زدن چنگال به شاه بلوط و یا صرفا با چشیدن ، متوجه آماده شدن شاه بلوط ها می شوید . در هر دو مورد، باید پوست آنها را تا زمانی که گرم است بکنید .بنابراین پوست آن به راحتی کنده می شود. اگر شاه بلوط بخرید، بچینید یا انبار کنید ، قبل از پخت بهترین راه این است که آن را تازه نگه دارید.

روش صحیح نگهداری شاه بلوط در فریزر

برای اینکه آن را در فریزر نگه داری کنید آن ها را بدون شستن خوب تمیز کنید. میوه شاه بلوط را در کیسه قرار دهید و فریز کنید؛ می توانید آن را 12 ماه استفاده و در صورتی که می خواهید در آب جوش یا روی شومینه یا فر بپزید بدون اینکه آب شود.

شاه بلوط می تواند حتی زمانی که پخته شده فریز شود؛ فقط پوست آن ها را بکنید و در کیسه های مناسب قرار دهید، به خاطر داشته باشید زمان نگه داری در این حالت به حداکثر 6 ماه کاهش پیدا می کند.

روش نگهداری شاه بلوط در آب

روش تخلیه نیازمند این است که 4 روز در آب قرار داده شوند و هر 24 ساعت نیمی از آب را عوض کنید . پس از 4 روز، آب باید به طور کامل برای 5 روز بعد عوض شود شاه بلوط باید به طور مداوم در مایع غوطه ور شود هنگامی که پنج روز اخیر سپری شد، شاه بلوط زهکشی و خشک می شود اغلب آن ها را جابجا می کنند.

زمانی که کاملا خشک شد، می توانید 3 ماه آن را در مکانی خنک و خشک نگه دارید. این روش عمدتا برای شاه بلوط و نه برای کالاهای خریداری شده استفاده می شود.

آشنایی با خواص میوه شاه بلوط

1. میوه ی شاه بلوط باعث سیری می شود

اگر رژیم دارید و می خواهید کمتر غذا بخورید این میوه را دریابید. میوه ی شاه بلوط سرشار از فیبر است.

در واقع در هر 100 گرم از شاه بلوط 6 گرم فیبر وجود دارد و به خوبی از عهده ی سیر کردن شما بر می آید. علاوه بر این فیبرهای موجود در آن به دفع راحت کمک می کند و برای همین احساس سنگینی و مشکلات گوارشی را برطرف می کند.

2. میوه ی شاه بلوط ؛ فاقد گلوتن

یک خبر خوب برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند!

از این به بعد می توانید با خیال راحت این میوه را به غذاهای روزانه تان اضافه کنید به خاطر این که ردپایی از گلوتن در آن پیدا نمی شود.

3. میوه ی شاه بلوط و کلی انرژی زود جذب

شاه بلوط سرشار از نشاسته است و برای همین هم یک ماده ی غذایی انرژی زا محسوب می شود. گلوسیدهای موجود در آن بعد از پخته شدن به راحتی هضم می شوند و به تدریج تولید انرژی می کنند.

مزیت شاه بلوط این است که قند خون را به سرعت بالا نمی برد و شاخص گلیسمی آن نیز بالا نیست. وجود ویتامین های خانواده ی B (به خصوص ویتامین B1) در میوه شاه بلوط باعث می شود که بدن بتواند به خوبی گلوسیدهای آن را جذب کرده و تولید انرژی کند.

4. شاه بلوط پر از مواد معدنی

میوه ی شاه بلوط سرشار از مواد معدنی است و برای همین هم برای ورزشکاران بسیار مفید است. این میوه حاوی میزان زیادی پتاسیم، آهن و عناصر مغذی است که برای بدن ورزشکاران لازم است. میوه ی شاه بلوط همچنین منبع خوب منیزیم است. در واقع 100 گرم از این میوه 10 تا 15 درصد نیاز روزانه ی ما به این ماده ی معدنی را تامین می کند.

مواد مغذی و خواص میوه ی شاه بلوط وسیله ی مناسبی برای مقابله با بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها محسوب می شوند.

باید بدانید که جذب میزان کافی منیزیم معمولاً کار ساده ای نیست به خصوص اگر استرس زیادی داشته باشید. از این گذشته میوه ی شاه بلوط حاوی منگنز و مس نیز می باشد. 100 گرم از این میوه 10 تا 20 درصد منگنز و 10 درصد مس بدن را تامین می کند.

5. شاه بلوط؛ منبع ویتامین B

میوه ی شاه بلوط منبع ویتامین های گروه B می باشد. یعنی این که سرشار از ویتامین B1، B6، B9 و غیره است. باید بدانید ویتامین B1 به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می کند. ویتامین B6 نمی گذارد دچار کم خونی شوید و سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدنتان را محافظت می کند.

در نهایت این که ویتامین B9 ضد عفونی کننده است و از کم خونی جلوگیری می کند. این میوه برای خانم های باردار به خصوص در سه ماهه ی اول بارداری فوق العاده است به خاطر این که از خطر نقص عضو مادرزادی جنین پیشگیری می کند.

6. کاهش میزان کلسترول با شاه بلوط

میوه ی شاه بلوط فاقد کلسترول غذایی است و این یک نقطه ی قوت محسوب می شود.جالب است بدانید نتایج پژوهش های متعدد نشان داده که مصرف یک مشت از این میوه در روز می تواند میزان کلسترول بد خون را 9 تا 19 درصد کاهش دهد.

می پرسید چرا؟ به خاطر این که میوه ی شاه بلوط حاوی چربی های اشباع نشده است که با کلسترول بد مقابله می کند.

پیشگیری از بیماری ها با خواص شاه بلوط

در واقع گلوسیدهای پیچیده، میزان اسیدهای چرب اشباع نشده و فیتواسترول ها، فیبرها و میزان بالای منیزیم، مس و ویتامین E موجود در این میوه تضمین کننده ی سلامتی بدن محسوب می شوند و بیماری ها را از شما دور می کنند.

۳ روش برای پخت شاه بلوط + نحوه انتخاب و نگهداری

بیشتر بخوانید :

فواید معجزه آسای شاه بلوط هندی

روش های کاشت و نگهداری درخت شاه بلوط هندی

۳ روش متفاوت جهت تهیه کیک شاه بلوط خانگی

موارد منع مصرف شاه بلوط

علاوه بر میوه بلوط پوست، برگ و ریشه درخت آن هم خواص درمانی دارد، اما باید بدانید مصرف زیاده از حد بلوط به دلیل تانن زیاد از میزان جذب آهن بدن می کاهد.

همچنین با برخی داروها تداخل ایجاد کرده و ساپونین آن باعث تحریک لایه مخاطی معده و برگشت اسید می شود. مصرف بلوط در دوران شیردهی و بارداری باید تحت نظر پزشک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا