دسته‌بندی نشده

چگونه از زرشک نگهداری کنیم که سیاه نشود؟

نحوه نگهداری از زرشک خشک و تازه

چطور زرشک (خشک و تازه) را نگهداری کنیم تا در بالاترین حد، کیفیت آن حفظ شده و خراب نشود؟
زرشک تازه را چطور در خانه خشک کنیم؟ (طرز صحیح خشک کردن زرشک)
در این پست به‌صورت 0 تا 100 تمام روش‌هایی که برای نگهداری زرشک خشک و تازه در خانه نیاز دارید را توضیح دادیم. ببینید، لذت ببرید!

فهرست مطالب

زرشک خشک و زرشک تازه را چگونه نگهداری کنیم؟
نحوه نگهداری و خشک کردن زرشک تازه در منزل چگونه است؟
نگهداری زرشک تازه در یخچال
نگهداری زرشک تازه در فریزر
نگهداری زرشک خشک در یخچال
نگهداری زرشک خشک در منزل

زرشک خشک و زرشک تازه را چگونه نگهداری کنیم؟

زرشک بی‌دانه یا زرشک پلویی همان زرشک معروف ایرانی که به یاقوت سرخ شهره دارد. این زرشک، تنها گونه‌ای از زرشک است که در شهرستان قاینات (پایتخت زرشک و زعفران جهان) و استان خراسان جنوبی کاشت می‌گردد.

زرشک بی‌دانه کاربردهای زیادی در آشپزی، صنایع غذایی، صنعت دارویی و سلامت ما انسان‌ها دارد. لازم است بدانیم که چگونه از این میوه ارزشمند غذایی و دارویی استفاده کنیم که ضمن مصرف، کیفیت و مرغوبیت آن حفظ گردد.

نحوه نگهداری از زرشک خشک و تازه

پیش از اینکه به مبحث نحوه نگهداری زرشک بپردازیم، ذکر این نکات ضروری است:

  1. میوه زرشک سالم باشد.
  2. میوه باید دور از نور و حرارت باشد.
  3. زرشک باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.

نگهداری زرشک تازه در یخچال

روش نگهداری زرشک تازه در یخچال بدین‌صورت است:

میوه‌های زرشک را به‌ملایمت شسته به‌طوری‌که میوه دچار پارگی و آسیب‌دیدگی نگردد .
میوه‌ها را به روی آبکش منتقل نموده و از سطح میوه آبگیری کنید.
سپس آن‌ها را به درون ظروف پلاستیکی درب دار قرار داده و در یخچال نگهداری نمایید.

در روش نگهداری زرشک تازه در یخچال و سردخانه، اگر زرشک را در دمای مناسب نگهداری کنید، ماندگاری آن حداکثر بین 15 تا 75 روز است. توجه کنید چنانچه در این فاصله زرشک تغییر رنگ داد یعنی از قرمز به قهوه‌ای تبدیل شد و یا پوست میوه ضعیف شد و دچار لهیدگی شد، تغییر ماهیت داده و از کیفیت آن کاسته گردیده است.

طرز نگهداری زرشک تازه در فریزر

در این روش پس از شستشوی میوه زرشک تازه و خشک‌کردن آن در آبکش، فارغ از هرگونه آسیب‌دیدگی میوه را بسته‌بندی نموده و سپس آن را داخل ظروف پلاستیکی درب دار قرار داده و در فریزر نگهداری می‌نمایند. هنگام نیاز به‌تناسب مصرف، زرشک را از فریزر خارج کرده، به‌طوری‌که زرشک مانده از حالت فریز شدن خارج نگردد. بدین روش در طول سال، شما زرشک سالم و خوش‌رنگ و باکیفیت خواهید داشت. همچنین شما می‌توانید با تهیه مربای زرشک تازه، همواره از خواص این میوه فوق‌العاده ارزشمند بهره‌مند شوید.

نگهداری زرشک تازه در یخچال

نگهداری زرشک خشک در یخچال

یکی از بهترین مکان‌های نگهداری برای جلوگیری از سیاه شدن زرشک، یخچال است. زرشک خشک‌شده را جهت در امان بودن از رطوبت بهتر است که داخل کیسه نخی ریخته و سپس همراه با کیسه به درون ظروف پلاستیکی درب دار قرار دهید و آن را در یخچال قرار دهید. نگهداری زرشک خشک در یخچال تا یک سال قدرت ماندگاری دارد. بنا به نیاز، به‌ تدریج می‌توانید زرشک را از یخچال خارج کرده و استفاده نمایید. همچنین زرشک خشک را می‌توانید داخل فریزر نیز نگهداری نمایید.

نگهداری زرشک خشک در منزل

چنانچه به علت حجم بالای زرشک امکان نگهداری آن در یخچال و فریزر فراهم نیست، بسته‌های زرشک را باید درجایی قرار دهید که خشک، خنک، دور از نور و حرارت باشد. اگر زرشک در معرض نور و حرارت قرار گیرد با فعالیت آنزیم‌ها باعث فعل‌ و انفعالات شیمیایی در زرشک شده و با تغییر رنگ آنتوسیانین‌ها زرشک تغییر ماهیت داده و از قرمز به قهوه‌ای تبدیل می‌شود و از کیفیت و مرغوبیت زرشک کاسته می‌گردد.

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های مرتبط و مفید زیر را هم بخوانید.

حتماً بخوانید:

۳ روش اصولی جهت تفت دادن زرشک

۳ روش اصولی جهت تفت دادن زرشک

زرشک را اگر با روش درست تفت ندهیم سیاه، خشک و تلخ می شود. در اینجا قرار است با روش صحیح تفت دادن زرشک آشنا شویم بطوریکه پف دار و خوشرنگ شود و برای…

منبع : باغ ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا