دسته‌بندی نشده

با یائسگی از دوران طبیعی چرخه زندگی زنان آشنا شوید

یائسگی از دوران طبیعی چرخه زندگی زنان است که همگی آن را تجربه می‌کنند. این دوران، به معنای اتمام عادت‌های ماهانه آن‌ها است. همچنین زنانی که به دوره یائسگی می‌رسند، دیگر نمی‌توانند بچه بیاورند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

یائسگی چیست ؟

همه زنان بعد از طی کردن مراحلی، به دوره‌ای می‌رسند که دیگر عادت ماهانه نمی‌شوند و قدرت باروری خود را از دست می‌دهند که به این دوران یائسگی می‌گویند.
به طور معمول یائسگی، از سن 49 تا 52 شروع می‌شود و تا آخر عمر آن فرد ادامه پیدا می‌کند. به این معنا که یائسگی بعد از این سن، همیشگی است.

یائسگی را می‌توان به دوران پیش از یائسگی، انتقال یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی تقسیم کرد. همه این مراحل، تعاریف خاص و علمی خودشان را در علم پزشکی دارند. چون در هر مرحله اتفاقات خاصی برای بدن زنان رخ می‌دهد.

نشانه‌های یائسگی در زنان چیست؟

یائسگی بسته به سیستم بدنی افراد، می‌تواند نشانه‌های مختلف و زیادی داشته باشد. اما بیشتر علامت‌های یائسگی ثابت است و برای عمده خانم‌ها صدق می‌کند.
احساس خستگی در طول روز، یکی از این نشانه‌ها است. دلیل را باید در خواب فرد جستجو کرد. به سبب نامنظم شدن چرخه خواب زنان در دوره یائسگی، آن‌ها نمی‌توانند درست و عمیق بخوابند و مدام از خواب بیدار می‌شوند. همین موضوع باعث خواهد شد تا در طول روز خسته و کسل باشند.
تقریبا همه ما، خانم‌های مسنی را دیده‌ایم که بعد از دوران میانسالی، دچار پوکی استخوان و ضعف در ساختار اسکلتی می‌شوند. به این دلیل که زنان در دوران یائسگی کمبود هورمون استروژن را تجربه می‌کنند. کاهش این هورمون از جذب کلسیم برای حفظ استحکام استخوان‌ها جلوگیری می‌کند.
از دیگر نشانه‌های یائسگی می‌توان به گر گرفتگی و گرفتگی عضلات، ایجاد مشکل در روابط زناشویی، مشکلات روحی و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.

چرا باید در این دوران به دکتر مراجعه کنیم؟

یائسگی یک دوره خیلی مهم در زندگی بانوان است. به این سبب که بدن آن‌ها دچار تغییر و تحولات بسیاری می‌شود و ممکن است از این نظر به مشکل بخورند. برای جلوگیری از این اتفاقات، مراجعه به پزشک اهمیت بسیاری دارد.
یکی از موارد مهم، تغییر در میل جنسی است. زنان در یائسگی، تغییرات هورمونی زیادی دارند که یکی از نتیجه‌های آن، کاهش میل جنسی است. برای کنترل این موضوع و جلوگیری از آسیب به روابط زناشویی، مراجعه به پزشک متخصص اهمیت پیدا می‌کند.

از دیگر موارد می‌توان به تغییر ذائقه غذایی اشاره کرد. می‌توانید با مراجعه به دکتر تغذیه یا یک دکتر متخصص در حوزه مربوطه، این مشکلات را به راحتی، قبل از این که به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل شوند حل کنید.
همچنین به شما در مورد افسردگی و مشکلات روحی هشدار می‌دهیم. در چنین زمانی، هجوم افکار منفی و افسرده‌کننده، بسیار محتمل است. برای پیشگیری از این موضوع، با یک مشاور خوب صحبت کنید.

معرفی بهترین پزشکان یائسگی در ایران

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، مراجعه به یک پزشک از اولویت‌های نخست زنان یائسه باید به شمار رود. اگر برایتان سوال است که چه تخصصی در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، پاسخ ما تخصص زنان و زایمان است.
به طور عمده، بانوان برای عنوان کردن مشکلات خود و رفع آن‌ها با پزشکان زنان و زایمان مشورت می‌کنند. همچنین این تخصص می‌تواند به بحث جراحی هم مرتبط باشد. اما به طرز کلی، هنگام یائسگی باید به دکتر یائسگی که در تخصص زنان و زایمان تحصیل کرده است مراجعه کنید.

در زیر به معرفی بهترین پزشکان ایران در تخصص زنان و زایمان می‌پردازیم:
⦁ دکتر مژگان کریمی
⦁ دکتر شیرین شمس
⦁ دکتر مهتاب مرجانی
⦁ دکتر فاطمه سروی
⦁ دکتر زهرا سیفی
⦁ دکتر ندا سالاریه
⦁ دکتر فریده مظفری
⦁ دکتر اعظم السادات مهدوی
⦁ دکتر شهناز امینی
⦁ دکتر لیلا سلطانی
اسم برخی از پزشکان به انتخاب بیماران را نیز می‌آوریم:
⦁ دکتر فاطمه رزاقی
⦁ دکتر مرتضی نعیمی
⦁ دکتر الهه کهنسال
⦁ دکتر سوسن ضیایی
در پایان باید توجه داشته باشید که پزشکان نام برده‌ شده در تهران هستند. اما ممکن است برخی در شهرستان‌ها هم ویزیت انجام بدهند.
همچنین برای دسترسی به اطلاعات تماس و آدرس مطب از سایت‌های مختلف موجود در این زمینه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد یائسگی و راه های جهانی درمان آن میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا