دسته‌بندی نشده

کالری و ارزش غذایی زعفران و دمنوش زعفران

کالری زعفران

زعفران (saffron) ادویه‌ای شناخته شده در سراسر جهان است که در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و علت آن احتمالا با کمیاب بودن این محصول و شیوه کشت و به دست آمدن آن مرتبط است.

جالب است بدانید که ایران بزرگ­ترین صادرکننده زعفران در سراسر جهان شناخته می‌شود. از هزار سال پیش، به دلیل خواص دارویی از زعفران استفاده می‌شد و این ادویه سرخ رنگ فواید بسیاری برای بدن دارد.

کالری و ارزش غذایی زعفران

هر 100 گرم زعفران 310 کالری دارد.

تشکیل دهنده اصلی مقدار در 100 گرم
انرژی (کالری) 310 کیلوکالری
کربوهیدرات 65.37 گرم
پروتئین 11.43 گرم
چربی 5.85 گرم
آب 11.90 گرم
فیبر 3.90 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

کالری دمنوش زعفران

هر یک لیوان دمنوش زعفران تقریبا صفر کالری دارد.

طبع این دمنوش گرم و خشک می باشد و کالری این دمنوش خیلی کم و در حد صفر می باشد. زعفران خاصیت اشتها آوری داشته و کمک به هضم بهتر غذا خواهد کرد. این گیاه تاثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب و استرس دارد و از دسته گیاهان شادی آور بشمار می رود.

از دمنوش زعفران می توان به رفع نفخ و معده درد اشاره کرد. زعفران به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان یکی از مواد غذایی ضد سرطان بشمار می رود. این گیاه می تواند با خاصیت ادرار آوری زیاد منجر به پاک شدن کلیه و مثانه گردد.

کالری زعفران

خواص زعفران

1. زعفران یک آنتی اکسیدان قوی

زعفران حاوی انواعی از ترکیبات گیاهی مؤثر است. این ترکیبات در نقش مولکول های آنتی اکسیدانی حضور دارند که از سلول های بدن شما در برابر حملات رادیکال های آزاد محافظت میکنند. از جمله آنتی اکسیدان های مفید این گیاه:

  • کروسین
  • کروستین
  • سافرانال
  • کیمفرول

خوب است بدانید که کروسین و کروستین از جمله اجزای کارتنوئید هستند که وظیفه قرمزی رنگ زعفران را برعهده دارند. هردو ترکیب ممکن است خواص زیر را داشته باشند:

  • اثرات ضدافسردگی
  • محافظت از سلول های مغزی دربرابر آسیب های ناشی از افزایش پیری
  • بهبود التهاب
  • کاهش اشتها در رژیم لاغری
  • کمک به کاهش وزن

ترکیب سافرانال هم مزه متفاوت و البته بوی خاصی به زعفران می بخشد. پژوهشگران نشان دادند که ممکن است باعث بهبود خلق و خو، تقویت حافظه و قدرت یادگیری و همچنین محافظت از سلول های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو شود.

و در پایان کامفرول موجود در زعفران در گلبرگ های گل آن پیدا می شود. این ترکیب فوایدی برای سلامتی دارد که از جمله آن کاهش التهاب، فواید ضدسرطانی و خواص ضدافسردگی است.

2. زعفران ممکن است باعث کاهش اشتها و وزن شود

صرف نظر از کالری زعفران که بالاست، بنابر مطالعات انجام شده، زعفران ممکن است به کنترل ریزه خواری به دلیل کاهش اشتها کمک کند. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل افزایش وزن، ریزه خواری زیاد در طول روز است.

در یک مطالعه هشت هفته ای، زنانی که مکمل زعفران مصرف میکردند احساس سیری به مرابت بیشتر و ریزه خواری کمتری داشتند. بنابراین کاهش وزن این گروه به مراتب بیشتر بود.

کالری زعفران

3. زعفران احتمالا باعث کاهش علائم PMS می شود

سندرم پیشاقاعدگی PMS اصطلاحی است که برای علائم جسمی، احساسی و روانی ناشی از خونریزی در چرخه قاعدگی استفاده می شود. مطالعات نشان می دهند که زعفران ممکن است باعث درمان این علائم شود.

در زنان رده سنی 20-45 سال، با درنظر گرفتن کالری زعفران، مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران تأثیر به مراتب بیشتری در درمان این علائم ( تحریک پذیری، سردرد، اشتهای زیاد و درد) داشت.

در یک مطالعه دیگر مشخص شد که فقط بوییدن زعفران به مدت بیست دقیقه کمک میکند تا علائم PMS مثل اضطراب کم شود و همچنین در کاهش سطح استرس ناشی از افزایش ترشح هورمون کورتیزول تأثیرگذار است.

4. ممکن است خواص ضدسرطانی داشته باشد

همانطور که بالاتر برایتان توضیح دادیم زعفران سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست که باعث خنثی شدن حملات رادیکال های آزاد می شود.

خوب است بدانید که رادیکال های آزاد باعث تخریب سلول های زنده بدن یا تأثیر گذاری منفی بر روند رشد آنها می شوند که سرطان از جمله نتایج آن است.

چگونه کالری زعفران را بسوزانم ؟

همانطور که در ابتدای مقاله نوشتیم، کالری زعفران از جمله کالری های قابل توجه است. بنابراین اگر قصد دارید برای سوزاندن کالری زعفران به تنهایی دست به کار شوید، بهتر است ورزش های زیر را درنظر داشته باشید:

  • پیاده روی ( 4 کیلومتر در ساعت): 84 دقیقه
  • دویدن ( 9 کیلومتر در ساعت): 30 دقیقه
  • دوچرخه سواری ( 16 کیلومتر در ساعت): 43 دقیقه

نکته: توجه داشته باشید که این مقدار کالری زعفران برای صدگرم از این چاشنی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا