دسته‌بندی نشده

bounce rate چیست و چگونه میتوان بانس ریت را کاهش داد؟

نرخ پرش (Bounce Rate) یا نرخ خروج وبسایت چیست؟

ابزارهای مختلفی برای پایش آنلاین سایت وجود دارد. این ابزارها که اطلاعات عمومی و نیمه تخصصی خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبین خود قرار می دهند، نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت وبسایت ها ایفا می کنند. بدون شک سرویس گوگل آنالیز (google analytics) یکی از بهترین و کامل ترین این ابزارها می باشد. یکی از فاکتورهای مهمی که از طریق این سرویس قابل استخراج می باشد، نرخ پرش است. با توجه به اهمیت موضوع نرخ پرش یا همان Bounce Rate، ابزارهای تحلیلگر تلاش می کنند تا آماری دقیق از این فاکتور مهم در اختیار مدیران وبسایت ها قرار دهند. در ادامه به تعریف نرخ پرش و عوامل موثر بر آن می پردازیم تا بیشتر به اهمیت موضوع پی ببرید.

bounce rate چگونه محاسبه می شود؟

نرخ پرش با اندازه گیری تعداد پرش یا خروج کاربران از وبسایت شما بدون انجام هیچ گونه فعالیت و واکنشی محاسبه می شود. در واقع منظور از Bounce یا پرش این است که وقتی کاربری وارد یک صفحه از وبسایت شما می شود بدون وارد شدن به هیچ صفحه دیگری از وبسایت شما خارج شود.

اگر تعداد این کاربران بالا باشد، یعنی عمده کاربران سایت شما تنها با ورود به یک صفحه، با یا بدون مطالعه محتوای آن صفحه (دقت کنید که میزان ماندگاری در صفحه پارامتر دیگری به نام Time On Site است و در اینجا موضوع بحث ما نیست) از سایت خارج شوند، نشان دهنده این است که بانس ریت سایت شما بالاست. گوگل و دیگر موتورهای جستجو، این عمل مخاطب سایت شما را به نشانه عدم علاقه وی به سایت در نظر گرفته و به سایت شما نمره منفی می دهند. بالعکس، پایین بودن نرخ پرش یک نقطه قوت برای وبسایت شما محسوب می شود و در سئو سایت شما تأثیر مثبت خواهد داشت. در اینجاست که اهمیت لینک سازی داخلی روشن می شود. استفاده از لینک سازی داخلی هدفمند به سادگی هرچه تمام تر می تواند Bounce Rate سایت شما را کاهش دهد.

اگر سایت شما با وردپرس راه اندازی شده است برای بهره گیری از سرویس گوگل آنالیز (google analytics) می توانید از افزونه های وردپرسی مخصوص اینکار استفاده نمایید. شما در ابتدا باید یک اکانت gmail داشته باشید. پس از ورود به گوگل آنالیز و تکمیل اطلاعات، یک Tracking ID به شما داده می شود که لازم است آن را در داخل افزونه وارد کنید تا اکانت گوگل آنالیز شما فعال شود. سرویس گوگل آنالیز یک کد اسکریپتی را نیز در کنار Tracking ID به شما ارائه می نماید. راهکار دیگر فعالسازی اکانت گوگل آنالیز استفاده از این اسکریپت است. شما باید اسکریپت را در بخش هدر یا فوتر وبسایت خود کپی کنید. با اینکار گوگل به صورت مستقیم به صفحات وبسایت شما دسترسی پیدا کرده و از این به بعد رفتار کاربران ورودی را به صورت دقیق ثبت می نماید.

پس از فعال شدن گوگل آنالیز می توانید وارد اکانت خود شوید و گزارشات بسیار دقیق و نموداری از وضعیت بازدید از سایت خود را در هر بازه زمانی دلخوه دریافت نمایید. نرخ پرش تنها یکی از فاکتورهای متعدد قابل استخراج از سرویس گوگل آنالیز می باشد.

bounce rate ، بانس ریت

بانس ریت باید چقدر باشد؟

نرخ پرش به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از این عوامل می توانند به بالا رفتن این نرخ و یا پایین آمدن آن کمک کنند. مشخص است که هرچه نرخ پرش کمتر باشد، وبسایت شما در شرایط مناسب تری قرار گرفته است. کیفیت محتوای صفحات سایت، گرافیک صفحات، عکس های به کار رفته شده در صفحات، UX سایت و یا صفحه مورد نظر، داشتن لینک های داخلی و … از عواملی هستند که می توانند باعث بهبود نرخ پرش شوند. مشخص است که اگر شما در صفحات سایت خود لینک داخلی قرار ندهید، کاربر اگر بخواهد هم نمی تواند به صفحه ای دیگر مراجعه کند و در نتیجه نرخ پرش سایت افزایش پیدا می کند.

یکی از کاربردی ترین لینک ها برای کاهش بانس ریت، دکمه ادامه مطلب است. اگر کاربر شما محتوای جذابی را در قسمتی از وبسایت بخواند و ادامه آن در صفحه دیگری قرار بگیرد، مجبور به مطالعه آن در ادامه مطلب خواهد بود و به همین منوال بانس ریت کاهش پیدا می کند. بنابر این اگر شما در صفحه اصلی وبسایت خود بخشی از مقالات یا نوشته های خود را قرار دهید و لینک صفحه ی نوشته را در ادامه هر نوشته قرار دهید عملاً یک لینک سازی داخلی خوب برای صفحه اصلی وبسایت داشته اید.

یکی از دلایل پایین بودن نرخ پرش در سایت های فروشگاهی، علاقه مراجعه کنندگان به دیدن دیگر محصولات مشابه و مقایسه کردن آن ها با هم است که درصد پایین بانس ریت را رقم می زند.

نرخ پرش عددی بین ۰ تا ۱۰۰ می باشد. میزان نرمال بانس ریت معمولاً بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است ( نرخ پرش ۴۰% یعنی ۴۰ درصد مخاطبان شما پس از ورود، بدون هیچ کلیکی از سایت خارج شده اند). اگر نرخ پرش از ۵۰ درصد بالاتر برود، باید سریعاً به فکر راه چاره بود؛ چرا که بانس ریت بالای ۵۰ نشانگر وجود مشکل در قسمتی از صفحات یا کل وبسایت می باشد. این مشکل می تواند مربوط به UX صفحه باشد، می تواند مرتبط با محتوای غیر جذاب یا غیرکاربردی آن باشد و همچنین می تواند به موارد مختلف دیگر مربوط شود. اما آنچه که مشخص است، رسیدگی اورژانسی به صفحاتی که بانس ریت بالای ۵۰ درصد دارند ضروری است.

همانطور که نرخ پرش بالای ۵۰ درصد خطرناک و بد است، نرخ زیر ۴۰ درصد نشان می دهد که کاربران دید خوبی نسبت به وبسایت داشته و حاضر شده اند از صفحات دیگر نیز بازدید کنند.

یکی دیگر از عوامل مهم تأثیرگذار بر نرخ پرش، ارتباط موضوعی بین تبلیغات شما با صفحات سایت می باشد. دقت کنید که وقتی کاربران شما از طریق کلیک بر روی تبلیغات گوگل، بنرهای تبلیغاتی، بک لینک ها و یا حتی نتایج موتورهای جستجو (سئو) وارد وبسایت شما می شوند انتظار دارند دقیقاً موضوعات مورد نظر خود را پیدا کنند. اگر متن آگهی شما هیچ ارتباطی با محتوای داخلی صفحه نداشته باشد کاربر به سرعت صفحه را ترک می کند.

آنالیز و تحلیل boune rate

شما باید برای بهبود وضعیت سئو وبسایت و رفتار کاربران تمامی موارد مربوط به بانس ریت را به صورت دقیق آنالیز و بررسی نمایید. همانطور که بیان شد عوامل مختلفی در بانس ریت تاثیرگذار هستند.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی میزان بانس ریت، مدت زمانی است که کاربران در وبسایت شما سپری می کنند. این مدت زمان با ابزار گوگل آنالیز به دقت قابل اندازه گیری است. اگر با بررسی Time On Site (میزان ماندگاری کاربر در صفحه) به این نتیجه رسیدید که کاربر زمان کمی را برای مطالعه مطالب سایت شما اختصاص می دهد، احتمالا محتوای موجود در صفحات سایت جذاب نیستند و یا مشکلات نگارشی در آن ها وجود دارد. البته اگر زمان ماندن کاربران در سایت خوب و قابل قبول است، احتمالاً نحوه چینش صفحه مشکل دارد و کاربر نمی تواند لینک های داخلی را پیدا کند و یا لینک های داخلی به درستی و در جای مناسب قرار داده نشده اند.

بانس ریت ، bounce rate

چگونه آمار Bounce Rate را مشاهده کنیم؟

در تصویر بالا بانس ریت سایت بر اساس آمار بانس ریت الکسا نمایش داده شد. باید بدانید که این آمار اصلا قابل استناد نیست و نمیتوان به آن اعتماد کرد. بهترین روش برای به دست آوردن بانس ریت سایت مشاهده آن از طریق آمارگیر گوگل آنالیتیکس می‌باشد. پس اگر تاکنون از ابزار آمارگیر گوگل آنالیتیکس استفاده نکردید، قبل از اینکه شروع به ادامه خواندن نوشته کنید آن را ایجاد کنید. سپس در بخش BEHAVIOR> Overview یک تاریخ به صورت بازه زمانی یک ماه را برای مشاهده میانگین بانس ریت سایت را مشخص کنید.

راه‌های کاهش بانس ریت سایت چیست؟

در بالا دلایلی که باعث بالا بودن نرخ پرش در سایت میشوند ذکر شد. بر اساس تعریفی که برای نرخ پرش سایت نیز متوجه شدید، تا به حال باید بدانید که برای بهبود نرخ پرش سایت باید کاری کنیم که بازدیدکننده‌ها از سایر صفحات دیدن کنند. این کار می‌تواند با هر ترفندی صورت گیرد، اما باید بدانید که باید از ترفندهای استاندارد برای این کار استفاده کنید که در ادامه به معرفی برخی روش های کاربردی برای کاهش بانس ریت سایت می‌پردازم.

1. افزایش سرعت سایت

نه تنها موتورهای جستجو، بلکه کاربران هم توجه بسیار زیادی روی سرعت سایت دارند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده 53 درصد کاربرانی که در مدت 3 ثانیه سایت برای آنها لود نشود، سایت را ترک خواهند کرد. البته این آمار به صورت جهانی است و برای کشور ما که داشتن سرعت اینترنت به آمال و آرزو تبدیل شده این آمار مقداری بیشتر خواهد بود. بنابراین داشتن سرعت بالا در سایت باعث بهبود نرخ پرش و کاهش بانس ریت و کاهش نرخ پرش سایت خواهد شد. پس تا جای ممکن با حذف موارد غیر ضروری از صفحات سایت، کاهش حجم تصاویر، بهینه سازی قالب سایت و… سرعت سایت را افزایش دهید.

2. بهینه کردن سایت برای موبایل

داشتن طراحی مناسب و سازگار سایت با انواع نمایشگر نیز یکی از دلایل بهبود بانس ریت در سایت خواهد بود. برای اینکه بدانید بیشتر کاربران از چه طریقی وارد سایت می‌شوند حتما به صورت مرتب آمار گوگل آنالیز خود را بررسی کرده و ببینید سهم بیشتر بازدیدکنندگان با چه نمایشگر و مرورگری است. سپس با استناد به همین آمار تمام تلاش خود را برای ریسپانسیو کردن سایت به کار ببندید.

3. استفاده از ظاهر مناسب و تغییر UI سایت

بعضی از سایت‌ها همچنان در همان طراحی چند دهه پیش باقی مانده و اصلا توجهی به تغییر ظاهر سایت و استفاده از المان‌های زیبا در سایت ندارند. باید بدانید که این روزها داشتن ظاهر جذاب و متمایز از بقیه سایت‌ها میتواند تاثیر خوبی روی کاربران داشته باشد. طوری که برخی کاربران بخاطر همین ظاهر زیبا به صورت مداوم مطالب موضوعی را از سایت شما دنبال کنند. این موارد را میتوان با استفاده از تغییرات ساده مثل تغییر فونت سایت به کلی زیر و رو کرد.

درست مثل زمانی که وارد فروشگاه لباس می‌شوید و انتظار بی نظمی، دکوراسیون نامناسب، چیدمان غیر اصولی و مرتب نبودن چیدمان لباس‌ها ندارید، در یک سایت هم باید به همین شیوه عمل کنید. سعی کنید همه چیز در چشم باشد و از دید کاربران مخفی نماند. در عین حال از ظاهر زیبا با حفظ سرعت بالای سایت استفاده کنید.

4. با کاربران صادق باشید

کاربران به دنبال یک موضوع و با هدف رسیدن به پاسخ جستجوی خود وارد سایت شما شده‌اند. پس استفاده از عناوین فریبنده مثل سایت‌های زرد اصلا چیز درستی نیست. باید با کاربران رو راست باشید و در عناوینی که استفاده می‌کنید نهایت دقت را داشته باشید که با کلیک روی این عنوان و رفتن به لینک صفحه، کاربر انتظار دیدن چه توضیحاتی را دارد.

به عنوان مثال در همین روزها خبری در سایت‌های ورزشی با عنوان علی پروین درگذشت! منتشر شد. مطمئنا کسانی که اهل ورزش باشند با دیدن این خبر شوکه شده و به صفحه نوشته مراجعه می‌کنند. اما در عین ناباوری میبینند که این عنوان خبر صرفا یک تشابه اسمی بوده و اصلا به موضوع فوتبال هم ارتباطی ندارد. جالب است بدانید که چنین خبرهایی شاید در عین حال کلیک روی سایت را افزایش دهند، اما لازم است بدانید که چون در این موارد کاربر سریعا سایت را ترک می‌کند، خود دلیلی برای افزایش بانس ریت سایت خواهد شد که این موضوع اصلا خوب نیست.

5. محتوای استاندارد و خوانا بنویسید

بخش محتوایی سایت باید از خوانایی و حالت استاندارد برخوردار باشد. استفاده از پاراگراف‌های طولانی خود باعث فراری شدن و اذیت کاربر خواهد شد. خودتان را به جای کاربر بگذارید، اگر محتوای پاراگراف شما شامل بیش از 500 کلمه باشد، آیا حین خواندن پاراگراف همین که پلک روی هم بگذارید در عمق پاراگراف گیج نشده و خطی که در آن بودید را گم نخواهید کرد؟

پس سعی کنید نوشته‌های شما کوتاه باشند. ایجاز در نوشتن از اصول اصلی نویسندگی است. دادن توضیحات بیش از حد هیچگاه نشانگر یک محتوای خوب نیست. برای راحتی کار و حفظ اصول سئو نیز از تصاویر، ویدئو، پادکست و… در بین پاراگراف‌ها استفاده کنید. همچنین محتوای نوشته را طوری بنویسید که بر اساس اصول استفاده از تگ‌های H1 تا H6 تهیه شده باشد و با استفاده از تیتر بندی کردن موضوع بتوانید ظاهر مرتبی به نوشته بدهید.

6. مطالب مرتبط را به کاربران پیشنهاد دهید

هدایت کاربران به نوشته‌های مرتبط یکی از بهترین راه‌های بهبود بانس ریت در سایت است. به عنوان مثال اگر در سایت خود نوشته‌ای با عنوان آموزش رایگان ساخت سایت منتشر کرده‌اید حتما میدانید که مرحله بعدی بعد از ساخت سایت ثبت آن در گوگل خواهد بود. پس پیشنهاد نوشته آموزش ایندکس سریع مطالب در گوگل می‌تواند به عنوان یک نوشته مفید در همین زمینه به عنوان راهنمای کاربر در نظر گرفته شود.

با انجام این کار مدت زمان ماندن کاربر در سایت و چرخ زدن وی در سایت بیشتر خواهد شد. علاوه بر این لینک سازی داخلی و ایجاد پیوند بین تمام صفحات سایت برای درک بهتر ربات‌های گوگل نیز در این روش صورت میگیرد که برای حفظ سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

7. برای کاربران محدودیت ایجاد نکنید

هدف شما از ساخت سایت چه چیزی بوده است؟ مگر غیر این است که سایتی راه‌اندازی کرده اید که بر اساس موضوع سایت مخاطبان خود را یافته و خدمات و محتوایی را به آنها ارائه دهید؟ اگر قصد دارید محتوایی مفید و بهینه به کاربران خود ارائه کنید، چه دلیلی برای محدود کردن کاربران برای انجام کارهایی مثل موارد زیر دارید؟

  • عضویت در سایت برای مشاهده لینک دانلود
  • پر کردن فرم‌های طولانی برای دریافت اطلاعات
  • عضویت در سایت برای ارسال دیدگاه
  • درخواست رمز عبور برای مشاهده نوشته
  • سرگردان کردن کاربر در صفحات مختلف برای رسیدن به لینک دانلود
  • و…

این روزها وقت برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. همین که کاربری از طریق گوگل وارد سایت شود و در محتوای مطلب یکی از موارد فوق را مشاهده کند سریعا سایت را ترک خواهد کرد که این موضوع یکی از بدترین حالت‌های افزایش نرخ پرش در سایت است.

8. از نمایش محتوای اجباری دوری کنید

همه ما دوست داریم با هر ابزاری کاربران را به سایت جذب کنیم. از طراحی انواع فرم برای عضویت در خبرنامه گرفته تا هدایت کاربر به روش‌های نادرستی مثل پاپ آپ به سایر صفحات در سایت. استفاده از این روش‌های اجباری اصلا خوب نیست و باعث فراری شدن کاربر می‌شود. سعی کنید به جای اینکه محتوای اجباری را در کت کاربر کنید، کاری کنید که با طراحی زیبا برای این موارد، کاربر به اختیار خود مجاب شده و از آنها استفاده کند. استفاده از پیشنهادات زیر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

به جای نمایش پنجره لایت باکس برای خبرنامه، فرم خبرنامه را در بخشی از ستون سایت یا انتهای مطالب نمایش دهید یا اینکه با ارائه یک کتاب به صورت هدیه، کاربر را متقاعد کنید که برای دریافت این کتاب در خبرنامه عضو خواهد شد.

به جای هدایت اجباری کاربر از طریق صفحات پاپ آپ کاری کنید که با نمایش مطالب مرتبط در محتوای نوشته یا بخش‌های دیگر سایت که در دید کاربر باشد، خود کاربر به اختیار خود وارد آن صفحات شود.

اگر قصد نمایش یک پنجره به صورت پاپ آپ یا لایت باکس دارید، بگذارید برای زمانی باشد که کاربر سایت را ترک خواهد کرد. البته استفاده از این مورد هم اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

پس همه چیز به انتخاب کاربر برمی‌گردد و شما نمی‌توانید هیچ اجباری برای کاربر داشته باشید. قرار نیست با هدایت اجباری و برنامه ریزی شده کاربران را مجبور به انجام کاری که دوست ندارند بکنید. این کار ضمن از بین بردن بانس ریت سایت، باعث ایجاد خاطره بد در ذهن کاربر شده و همین که نامی از سایت شما در جایی برده شود این خاطره به ذهن وی خواهد رسید و حتی با بودن در رتبه یک گوگل هم روی لینک سایت شما کلیک نخواهد کرد.

9. مشکلات فنی را برطرف کنید

داشتن مشکلات فنی در سایت هم یکی از دلایل ترک کاربران برای صفحات سایت است. به عنوان نمونه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در بهینه نبودن سایت برای تمامی مرورگرها است. شاید در مرورگر گوگل کروم سایت به خوبی و بدون مشکل نمایش داده شود، اما در مقابل در مرورگر فایرفاکس وقتی کاربری قصد مشاهده ویدئو را دارد، امکان پخش ان وجود ندارد. یا اصلا به خوبی پخش نمی‌شود. پس سعی کنید هر از گاهی سایت خود را با مرورگرهای مختلف بررسی کرده و ببینید که همه چیز رو به راه باشد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا