دسته‌بندی نشده

اقامت ایتالیا : شرایط اخذ اقامت ایتالیا چگونه است ؟

مهاجرت و اقامت ایتالیا

قوانین و مقررات تابعیت و اقامت در ایتالیا مانند خیلی از کشورهای اروپایی مبتنی بر اصل خون بوده گرچه در بعضی موارد اصل خاک نیز اعمال می گردد. اساس تابعیت و اقامت در ایتالیا قانونی است که در سال 1992 توسط پارلمان این کشور و همچنین آیین نامه هایی است که هیئت دولت آن ها را تصویب نموده است می باشد. موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز از موسسات حقوقی مهاجرت کشور آماده ارائه مشاوره در زمینه شرایط اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا می باشد.

این موسسه با همکاری وکیل مهاجرت به ایتالیا راه ورود به این کشور را هموار نموده است، شاید بتوان گفت، بیشترین درخواست ها برای مهاجرت به ایتالیا، از طریق تحصیل در ایتالیا باشد، شرایط بورسیه های مختلف تحصیلی در ایتالیا سبب شده، سالانه افرادی زیاد قصد تحصیل در این کشور را داشته باشند. البته راه های مهاجرت به ایتالیا منحصر به مهاجرت تحصیلی نمی شود و راه هایی مثل اخذ ویزای کار در ایتالیا و همچنین سرمایه گذاری در این کشور نیز می باشد. مقاله تابعیت و اقامت ایتالیا با همت همکاران موسسه جمع آوری شده است.

divider

شرایط و راه های اخذ تابعیت و اقامت در ایتالیا

در این قسمت به بررسی راه های تحصیل تابعیت و اقامت در ایتالیا می پردازیم، در حالت کلی اخذ تابعیت یا شهروندی یا پاسپورت ایتالیا از طرق زیر امکان پذیر است:

تابعیت و اقامت در ایتالیا

  • از طرق اعمال اصل خون در ایتالیا (شرایط تولد فرزند در ایتالیا)
  • هرگاه طفلی از پدر و یا مادر ایتالیایی در هر کجای دنیا متولد گردد تابعیت و اقامت در ایتالیا را تحصیل خواهد نمود.
  • تولد در قلمرو ایتالیا از والدین بدون تابعیت یا نامعلوم باعث تحصیل تابعیت و اقامت در ایتالیا خواهد شد. دقت داشته باشید، این شامل والدین بدون تابعیت می باشد و بچه دار شدن در ایتالیا سبب اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا برای والدینی که دارای تبعیت مشخص هستند، امکان پذیر نیست.

برای کسانی که از والدین ایتالیایی در خارج از این کشور متولد گردند و خواهند تابعیت و اقامت در ایتالیا را نیز داشته باشند حتماً باید بعد از رسیدن به سن رشد به خدمت سربازی رفته یا در مراکز خدمات عمومی مشغول شوند ضمناً می بایست بمدت دو سال نیز در این کشور اقامت دائم ایتالیا را نیز داشته باشد.

اخذ تابعیت و اقامت از طریق ازدواج در ایتالیا

زنان خارجی که با مردان ایتالیایی که قبل از 27 آچریل 1983 ازدواج کرده باشند بصورت اتوماتیک تبعه ایتالیایی این کشور را تحصیل نمی نمود اما بچه های آن ها که قبل از اول ژانویه 1984 متولد گردیده باشند تبعه ایتالیا محسوب می شدند.

اما در قانون جدید ایتالیا (2009) هرگاه تبعه خارجه با تبعه ایتالیا صرف نظر از جنسیت وی ازدواج نماید بعد از دوسال اقامت می تواند تابعیت و اقامت در ایتالیا را تحصیل نماید. اما چنانچه این زن و شوهر دارای فرزند اعم از فرزند اصلی خود یا فرزند خوانده باشند مدت زمان اقامت به یکسال و نیم کاهش پیدا کرده است.

اخذ اقامت و تابعیت از طریق تقاضا در ایتالیا

هرگاه شخصی بمدت ده سال به طور قانونی در ایتالیا اقامت نماید و مرتکب هیچ گونه جرم و جنایتی نشود و دارای ملائت مالی کافی باشد می تواند تابعیت و اقامت در ایتالیا را تحصیل نماید.

هرگاه اتباع خارجی که یکی از والدین وی یا پدربزرگ، مادربزرگ یا یکی از اجداد وی در ایتالیا به دنیا آمده باشد می تواند برای تحصیل تابعیت و اقامت در ایتالیا اقدام نماید.

از دست دادن تابعیت و اقامت در ایتالیا

معمولاً افراد از دو طریق تابعیت کشوری را از دست می دهند، البته همان طور که مطلع هستید، تابعیت با اقامت کاملاً متفاوت است و تابعیت با واژگانی مثل شهروندی معادل است، یکی از روش ها به ترک ارادی تابعیت است و دوم ترک غیر ارادی که در این قسمت هر دو مورد را بررسی می کنیم.

الف) ترک اختیاری تابعیت و اقامت ایتالیا

براساس قانون تابعیت و اقامت در ایتالیا ترک تابعیت اختیاری اجاره داده شده است ولی کسانی که تابعیت کشور دیگری را تحصیل می نمایند نیازی به ترک تابعیت و اقامت در ایتالیایی خود را ندارند.

ب) ترک غیرارادی تابعیت (سلب تابعیت و اقامت در ایتالیا)

اشخاص زیر تابعیت و اقامت در ایتالیائی خود را بدون میل و اراده از دست خواهند داد:

  • کسانی که به صورت ارادی به استخدام ارتش کشور دیگری در آمده باشند بخصوص در زمان جنگ؛
  • کسانی که به تابعیت کشوری درآمده باشند که با کشور ایتالیا در جنگ باشند.

قانون تابعیت مضاعف در ایتالیا

براساس قانون تابعیت و اقامت در ایتالیا، تابعیت مضاعف تحت شرایطی اجازه داده شده که این شرایط عبارتند از:

  • چنانچه تابعیت مضاعف بعد از 15 آگوست 1992 ایجاد شده باشد، چنانچه شخصی بعد از 23 ژانویه 2001 تابعیت کشور دیگری را تحصیل کرده باشند باید ظرف مدت 3 ماه از تاریخ کشوری دیگر به اداره ی ثبت داخلی و یا سفارت ایتالیا در آن کشور اطلاع بدهد. در صورت عدم اطلاع، شخص جریمه خواهد شد.
  • کسانی که بعد از 23 ژانویه 2001 تابعیت کشور دیگری را تحصیل می نمایند می توانند از طریق ایمیل و یا نامه به مراجع ذیصلاح اطلاع دهند.

براساس قانون مصول 1992 اتباع ایتالیایی که تابعیت آمریکا را تحصیل می نمایند نیازی به ترک تابعیت و اقامت در ایتالیا را ندارند. یکی از علل انتخاب کشور ایتالیا جهت مهاجرت و یا ادامه تحصیلات ، پایین بودن هزینه زندگی در ایتالیا و همچنین رایگان بودن تحصیل به زبان انگلیسی و دیگر زبان ها در ایتالیا می باشد و همچنین مبلغ بورسیه تحصیلی ایتالیا بسته به مقطع و شرایط مالی خانواده شخص می باشد. ارزش پاسپورت ایتالیا از دیگر مسائلی است که سبب جذابیت اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا می شود.

در این رابطه بیشتر بدانید:

مهاجرت به استرالیا : شرایط و قوانین مهاجرت به استرالیا

هزینه زندگی در انگلستان چقدر است؟ (اگر قصد مهاجرت دارید بخوانید)

مهاجرت به کشور ترکیه از طریق ویزای کار

۱۳ کشور برتر برای مهاجرت کدامند؟

مهاجرت به انگلیس از طریق پناهندگی

چک لیست کار هایی که قبل از مهاجرت به آلمان باید انجام دهید

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا