دسته‌بندی نشده

۱۵ مورد از مهترین عوارض میوه موز

مضرات موز برای سلامتی بدن

  • 1. یبوست شدید با مصرف میوه موز

موزهای نرسیده می توانند باعث یبوست شوند چون نشاسته زیادی دارند که برای بدن بسیار مضر است. موز حاوی مقدار زیادی پکتین فیبر است که آب را از روده جذب می کند.

اگر دچار کمبود آب هستید، این باعث می شود که حتی یبوست بیشتری داشته باشید. موز همچنین حاوی مقدار زیادی پکتین فیبر است که آب را از روده جذب می کند. اگر دچار کمبود آب هستید، این باعث می شود که حتی احتمال ابتلا به یبوست بیشتری داشته باشید.

  • 2. موز موجب عدم تعادل در مواد مغذی

بدن شما نیاز به مجموعه ای متعادل از مواد مغذی برای عملکرد خوب دارد. اگر موز در رژیم غذایی شما غالب باشد، معده شما فضای کمی برای سایر غذاهای سالم دارد.

نوشته های مشابه

بر اساس دستورالعمل های پزشکی شما باید روزانه دو فنجان میوه مضرف نمایید که این مقدار برابر با یک موز بزرگ است. پس با مصرف این میوه شما جایی برای سایر مواد مانند سبزیجات و … نخواهید داشت.

  • 3. ایجاد مشکلات گوارشی با مصرف موز

مقدار متوسط ​​فیبر برای هضم شما مناسب است. مصرف مقدار زیادی فیبر میتواند باعث ایجاد درد شکمی، گاز و نفخ معده شود. در واقع، فیبر بیش از حد می تواند با جذب مواد معدنی مانند کلسیم و آهن تناقض داشته باشد.

مضرات و عوارض خوردن موز چیست؟

  • 4. افزایش وزن با موز

موز دارای مقدار زیادی کالری است اما اگر بیش از 2 عدد در روز مصرف شود، 300 کالری دریافت می کنید که به مرور زمان موجب افزایش وزن شما می شود.

  • 5. خواب آلودگی با خوردن موز

موز حاوی تریپتوفان، اسید آمینه است که شناخته شده است به شما کمک کند بهتر بخوابید. کربوهیدارت موجود در موز باعث افزایش میزان سروتونین در مغز شده که این موزد هم باعث خواب آلودگی می شود و علاوه بر این موجب شل شدن ماهیچه ها می شود که در بی حالی تاثیر زیادی دارد.

  • 6. خرابی دندان با مصرف موز

با این که موز دارای قند طبیعی است اما باعث ایجاد اسیب به دندان شما می شود. که یکی از مضرات موز است خصوصا برای کودکان!

همراهان عزیز شاید بسیاری از افراد به دلیل کم بودن مقدار چربی در این میوه از آن استفاده کنند تا میزان چربی را در بدن خود کاهش دهند.

اما با انجام این کار سایر مواد غذایی را جذب نمی کنند. مضرات موز اگر شما بیش از اندازه از آن استفاده کنید می تواند برای بدن شما ضرر زیادی داشته باشد. پس بهتر است که حد تعادل در هر چیزی رعایت شود

  • 7. موز باعث ایجاد میگرن میشود

چنانچه شما هم از حملات میگرنی رنج می برید بهتر است موز مصرف نکنید. تیرامین، ماده ای که در بسیاری از غذاها مانند پنیر، ماهی، گوشت و موز یافت می شود، باعث بروز سردردهای میگرنی می­ شود.

از آنجایی که تیرامین موجود در پوست موز ۱۰ برابر بیشتر از پالپ موز است، باید حین جداکردن موزها مراقب دستان خود باشید.

  • 8. موز باعث ایجاد آسیب به عصب میشود

از آنجایی که موز حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین B6 است، مصرف بیش از حد آنها می تواند موجب آسیب عصبی شود. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مصرف بیش از ۱۰۰ میلی گرم ویتامین B6 بدون نسخه می تواند موجب آسیب عصبی شود.

با این حال، احتمال آسیب عصبی از طریق مصرف موز نادر به نظر می رسد و در صورتی اتفاق می افتد که شما فرد بدنسازی باشید که در مصرف موز زیاده روی می کند و یا در یک مسابقه خوردن موز شرکت داشته باشید.

  • 9. حساسیت Ragweed (نوعی علف که تولیدکننده­ گرده­ی حساسیت زا است)

حساسیت Ragweed یک بیماری است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن نسبت به استنشاق بوته ها و دانه ها واکنش نشان دهد.

فردی که از این آلرژی رنج می برد نشانه هایی از قبیل تورم لب ها، گلودرد، زبان متورم و مانند این ها را به همراه دارد. از این رو، پس از مصرف موز یا حتی دست زدن به آن، علائم حساسیت در افراد مبتلا به این آلرژی در آن ها ظاهر می شود.

  • 10. حساسیت بیش از حد در بیماران آلرژیک به لاتکس

طبق مطالعات انجام شده در حوزه بیماری های آلرژیک، آسم و ایمونولوژی، آن دسته از افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، با مصرف موز حساسیت آن ها همراه با علائمی همچون خس خس سینه، آبریزش بینی، سرفه، خارش گلو و آبریزش از چشم دو چندان می شود.

  • 11. مشکلات تنفسی با مصرف موز

یکی دیگر از مشکلات حساسیتی که می تواند بسیار شدید و مهلک باشد، التهابات است و زمانی کار را سخت می کند که راه های تنفسی را درگیر کرده و باعث بروز مشکلات شدید تنفسی می شود و در نتیجه تنفس و عمل بلع را مختل می کند.

  • 12. درد شکم با خوردن موز

اگر در مصرف موز افراط کنید به ویژه موزهایی که به خوبی نرسیده اند، معده درد های شدیدی به سراغتان خواهد آمد، همچنین ممکن است حالت تهوع و سایر دردهای شکمی را تجربه کنید.

موز نارس حاوی مقدار بالایی نشاسته­ مقاوم است که به زمان طولانی برای هضم نیاز دارد، در نتیجه منجر به استفراغ یا اسهال می شود

  • 13. شوک آنافیلاکتیک

افرادی که به موز حساسیت دارند، پس از مصرف آن دچار کاهش ناگهانی فشار خون می شوند. سپس مشکلات تنفسی آنها مانع از افزایش سطح اکسیژن شده و دچار شوک می شوند.

از این رو باید مراقب نشانه هایی از قبیل افزایش یا کاهش میزان ضربان قلب، سرگیجه و ضعف باشید.

مصرف موز باعث تولید گاز می شود، زیرا آن ها حاوی فیبر محلول و فروکتوز هستند که هر کدام گاز تولید می کنند.

اگر ناگهان میزان مصرف فیبر را افزایش دهید یا به طور کلی فیبر زیاد مصرف کنید، باعث می شود که روده­ بزرگ برای شکستن فیبرها تلاش زیادی بکند و همین امر موجب ایجاد گاز می­ شود.

چنین شرایطی برای مصرف فروکتوز هم وجود دارد و زمانی که زیاد مصرف شود، عملکرد روده را دچار مشکل می کند.

  • 15. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

موز جزو آن دسته مواد غذایی با “سطح متوسط” گلیسمی است، بدین معنی که تغییرات جزئی در میزان قند خون ایجاد می کند.

همچنین، از آنجا که مصرف بیش از حد مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می­ دهد، باید به صورت کنترل شده موز مصرف کنید.

این شاخص گلیسمی در موز های رسیده بسیار بالاتر است، در نتیجه موز های رسیده پر خطرتر هستند. پس مراقب مصرف روزانه موز باشید.

همچنین بخوانید:

با رژیم موز هفت روزه لاغر شوید!

آموزش تهیه ی شیر موز کافی شاپی خوشمزه و عالی + خواص موز

آموزش کاشت و نگهداری درختچه موز زینتی

آشنایی با انواع موز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا