دسته‌بندی نشده

گوشت اسب چه خواصی دارد ؟ حکم خوردن گوشت اسب چیست ؟

گوشت اسب

گوشت اسب بخش قابل توجهی از سنت های آشپزی بسیاری از کشورها ، به ویژه در اروپا و آسیا را تشکیل می دهد. هشت کشوری که بیشترین مصرف گوشت اسب را دارند، حدود 4.3 میلیون اسب در سال مصرف می کنند. در اکثر موجودات اولیه بشر ، اسب های وحشی به عنوان منبع پروتئین شکار می شدند.

در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مانند کشورهای قاره اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا این نوع گوشت مصرف می‌شود. در هشت کشوری که بیشترین تولید گوشت اسب را دارند، سالانه حدود چهار میلیون رأس اسب کشتار می‌شود. این گوشت چربی اندک و پروتئین فراوان دارد و به خاطر داشتن گلیکوژن کمی شیرین است.

گوشت اسب طعم نسبتاً خاصی دارد. گاهی از گوشت اسب به عنوان ترشی استفاده می شود ، برای تهیه سوسیس به همراه سایر گوشت استفاده می شود.

گوشت اسب دارای پروتئین حیوانی به میزان ۲۵٪ است و سریعتر از گوشت گاو هضم و جذب می شود .

در مذهب شیعه گوشت جانورانی مانند اسب، خر و قاطر حرام نیست؛ بلکه مکروه است.

فرق گوشت اسب با گاو

گوشت اسب کمی قرمزتر و سفت تر از گوشت گوساله است اما گوشت اسب های سه ساله و کمتر از آن ترد تر و روشن تر است .

خواص گوشت اسب

بهترین قسمت گوشت اسب برای مصرف کمر و راسته بوده و دارای ارزش غذایی به دستور زیر میباشد .

هر ۱۰۰ گرم گوشت پخته اسب حاوی

  • ۱۷۵ کالری انرژی
  • ۲۸گرم پروتئین
  • ۶گرم چربی
  • ۵میلی گرم آهن
  • ۶۸میلی گرم کلسترول

گوشت اسب

گوشت اسب در دیگر کشورها

شاید خوردن گوشت اسب در کشور ما عجیب باشد ولی این گوشت به همراه گوشت خر بیشتر در ساندویچ ها و سایر غذا ها مصرف می شود.مثلا ایتالیایی ها سالانه ۹۰۰ گرم گوشت اسب می خورند و در کشورهایی نظیر هلند و بلژیک و فرانسه و سوئیس شما می توانید این گوشت را از سوپر مارکت ها بخرید.

  • آلمانی ها و مردم صربستان و اسلونی : هر بیست سال یک کیلو گوشت اسب می خورند ، اما خوردن گوشت اسب در بعضی جاها هم حرام است و به طور مثال یهودیت این گوشت را حرام می داند چرا که اسب نه نوشخوارکننده است و نه دارای سم شکاف دار است.

در تاریخ دیده شده است که مسیحیان نیز خوردن گوشت اسب را حرام بدانند مثلادر سال ۷۳۲ میلادی پاپ گرگوری سوم خوردن گوشت اسب را به عنوان یک عمل پگانی حرام دانستن و آن را عملی پلید و کراهت‌ آور برای انسان بر شمرد .

  • ایسلند : گوشت اسب در ایسلند محبوب و مورد توجه است و آن را همانند گوشت گوساله، گوسفند و خوک طبخ می‌کنند. مصرف گوشت اسب در کشورهای انگلیسی‌ زبان متداول نیست.
  • کانادا : در کانادا فروش گوشت اسب قانونی است ولی به سختی و تنها در ایالت فرانسوی زبان کبک و برخی رستوران‌های فرانسوی در مناطق دیگر، می توانید آن را پیدا کنید.
  • بالکان : در کشورهای حوزه بالکان نیز گوشت اسب خورده نمی‌شود چون اسب حیوان نجیبی شمرده می‌شود و نیز خوردن آن مربوط به قحطی زمان جنگ است نه در غیر آن که منطقی است.

حکم خوردن گوشت اسب

در مذهب شیعه گوشت جانورانی مانند اسب، خر و قاطر حرام نیست بلکه مکروه است.

در قرآن کریم می‌خوانیم:

«وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیها دِفْ‏ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ» و نیز «وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَهً وَ یَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ».

«و چارپایان را برای شما آفرید که برای شما (پوست) آنها گرما و سودهای دیگر هست، و هم از آنها می‌خورید» و «اسبان و استران و درازگوشان را (آفرید) تا بر آنها سوار شوید و مایه تجمل نیز هست، و نیز چیزهایی که شما نمی‌دانید آفرید.»

طبق روایتی که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده: أنعام اشاره به گاو و گوسفند و شتر است که برای خوردن آفریده شده‌اند و اسب و قاطر و الاغ برای سوار شدن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا