اطلاعات داروییسلامت و پزشکی

ولتادک چیست؟، عوارض و موارد مصرف این دارو

قرص ولتادک چیست؟

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردم ولتادک جز دسته دارو های غیر استروئیدی ضدالتهاب است. داروی ولتادک 100 حاوی مقادیری ماده دیکلوفناک سدیم است. این قرص یا کپسول در کاهش درد های استخوانی، مفصلی، عضلانی و هم چنین کاهش تب (تب بر) کاربرد دارد. البته ناگفته نماند که این گونه درد ها معمولا دربیماری هایی مانند روماتیسم و آرتروز دیده می شوند.

مکانیسم اثرگذاری این کپسول همانند NSAID های دیگر است، اما این مکانیسم به طور کامل شناخته شده نیست. اما میدانیم که ولتادک یک مهارکننده برای سنتز پروستاگلاندین در حالت آزمایشگاهی می باشد.

این دارو معمولا به اسامی کپسول آهسته رهش ولتادک، قرص آهسته رهش ولدیک، کپسول آهسته رهش رازوفناک یافت می شود. این اشکال دارویی معمولا همگی با دوز 100 میلی گرم در بازار یافت می شوند.

ولتادک چیست؟، عوارض و موارد مصرف این دارو

چگون قرص ولتادک را مصرف کنیم؟

عموما مصرف هر دارویی باید با دستور پزش ک معالج صورت گیرد. پزشک با توجه به شدت و نوع بیماری شما دوز مناسب برای مصرف دارو ها را به بیمار اعلام می کند. پس توجه داشته باشید حتما به دستور پزشک معالج خود عمل کنید تا درگیر عوارض شدید دارو ها نشوید.

اما با وجود این که شما باید حتما به دستور پزشک خود عمل کنید، ما چند نکته را درباره مصرف ولتادک بیان می کنیم:

  • عموما باید این داروی خوراکی را 2 تا 4 بار در روز مصرف نمایید.
  • مصرف ولتادک باید با یک لیوان پر از آب همراه باشد. (در صورتی که دکتر شما دستور دیگری داده باشد، باید به دستور پزشکتان عمل کنید. )
  • سعی کنید تا 10 دقیقه پس از خوردن این دارو دراز نکشید.
  • اگر هنگام خوردن این داروی خوراکی احساس ناراحتی معده کردید، می توانید آن را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید. (اما این نکته را فراموش نکنید که با این کار زمان جذب و اثرگذاری این دارو طولانی تر خواهد شد.)
  • باید دقت کنید که این دارو را به صورت کامل ببلعید و از خرد کردن آن پرهیز کنید. (خرد کردن دارو قبل از بلعیدن باعث ناراحتی معده خواهد شد.)

همانطور که قبل تر نیز گفتیم این دارو را باید با دستور پزشک خود مصرف کنید. همچنین با توجه به این که اشکال دارویی متفاوتی دارد، میزان مصرف نیز متفاوت است.

اگر فراموش کردیم دارو بخوریم چکار کنیم؟

سعی کنید همیشه داروی خود را سر وقت مصرف کنید و نگذارید به تاخیر بیافتد و یا فراموش شود. اما اگر به هر دلیلی فراموش کردیم سر وقت قرص خود را مصرف کنیم، باید به زمان باقیمانده تا دوز بعدی توجه کنیم. به طور مثال اگر زمان بسیار کمی تا مصرف دوز بعدی دارو باقی مانده است، می توانید این دوز را فراموش کنید. اما اگر مدت زمان کمی از فراموشی دوز فعلی دارویتان گذشته است، (حداکثر 4 ساعت) آن را مصرف کنید.

موارد مصرف قرص آهسته رهش ولتادک (این کپسول یا قرص برای چیه؟)

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم این دارو برای تسکین درد های استخوانی ، مفصلی، عضلانی استفاده می شود. می توان از ولتادک 100 به عنوان تب بر نیز استفاده نمود. اما به صورت دقیق تر این دارو برای موارد زیر استفاده می شود:

  • برای تسکین انواع درد ها
  • بهبود و رفع مشکلات ماهیچه ها، مفاصل و استخوان ها
  • درمان و بهبود آرتریت روماتوئید
  • درمان و بهبود آرتروز
  • درمان و بهبود رگ به رگ شدن (به طور مثال برای درمان رگ ب رگ شدن پا از ولتادک استفاد می شود.)
  • برای درمان کشیدگی در عظلات و ربات های بدن استفاده می شود.

میزان مصرف داروی ولتادک چقدر است؟

همانطور که در ابتدی مقاله نیز گفتیم این دارو را باید با دستور پزشک مصرف کرد. پزشک معالج با بررسی وضعیت بیمار میزان مناسبی را برای مصرف تجویز می کند. با توجه به این که مصرف طولانی مدت این قرص عوارضی مانند بروز خونریزی معده دارد پیشنهاد می شود میزان دوز مصرفی و مدت مصرف تا حد امکان کاهش پیدا کند. علاوه بر ین نباید به هیچ وجه دوز مصرفی را بدون دستور پزشک افزایش دهید.

عوارض مصرف ولتادک 100 کدامند؟

همه دارو هایی که ما برای درمان بیماری های مختلف از آن ها استفاده می کنیم، عوارضی دارند. علاوه بر دارو ها حتی مواد غذایی که مصرف می کنیم هم دارای عوارض خاص خودشان هستند! بنابراین نباید تعجب کنیم که داروی ولتادک نیز دارای عوارض جانبی باشد.

توجه: در زمان مصرف دارو ممکن است با بروز یک یا چند عوارض قرص ولتادک مواجه شوید. درصورتی که این عوارض تشدید شدند یا برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کردند سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض این کپسول یا قرص عبارتند از:

  • سوزش سر دل یا ناراحتی معده
  • احساس خواب آلودگی
  • بروز اسهال
  • بروز سردرد و سرگیجه
  • ایجاد یبوست
  • احتمال افزایش میزان فشار خون
  • حالت تهوع و استفراغ

تداخلات دارویی

هر دارویی ممکن است ب دارو های دیگر دارای تداخل باشد و باعث بروز عوارض جانبی گردد. این مورد را تداخلات دارویی می نامند. ولتادک نیز با برخی از دارو ها مانند وریکونازول، ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین تداخل دارد و نباید به صورت همزمان مصرف شوند.

موارد احتیاط و منع مصرف دارو ولتادک 100

به طبع بدن هر فرد با فرد دیگری متفاوت است. شاید همه اجزا به یک شکل عمل کنند، اما ممکن است بعضی از افراد دارای حساسیت به ماده ای خاص باشند. اما فرد دیگری این حساسیت را نداشته باشد. علاوه بر این ممکن است افراد به دلیل استفاده از دارو های دیگر و یا وجود یک بیماری خاص نتوانند برخی از دارو ها یا حتی مواد غذایی را مصرف کنند. ولتادک 100 نیز دارای موارد احتیاط و منع مصرف است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم:

  1. در صورتی که حساسیت جدی به دیکلوفناک و یا سایر اجزای تشکیل دهنده این محصول دارید.
  2. در صورتی که سابقه آسم یا کهیر دارید.
  3. در صورتی که بعد از استفاده از داروی آسپرین و یا هر یک از NSAID ها دچار واکنش آرژیک شدید. (در این گونه واکنش ها حتی گزارش مرگ نیز شده است.)
  4. بیماران مبتلا به نارسایی کبدی باید در مصرف این دارو احتیاط فراوان کنند و حتما قبل از مصرف درباره بیماری خود با پزشک مشورت کنند. ( کبد تقریباً ۱۰۰ درصد از دفع قرص‌های دیکلوفناک سدیم را تشکیل می‌دهد، به همین دلیل مبتلایان به بیماری کبدی ممکن است در مقایسه با بیماران با عملکرد طبیعی کبد نیاز به کاهش دوز مصرفی دارو داشته باشند.)
  5. بیمارانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند نیز باید قبل از مصرف این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.
  6. در صورت ابتلا به برخی مشکلات ترومبوتیک قلبی عروقی (در چنین صورتی قبل از استفاده از دارو به پزشک خود اطلاع دهید.)
  7. در زمان جراحی پیوند یا بای پس عروق کرونر
  8. بیماران مسن و بیمارانی که سابقه قبلی بیماری زخم پپتیک و یا خونریزی گوارشی دارند بیشتر در معرض خطر حوادث جدی دستگاه گوارش بوده و باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

نتیجه گیری

هر دارویی باید با توجه به دستور پزشک معالج مصرف شود. مصرف خودسر دارو ها ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی برای بیماران گردد. داروی ولتادک 100 نیز مانند سایر دارو ها باید طبق دستور دکتر مصرف شود. چراکه پزشک معالج از عوارض، تداخلات دارویی و موارد منع و احتیاط مصرف هر دارویی مطلع است و با توجه به این امر بهترین تجویز را برای شما می کند.

منبع: سپند لوکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا