دسته‌بندی نشده

عصاره ایی برای ترمیم سوختگی

بلوط از جمله گیاهان حاوی “تانن” است که به دلیل وفور در جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد، همواره مورد استفاده خوراکی و دارویی بوده است.

عصاره ایی برای ترمیم سوختگی

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پژوهشی موفق به کشف تاثیرعصاره بلوط بر درمان سوختگی شد.

در این پژوهش که در مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد، میزان اثرگذاری عصاره آبی پوست اطراف بلوط با کرم سیلورسولفادیازین، مقایسه شد.

دکتر مهرزاد جعفری در این خصوص گفت: محققان به خواص گیاهان دارای ترکیبات “تانن” در بهبود زخم و ترمیم پوست، پی برده اند و از گیاهانی مانند بابونه و صبرزرد برای درمان سوختگی در طب سنتی استفاده می شود.

وی بیان کرد: بلوط از جمله گیاهان حاوی “تانن” است که به دلیل وفور در جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد، همواره مورد استفاده خوراکی و دارویی بوده است.

جعفری اظهار داشت: عصاره پوسته بلوط که در زبان محلی به آن جفت گفته می شود تاثیر بسیار زیادی در کاهش التهاب زخم و ترمیم پوست دارد.

این پژوهشگر بیان داشت: این عصاره آبی که برای درمان زخم های معده هم مورد استفاده قرار می گیرد، برای درمان سوختگی موثرتر از کرم سیلورسولفادیازین است.

وی تصریح کرد: بلوط به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، فلاونوئید، آلکالوئید، موجب کاهش التهاب و افزایش بافت کلاژن پوست می شود.

جعفری بیان داشت: استفاده از عصاره جفت بلوط جایگزین خوبی برای پمادهای آنتی بیوتیک، بتادین و شست و شو با سرم فیزیولوژی در زخم های سوختگی است که تاثیرات منفی در بردارند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا