دسته‌بندی نشده

پروتون درمانی چیست و چگونه انجام می شود ؟

سوالات متداول در مورد پروتون درمانی برای درمان سرطان

به گزارش دلگرم : پروتون درمانی نوعی روش بسیار دقیق و بسیار تهاجمی در درمان سرطان است. پروتون ها ذرات زیر اتمی با بار مثبت هستند که می توانند برای متوقف کردن و تحویل اشعه به طور مستقیم در تومور دستکاری و کنترل شوند و از دیواره خارجی تومور خارج نشوند.این امر به ویژه برای کسانی که در معرض تشعشعات آسیب پذیر هستند یا در معرض تشعشعات قبلی یا در مجاورت یا فوراً در مجاورت منطقه ای که باید تحت درمان قرار گیرد ، بسیار مفید است.

پروتون درمانی در مقابل تابش اشعه ایکس

پرتونگاری استاندارد و پرتونگاری پروتون هر دو نوع پرتودرمانی “پرتوی خارجی” است که برای معالجه انواع سرطان ها استفاده می شود. با این حال ، خواص هر یک بسیار متفاوت هستند و منجر به سطح متفاوتی از قرار گرفتن در معرض تابش می شوند.پرتوهای استاندارد با اشعه X قبل از رسیدن به تومور ، انرژی را در طول مسیر خود ذخیره می کنند ، بنابراین اشعه غیرضروری و بالقوه مضر را به بافتهای سالم و اندامهای اطراف منتقل می کنند. از طرف دیگر ، دوزهای پروتون درمانی قابل کنترل است تا بیشتر انرژی داخل تومور را به خود اختصاص دهد. فاقد جرم یا بار الکتریکی است. پرتوهای بسیار نافذ می توانند اشعه ای را در هر حجم از بافت ارائه دهند.پرتوهای بیشتر دوز اولیه اشعه (دوز ورودی) را نزدیک به پوست بیمار و در حالی که با سلولهای سالم به سطح نزدیک تر برخورد می کنند ، رسوب می دهند و سپس دوز باقیمانده اشعه یونیزان را روی سلولهای بیمارتر فرو می ریزند.پرتوهای تابش همچنان ادامه می یابند که به طور طبیعی از بدن (دوز خروج) مشابه تصویربرداری با اشعه X عبور می کنند

پروتون درمانی

پروتون درمانی روشی بهبود یافته از پرتو درمانی است

پرتو درمانی با پروتون درمانی پرتو مداد

1. پرتون پروتون از ذرات سنگین و پر بار ساخته شده است.

2. پروتون ها وارد بدن می شوند و تنها مقدار کمی از دوز را در طول هدف به وجود می آورند و تقریباً هیچ کدام فراتر از آن نیست.

3. دوز جذب شده به تدریج با دوز بیشتر و سرعت کمتر تا رسیدن پرتو افزایش می یابد قله براگ – نقطه ای که حداکثر انرژی در آن سپرده می شود.که دقیقاً درون محل تومور قرار دارد.

4. بلافاصله پس از این ترکیدن انرژی ، پرتون پروتون متوقف می شود و هرگونه اشعه اضافی متوقف می شود.

مزایای پروتون درمانی از پروتونهای CA در سن دیگو

دقیقاً در عرض 2 میلی متر تحویل داده شده ، فن آوری اسکن پرتو مداد ما (معروف به پروتون تراپی با شدت تعدیل شده یا IMPT) دوز بالایی از پرتودرمانی ناشی از سرطان را منتشر می کند که با شکل و اندازه بی نظیر تومور مطابقت دارد.حتی در مکان های سخت اسکن ، پزشکان ما می توانند پرتونهای پروتون را هدایت و دستکاری کنند تا دقیقاً در لبه تومور متوقف شوند تا بافتهای سالم و اندامهای اطراف خود را ذخیره کنند.بر خلاف درمان با پروتون درمانی پراکندگی قدیمی تر ، فن آوری اسکن پرتو مداد مرکز پروتون ما بیشتر دقت اشعه ارائه شده را افزایش می دهد.با استفاده از پزشکان برای تنظیم دقیق دامنه و شدت پرتون پروتون ، می توانیم پرتوهای باریک پروتون باریک در تومور را در سکته های ریز و در عین حال شدت و لایه دوز توسط لایه داخل تومور جارو کنیم. پروتونهای کالیفرنیا اولین کلینیک پروتون در کشور بود که در هر پنج اتاق درمان ما فناوری پروتون پرتو مداد را ارائه داد.

تصویربرداری CT مخروطی

مرکز درمانی سرطان پروتونهای کالیفرنیا در سن دیگو تنها مرکز پروتون درمانی در کلیه کالیفرنیا و تنها یکی از تعداد انگشت شماری در سراسر ایالات متحده است که به طور مداوم از CT Cone Beam (CBCT) استفاده می کند. این پیشرفت چشمگیر در تصویربرداری CT به ما کمک می کند تا پیشرفته ترین فناوری را به بیماران خود منتقل کنیم.Cone Beam CT که در رابطه با فناوری اسکن پرتو ما استفاده می شود ، یک نسخه کم حجم تر ، سریع تر و ایمن تر از تصویربرداری منظم CT را امکان پذیر می کند.با استفاده از پرتوی اشعه ایکس مخروط ، مقدار پرتودرمانی ، اندازه اسکنر و زمان مورد نیاز برای اسکن به طور چشمگیری کاهش می یابد ، در حالی که دقت تصویر بهبود می یابد. زمان لازم برای اسکن کامل به طور معمول کمتر از یک دقیقه و دوز تابش تا صد برابر کمتر از یک اسکنر CT معمولی است.

سیستم پروتون Varian ProBeam

مرکز پروتون ما یکی از بزرگترین سیستم های پیشرفته پروتون در کشور است که شامل یک سیکلوترون ، پرتو ، دو اتاق درمان با پرتوهای ثابت و سه اتاق درمان با معابر چرخشی است.

روش پروتون درمانی چگونه است ؟

در روش پروتون درمانی از پروتون ها برای انتقال انرژی استفاده می شود

سیکلوترون در پروتون درمانی چگونه استفاده می شود؟

Cyclotron وسیله ای 90 تنی است که برای تولید حدود 5 تریلیون پروتون در ثانیه و سپس سرعت بخشیدن به پروتون های خارج از مرکز در امتداد یک مسیر مارپیچ با سرعت تقریبی 100,000 مایل در ثانیه یا 0.61 برابر سرعت نور ، برای ایجاد یک پرتو که می تواند دقیقاً به تومورها برسند پرتون پروتون از مسیر سیکلوترون به خط پرتو ، که طول ساختمان را در بر می گیرد ، طی می کند و از یک سری الکترومغناطیس برای خم شدن و تمرکز پرتو به داخل هر اتاق درمانی استفاده می کند. از آنجا ، پروتون ها با دقت مکانیکی به یکی از دو اتاق تصفیه پرتو ثابت یا سه اتاق پیوند چرخشی از طریق یک نازل تخصصی تحویل داده می شوند. دستگاه پیاده روی چرخشی 280 تنی ، 360 درجه را در اطراف بیمار می چرخاند تا از زاویه ایده آل درمانی برخوردار باشد.

حتماً بخوانید:

7 مزیت اصلی فناوری پرتو درمانی با پروتون

پروتون درمانی مزایای مختلفی را به همراه دارد که سایر درمان های سرطان از آن بهره مند نیستند. مزایای درمان پروتون درمانی شامل موارد زیر است:

1. دقت مانند لیزر

پروتون ها را می توان برای متوقف کردن و تحویل اشعه به طور مستقیم در تومور و دیگر موارد دستکاری کرد.

2. تغییر دوز تابش

پروتون درمانی به پزشکان این امکان را می دهد تا شدت دوز پرتودرمانی را در هر نقطه از تومور تغییر دهند ، که با فناوریهای دیگر امکان پذیر نبود.

3. درمان بسیاری از انواع تومور

فناوری پروتون درمانی ما گزینه های درمانی را برای معالجه تومورهای بزرگتر و نامنظم تر گسترش می دهد. همچنین این امکان را می دهد تا انواع بیشتری از تومورها در مقایسه با آنچه در پروتونهای منفعل پراکنده وجود دارد ، درمان شود.

4. بروز کمتر تومورهای ثانویه

کاهش سمیت اشعه منجر به بروز تومورهای ثانویه کمتر در مقایسه با پرتوی اشعه استاندارد می شود.

5. عوارض جانبی حداقل

از آنجا که پروتون درمانی باعث جدا شدن بافت سالم اطراف یک تومور می شود ، عوارض جانبی مانند اسهال ، حالت تهوع ، سردرد و از دست دادن اشتها کمتر است. بعد از درمان ، بیشتر بیماران روزمرگی خود را از سر می گیرند.

6. زمان درمان سریع

ما دستگاههای سنگین و دست و پا گیر فن آوری پروتون پراکندگی قدیمی تر را با اسکن پرتو مداد جایگزین کردیم. برخلاف فناوری قدیمی ، برنامه درمانی ما می تواند در رایانه بارگیری شود و طی چند دقیقه تکمیل شود تا بیماران سریعتر به زندگی خود برگردند.

7. مراقبت شخصی

تیم پزشکی مشهور جهان ما متعهد است که شخصی ترین ، جامع ترین خدمات درمانی را برای بیماران خود ارائه دهد و جدیدترین پیشرفت ها و فناوری های پزشکی را ارائه می دهد. بیشتر بدانید

جزئیات درمان پروتون درمانی و زندگی در طول درمان

پروتون تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی و اغلب بدون درد است که در طی آن بیماران هیچگونه احساس جسمی از پرتون پروتون احساس نمی کنند ، صدای بسیار کمی را می شنوند و حداقل ناراحتی را تجربه می کنند.بر خلاف فن آوری قدیمی ، هر جلسه درمانی حدود 30 دقیقه طول می کشد که زمان واقعی درمان فقط 1 تا 3 دقیقه طول می کشد. صدا و تصویر کامل دو طرفه به اعضای تیم پزشکی و بیماران امکان برقراری ارتباط در طی فرایند را می دهد.

عوارض در پروتون درمانی

عوارض در پروتون درمانی نسبت به روش قدیمی به مقدار زیادی کاهش یافته است

اثرات جانبی درمان پروتون چیست؟

در بسیاری موارد ، عوارض جانبی همراه با پرتودرمانی خارجی از قبیل اسهال ، سردرد و از دست دادن اشتها با پروتون درمانی کمتر از درمان با پرتونگاری کمتر است.بیشتر بیماران قادرند فعالیت های معمول خود را در طول درمان ادامه دهند ، از جمله کار ، ورزش و معاشرت. با این حال ، تمام درمان های سرطانی مزایا و مضراتی دارند. در مورد عوارض و عوارض احتمالی و عوارض جانبی آن و همچنین گزینه های درمانی ، حتماً با متخصص سرطان صحبت کنید.

منبع : californiaprotons . wikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا