دسته‌بندی نشده

۱۹ خاصیت دارویی و درمانی توت فرنگی

مجله دلگرم | توت فرنگی اگرچه خیلی گران است اما خواص بسیاری نیز دارد. برخی خواص توت فرنگی عبارتند از: بهبود عملکرد های شناختی، درمان دیابت، حفظ سلامت قلب، کاهش فشار خون، پیشگیری از انواع آلرژی ها و آسم، بهبود بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، پیشگیری از نواقص هنگام تولید، درمان آرتروز و قولنج و همچنین کمک به حفظ سلامت و زیبایی پوست.

در ادامه 19 تا از فواید توت فرنگی را به شما خواهیم گفت.

1. سرشار از آنتی اکسیدان

توت فرنگی سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها میباشد. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد که عامل اصلی بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان میباشند مبارزه میکند.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

علاوه بر آنتی اکسیدان ها، توت فرنگی با داشتن مقدار بسیار زیادی ویتامین سی (80 گرم توت فرنگی حاوی 115 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین میکند) به تقویت سیستم ایمنی بدن میپردازد.

3. تنظیم قند خون

مصرف توت فرنگی بدلیل آنتی اکسیدان های بسیاری که دارد میتواند به کنترل و کاهش قند خون کمک شایانی داشته باشد.

4. دارای خواص ضد میکروبی

در یک تحقیق علمی بر روی بیش از 200 گونه توت فرنگی مشخص شد که این گیاه بطور ذاتی در برابر بسیاری از عوامل میکروبی و بیماری زا مقاوم است. دانشمندان گفته اند که این خواص ممکن است برای انسان نیز مفید باشد اما همچنان در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد تا بتوان بصورت قطعی اظهار نظر کرد.

5. پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

توت فرنگی حاوی آنتوسیانین است. این مواد در کاهش التهابات، فشار خون و حتی کاهش کلسترول تاثیر گذار هستند و باعث حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی میشوند.

6. کمک به کاهش وزن

توت فرنگی علاوه بر طعم شیرینی که دارد، حاوی کالری بسیار کمی است، به همین دلیل مصرف توت فرنگی برای افرادی که عاشق شیرینی هستند ضرر چندانی نداشته و باعث چاقی آن ها نمیشود.

7. پیشگیری از سرطان

ویتامین سی، فولات، آنتوسیانین، کورستین و کائمفرول تنها چند نمونه از تعداد بسیار زیاد بیوفلاونوئید های موجود در توت فرنگی است. بیوفلاونوئید های عملکردی همچون آنتی اکسیدان ها داشته و با رادیکال های آزاد مبارزه میکند. رادیکال های آزاد عامل اصلی ایجاد سرطان در بدن است.

8. ضد پیری

ویتامین سی موجود در توت فرنگی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به ساخت کلاژن در بدن کمک کرده و با جوان نگه داشتن پوست از پیری زودرس جلوگیری میکند.

9. درمان آرتروز و نقرس

تو فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و سم زدا هایی میباشد که از نقرس پیشگیری و درد آرتروز را کاهش میدهد.

10. کاهش التهابات

مصرف توت فرنگی از افزایش سطوح CRP که ماده ای است که توسط کبد تولید شده و باعث افزایش میزان التهابات در بدن میشود، جلوگیری میکند.

11. درمان یبوست

توت فرنگی بدلیل فیبر زیادی که دارد هضم غذا را تسهیل کرده و از یبوست جلوگیری میکند. همچنین مصرف توت فرنگی از التهاب روده نیز پیشگیری میکند.

12. تقویت مو ها

توت فرنگی بدلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار، الاجیک اسید و ویتامین های متنوع، از ریزش مو جلوگیری کرده و به تقویت آن کمک میکند.

13. تقویت استخوان ها

منیزیم، ویتامین سی، ویتامین کا و پتاسیم موجود در توت فرنگی به بهبود سلامت استخوان ها کمک میکند.

14. سفید کننده دندان

توت فرنگی دارای مالیک اسید است که یک سفید کننده طبیعی دندان میباشد.

15. درمان چشمان باد کرده

برای درمان پف چشمان خود چند تکه توت فرنگی را بر روی پلک های خود قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند تا اثرات آن را فورا مشاهده کنید.

16. جلوگیری از چین و چروک های پوستی

همانطور که گفته شد توت فرنگی ویتامین سی زیادی دارد و به همین دلیل تولید کلاژن در بدن را تحریک میکند. کلاژن یکی از مهم ترین مواد موجود در بافت پوستی است. افزایش کلاژن در پوست میتواند چین و چروک ها را از بین ببرد.

17. کاهش کلسترول خون

الاجیک اسید و فلاونوئید های موجود در توت فرنگی در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از وقوع بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرده و میتواند فشار خون را نیز کاهش دهد.

18. سرشار از فیبر غذایی

همانطور که پیش نیز اشاره کردیم، توت فرنگی دارای فیبر غذایی بسیار زیادی است. فیبر غذایی از بیماری هایی مثل یبوست جلوگیری کرده، برای بیماران دیابتی که دیابت نوع 2 دارند مفید بوده و باعث میشود کمتر احساس گرسنگی کنید و در نتیجه به کاهش وزن نیز کمک میکند.

19. سرشار از ویتامین سی

همانطور که قطعا تا کنون متوجه شده اید، بسیاری از خواص توت فرنگی بدلیل ویتامین سی زیادی است که دارد. ویتامین سی ماده ای بسیار مهمی برای عملکرد طبیعی بدن میباشد و کمبود آن میتواند باعث بیماری های زیادی بشود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا