دسته‌بندی نشده

کبد چرب چیست و چطور تشخیص داده می‌شود؟

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن می‌کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول‌هایی ترمیم و پاکسازی می‌کند.

کبد چرب چیست؟

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می‌شود. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در ابتلا ندارد.

بیماری کبد چرب (Fatty liver) همراه با التهاب است که این التهاب با از بین رفتن سلول‌های کبدی همراه است و اگر درمان کبد چرب را پیگیری نکنید سبب سیروز کبدی می‌شود.

مراحل تبدیل کبد سالم به سیروز کبدی
مراحل تبدیل کبد سالم به سیروز کبدی

انواع کبد چرب

بیماری کبد چرب همانطور که از نام آن پیداست به این معنی است که چربی بیش از حد در کبد تجمع کرده است. در بدن فرد سالم، کبد به حذف سموم کمک می‌کند و پروتئین گوارشی صفرا را تولید می‌کند.

کبد چرب الکلی

بیماری کبد چرب الکلی جزء اولین مرحله های بیماری های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید، این نوع کبدچرب کم کم درمان می گردد، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.

کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی (Non-alcoholic) مانی رخ می‌دهد که کبد در شکستن چربی‌ها دچار مشکل می‌شود و با جمع شدن چربی در بافت‌های کبد، فرد دچار کبد چرب می‌گردد. بیماری کبد چرب با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می‌شود که 10 درصد و یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد.

کبد چطور چرب می‌شود؟

پژوهشگران معتقدند، چربی زیاد به کبد آسیب می‌رساند. در افراد چاقی که به بیماری کبد چرب مبتلا نیستند، چربی موجود در غذا در نهایت به کبد می‌چسبد و به این ترتیب چربی حتی در کبد افرادی که الکل استفاده نمی‌کنند نیز با ساز و کار نامعلومی تجمع می‌کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، چربی موجود در غذاها یکی از دلایل بیماری کبد چرب غیرالکلی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد ورود بی‌رویه‌ی چربی‌ها به درون کبد، زمینه ساز این بیماری است. وقتی کبد توانایی تنظیم جذب چربی‌ها را از دست می‌دهد.

در افراد سالم حدود نصف چربی مصرفی به انرژی تبدیل شده و می‌سوزد و یک دوم باقی مانده در بافت چربی ذخیره می‌شود.
به طور طبیعی فقط میزان کمی چربی در کبد ذخیره می‌شود. پیدا کردن ریشه‌ی چربی‌های ذخیره شده در کبد چرب غیرالکلی، برای پیشگیری و درمان این بیماری بسیار حایز اهمیت است.

کبد چرب چیست و چطور تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص قطعی کبد چرب

تشخیص قطعی کبد چرب قطعاً از روی ظاهر شخص امکانپذیر نیست و باید برخی آزمایشات انجام شود. برخی آزمایش‌هایی که ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری کبد چرب تجویز کند عبارتند از:

  • آزمایش جسمی: پزشک وزن شما را اندازه می‌گیرد و بدنتان را برای احتمال وجود نشانه‌هایی از مشکلات کبدی مثل بزرگ شدن کبد یا یرقان، معاینه می‌کند.
  • آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند سطح بالای آنزیم‌های کبدی مثل آلانین آمینوترنسفرآز (ALT) و آسپارتات آمینوترنسفرآز (AST) را نشان دهد. اگر این طور باشد یعنی دچار کبد چرب هستید.
  • بیوپسی کبد: پزشک یک نمونه از بافت کبد را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می‌فرستد تا التهاب یا آسیب‌های احتمالی کبد را مشخص کنند. این نمونه‌برداری در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. قبل از اجرای این روش برای شما دارو تجویز می‌شود تا ریلکس باشید و درد احتمالی کنترل شود.
  • تصویربرداری: ممکن است برای شما سونوگرافی یا سی‌تی اسکن یا ام آر ای نوشته شود. این آزمایش‌ها می‌تواند مشخص کند که آیا علایم کبد چرب دارید یا نه. اما نمی‌تواند بگوید کبد چرب ساده دارید یا کبد چرب.

کبد

عوارض کبد چرب

عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی، سیروز کبدی است. سیروز کبدی منجر به:

  • ایجاد مایع در شکم.
  • تورم رگ‌ها در مری شما (واریس مری).
  • سردرگمی، خواب آلودگی و بی‌حس بودن (آنسفالوپاتی کبدی).
  • سرطان کبد.
  • در نهایت منجر به نارسایی کبدی می‌شود.

درمان چربی کبد

درمان کبد چرب فقط به خودتان بستگی دارد! درمان کبدچرب هیچگونه دارویی ندارد و باید رژیم‌غذایی اصلاح شود و از سبزیجات بیشتر استفاده کنید. در کنار تغییر برنامه‌غذایی باید ورزش کنید تا با تحرک بیشتر بتوانید وزن خود را نیز کم کنید. اگر می‌خواهید درباره درمان کبدچرب بیشتر بدانید مطلب زیر را بخوانید.

مطلب کبد چرب چیست و چطور تشخیص داده می‌شود، توسط وبسایت زوم لایف تهیه شده است.

زوم لایف: زندگی شاد، سالم و موفق https://zoomlife.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا