دسته‌بندی نشده

کلم بوک چوی : خواص شگفت انگیز و ثابت شده کلم سفید چینی

خواص بی نظیر کلم بوک چوی برای سلامتی و پوست و مو

به گزارش دلگرم : کلم بوک چوی در کشور چین بسیار رونق دارد ، پس از گذشت سال های این خوراکی در سایر کشورها نیز فراگیر شده است. کلم بوک چوی از خانواده چلیپاییان می باشد. در این خانواده گیاهان دیگر مانند کلم بروکلی و گل کلم نیز وجود دارد.طعم بوک چوی شیرین و ملایم و بافت آن ترد است و به دلیل شباهت ساقه و برگ های آن به قاشق، به “قاشق سوپخوری” نیز به شهرت رسیده است.بوک چوی برای زنان باردار، سلامت قلب، استخوان ها و چشم مفید است و به درمان سرطان، پوکی استخوان، کاهش فشار خون بالا و التهاب و سلامت پوست و مو کمک می کند.طبع کلم بوک چوی گرم و خشک است.

اگرچه سبزی بوک چوی در تمام طول سال قابل برداشت است اما بهترین زمان برای آن فصل زمستان است زیرا هوای گرم باعث پلاسیده شدن گیاه شده و روی طعم آن اثر منفی می گذارد.فاصله بین کاشت تا برداشت کلم بوک چوی دو ماه می باشد.کلم های چینی از جمله بوکی چوی از هزاران سال پیش به عنوان بخشی از غذاهای چینی، فیلیپینی، ویتنامی و برخی دیگر از کشورهای آسیایی به شمار می روند.بوک چوی انواع مختلفی دارد که معمولا از نظر اندازه و ظاهر با هم متفاوت هستند اما همه آن ساقه عمودی استوانه ای با برگ های سبز یا بنفش دارند.

خواص دارویی و فواید بوک چوی

1. بوک چوی برای پیشگیری و درمان سرطان

سبزیجات چلیپایی به دلیل گلوکوزینولات های موجود در آن ها شناخته شده اند، این ترکیبات شیمیایی حاوی گوگرد می باشند و گاهی باعث تلخی سبزی می شوند.با جویدن و هضم این سبزیجات، گلوکوزینولات های موجود در آن باعث ایجاد ترکیباتی همچون اندول، نیتریل و سولفورافان می شود که همگی دارای اثر ضد سرطانی بوده، از سلول ها در برابر آسیب DNA محافظت و عوامل سرطان زا را غیرفعال می کنند.بوک چوی حاوی براسینین نیز می باشد که دارای خاصیت ضد میکروبی و اغلب آنتی اکسیدانی بوده و خاصیت ضد سرطانی آن به اثبات رسیده است.سلنیوم موجود در بوک چوی نیز به سم زدایی و پاکسازی بدن از عوامل سرطان زا کمک کرده و با رفع التهاب و کاهش نرخ رشد تومورهای سرطانی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.مطالعات بسیاری نشان داده افرادی که چند بار در هفته سبزیجات چلیپایی همچون بوک چوی مصرف می کنند کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان بخصوص سرطان پروستات، روده بزرگ، ریه و سینه قرار دارند.

2. کلم بوک چوی مفید برای گوارش و هضم

سبزیجات از جمله سبزیجات چلیپایی حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، فیبر حرکات روده را بهبود بخشیده و به سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک می کند.فیبر همچنین باعث بهبود تغذیه باکتری های مفید روده شده و بر روی سلامت کلی دستگاه گوارش، متابولیسم و هضم اثر مثبت می گذارد.

خواص و مضرات کلم بوک چوی

3. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی کلم بوک چوی

مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان همچون بوک چوی به مقابله بدن با رادیکال های آزاد که عامل بسیاری از بیماری های خطرناک می باشند کمک می کند.لازم به ذکر است مصرف روزانه تنها 1 فنجان از این سبزیجات برگ دار، بیشتر نیاز روزانه بدن به ویتامین A و C که از ویتامین های آنتی اکسیدانی قوی در بدن هستند را تامین می کند.علاوه بر این بوک چوی حاوی مواد مغذی و فنولیک اسیدها می باشد که تعدادی از فعالیت های آنتی کسیدانی را بهبود بخشیده و سطح بالای سلنیوم موجود در آن به تقویت قدرت آنتی اکسیدانی در بدن کمک می کند.

4. کلم سفید چینی مفید برای کاهش التهاب

بوک چوی دارای ویتامین K و امگا 3 می باشد که خطر ابتلا به التهابات ناخواسته را کاهش داده و پلی فنل های موجود در این کلم چینی با عوامل التهاب زا مقابله می کنند. بسیاری از پلی فنل های موجود در این نوع کلم چینی نیز به رفع التهاب کمک می کند.التهاب ریشه بسیاری از بیماری ها می باشد و عدم درمان آن صدمات قابل توجهی به سلامت بدن وارد می کند.

5. بهبود سلامت چشم با کلم سفید چینی

بوک چوی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و بتاکاروتن است به طوری که مصرف 1 فنجان از آن کل نیاز روزانه بدن به بتاکاروتن و بیش از نیمی از نیاز بدن به ویتامین A را تامین می کند.بتاکاروتن برای افرادی که از دژنراسیون ماکولا – بیماری چشمی که می تواند به نابینایی فردی منجر شود – رنج می برند مفید است.ویتامین A علاوه بر این که از بروز عفونت جلوگیری می کند، به پیشگیری از آب مروارید، بهبود بینایی چشم و درمان خشکی چشم و سایر بیماری های چشمی نیز کمک می کند.

6. تقویت استخوان ها با کلم بوک چوی

بوک چوی سرشار از مواد مغذی ضروری برای رشد و سلامت استخوان ها می باشد که از آن جمله می توان به آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین K اشاره کرد.بوک چوی حاوی مقادیری کلسیم می باشد و به همین دلیل جایگزین خوبی برای شیر پر چرب محسوب می شود که از کمبود کلسیم در بدن پیشگیری می کند.کلسیم و فسفر ماده اولیه استخوان ها و دندان ها هستند و ویتامین k نیز به افزایش تراکم استخوانی در افراد مبتلا به پوکی استخوان کمک می کند و خطر شکستگی های استخوانی را کاهش می دهد.آهن و روی موجود در بوک چوی نیز نقش مهمی در تولید و رشد کلاژن ایفا می کنند و ترکیب این مواد معدنی به رشد سالم و سلامت استخوان ها و ماهیچه ها کمک می کند.

7. کاهش فشار خون و سلامت قلب با کلم بوک چوی

بوک چوی یک ماده غذایی غنی از کلسیم و پتاسیم می باشد که به عنوان کاهنده طبیعی فشار خون بالا شناخته شده است زیرا پتاسیم به پردازش سدیم کمک کرده و از آسیب سیستم قلبی عروقی توسط سدیم جلوگیری می کند.نتایج مطالعه ای در سال 2011 نشان داده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افرادی که سدیم بیش از حد مصرف کرده و سطح پتاسیم بدن آن ها پایین است به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.ویتامین K موجود در بوک چوی نیز به لخته شدن درست خون کمک کرده و ویتامین B6 و فولات از تجمع ترکیبی به نام هوموسیستئین در بدن جلوگیری می کنند.افزایش بیش از حد هموسیستئیس خطر آسیب رگ های خونی و مشکلات قلبی را افزایش می دهد.

8. تقویت سیستم ایمنی بدن با کلم بوک چوی

ویتامین C موجود در این سبزی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و سلنیوم نیز با تحریک تولید سلول های T از بدن در برابر انواع بسیاری از بیماری ها محافظت می کند.

9. مصرف کلم بوک چوی در زمان بارداری مفید است

بوک چوی نیز همانند بسیاری از سبزیجات برگ دار منبع غنی فولات می باشد. در دوران بارداری به دلیل رشد سریع و تقسیم سلول ها نیاز بدن به فولات دو برابر می شود.مصرف فولات در زنان باردار از نقایض مادرزادی همچون اسپینا بیفیدا و آنانسفالی جلوگیری و به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می کند.

10. دیابت نوع 2

برخی مطالعات نشان داده مصرف سبزیجات چلیپایی همچون بوک چوی برای کنترل قند خون در افراد دیابتی مفید است اگرچه نتایج یک بررسی در سال 2018 خاطرنشان کرده شواهد کافی برای چنین ادعایی وجود ندارد.

11. سلامت پوست و مو با کلم بوک چوی

ویتامین C موجود در بوک چوی باعث افزایش تولید و رشد کلاژن در بدن می شود که برای سلامت پوست و مو ضروری بوده، به کاهش علائم چین و چروک و بهبود رنگ پوست کمک می کند و از آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید، آلودگی های محیطی و دود پیشگیری می کند.خاصیت ضد باکتریایی بوک چوی نیز با عفونت های پوستی مقابله کرده و برای درمان آکنه و اگزما مفید می باشد.

کلم بوک چوی و نحوه استفاده از آن

خرید و نگهداری از کلم بوک چوی

هنگام خرید بوک چوی باید به کلم هایی با برگ های سبز تیره و با طراوت با ساقه محکم و سفید باشید و از برداشتن بوک چوی لک دار و پژمرده خودداری کنید.همانطور که قبلا اشاره کردیم پیدا کردن بوک چوهای تازه و خوش خوراک در فصل زمستان راحت تر از فصول دیگر سال است.بوک چوی های کوچک طعم ملایم تر و شیرین تر دارد اما ممکن است در اثر پختن له شوند در حالی که پوک چوی های بالغ طعم قوی تر داشته و حین پختن بهتر ظاهر خود را حفظ می کنند.بعد از خرید بوک چوی، آن را در محیط سرد و کیسه بدون هوا نگهداری کنید تا تازه بماند و محتوای ویتامین C خود را حفظ کند. در این صورت تا یک هفته می توانید سبزی را مصرف کنید.

طریقه مصرف و پخت بوک چوی

تمام قسمت های کلم بوک چوی قابل مصرف است. قبل از استفاده ساقه و برگ ها را خوب بشویید.اگر قصد پخت آن را دارید بهتر است با ساقه ها شروع کنید زیرا زمان پخت بیشتری می طلبد و زمانی که نرم شدند برگ ها را اضافه کنید.از بوک چوی می توان به صورت خام در سالاد بوک چوی، به صورت آب پز در سوپ یا سرخ شده و بخار پز و همچنین برای تهیه ترشی کیمچی استفاده کرد.برای سرخ کردن بوک چوی از سبزیجات دیگر به همراه سس سویا و روغن کنجد استفاده کنید. همچنین می توانید تعدادی زنجبیل و سیر تازه را داخل روغن زیتون تفت داده تا نرم شوند، سپس بوک چوی را به آن افزوده و تفت دهید.

توجه: ویتامین C و K موجود در بوک چوی پس از پختن تا حد زیادی از دست می رود بنابراین توصیه می شود برای بهره مند شدن از تمام خواص بوک چوی، آن را به صورت خام مصرف کرده یا به مقدار خیلی کم بپزید.

مقایسه بوک چوی و اسفناج

هر دوی آن ها از سبزیجات مغذی هستند اما طعم و بافت متفاوتی دارند.محتوای ویتامین C و A و برخی ترکیبات مغذی دیگر در بوک چوی بیشتر از اسفناج است در حالی که مقدار کلسیم تقریبا مشابهی دارند.اسفناج نیز از نظر برخی دیگر از مواد مغذی همچون ویتامین K نسبت به بوک چوی برتری است.

حتماً بخوانید:

معرفی ارزش غذایی و خواص کلم سفید

معرفی ارزش غذایی و خواص کلم سفید

کلم پیچ سفید یکی از انواع کلم است که علاوه بر ارزش غذایی بالا دارای خواص بسیار زیادی می باشد. در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص…

عوارض جانبی و مضرات بوک چوی

بوک چوی خام همانند همه سبزیجات چلیپایی حاوی آنزیمی به نام مایروسیناس است که با جلوگیری از جذب ید در بدن باعث ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید می شود اگرچه پختن این آنزیم را غیرفعال می کند. مصرف مناسب بوک چوی خام خطری ندارد.مصرف بوک چوی به دلیل محتوای ویتامین K موجود در آن با داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین یا کومادین تداخل دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا