دسته‌بندی نشده

هزینه های سفر زمینی به ترکیه و جاذبه های گردشگری این کشور زیبا 

راهنمای سفر به ترکیه

ترکیه کشوری است که با طبیعت و سواحل بسیار زیبا سالانه گردشگران بسیاری را بخود جذب می کند. به همین دلیل نیز تور ترکیه در میان گردشگران و مخصوصا ایرانیان طرفداران بسیاری دارد.

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقه بالکان (منطقه ای در جنوب خاور اروپا) قرار دارد.

سفر به ترکیه ممکن است دلایل متفاوتی برای هر شخص داشته باشد اما آنچه حائز اهمیت می باشد این است که با این سفر به یکی از توریستی ترین کشورهای جهان قدم می گذارید. کشور ترکیه در رتبه ششم گردشگری جهان قرار دارد است و در واقع صنعت گردشگری مهم ترین منبع درآمدی ترکیه است.

زبان رسمی ترکیه، ترکی (استانبولی) است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می شد و از زمان تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاترک در سال 1302هجری خورشیدی (1923) با خط لاتین نوشته می شود. ترکیه در میانه دو فرهنگ شرقی و غربی قرار دارد هرچند فرهنگ این کشور به شرق بسیار نزدیک تر است تا به غرب. ترکیه شش همسایه آسیایی و دو همسایه اروپایی دارد.

بهترین زمان سفر به ترکیه

2 ماه آخر فصل بهار و دو ماه ابتدای فصل پاییز، بهترین زمان سفر به ترکیه می باشد. هوای شهر استانبول در تابستان مرطوب و گرم است، جشنواره های مختلف کنسرتهای بزرگ جهانی و هنری را در آنجا برای جذب توریست، بر گزار می کنند.

اگر قصد اصلی تان از سفر به ترکیه، لذت بردن از سواحل زیبای آن باشد، اواسط ماه مه تا سپتامبر بهترین زمان برای رفتن به سواحل اژه و مدیترانه است. اما برای رفتن به ساحل دریای سیاه، بهتر است بین ماه های آوریل و سپتامبر که میزان بارندگی کم است، به آنجا سفر کنید. برای سفر به شرق ترکیه، اواخر ژوئن تا سپتامبر مناسب است، مگر این که خود را برای برف و سرمای استخوان سوز پیش از ماه مه یا پس از اواسط اکتبر آماده کنید. در حقیقت، فصل زمستان جز در استانبول، فصل مناسبی برای سفر نیست.

سفر به ترکیه

روش های سفر به ترکیه

  • تورهای مسافرتی: ۱- زمینی ۲- هوایی
  • شخصی: ۱- هواپیما ۲- اتوبوس ۳- قطار ۴- ترکیبی ۵- ماشین شخصی

تورهای مسافرتی

مسیر هوایی سفر به ترکیه: قیمت ها با توجه به نوع آژانس، درجه هتل و زمان سفر متفاوت است:

  • هزینه ها برای ۳ شب و ۴ روز بین ۶۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است.
  • اگر تور شما برای هتل های ۳ تا ۴ ستاره باشد قیمت تور شما بین ۷۵۰ هزار تا ۱٫۵ میلیون تومان است.
  • هزینه ها برای ۴ شب و ۵ روز بین ۷۳۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است.
  • اگر تور شما برای هتل های ۳ تا ۴ ستاره باشد قیمت تور شما بین ۸۰۰ هزار تا ۱٫۵ میلیون تومان است.

مسیر زمینی سفر به ترکیه: قیمت ها با توجه به نوع آژانس، درجه هتل و زمان سفر متفاوت است:

ما تورهای زمینی را به شما پیشنهاد نمی دهیم چون مدت زمان بسیار زیادی را در اتوبوس هستید که این می تواند بسیار خسته کننده باشد و هزینه آن هم در مقایسه با تورهای هوایی زیاد کمتر نیست.

  • هزینه ها برای ۳ شب و ۴ روز بین ۶۴۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

سفر شخصی به ترکیه

اگر بخواهید خودتان به سفر بروید، برای رفتن به استانبول ۵ راه پیش روی شما قرار دارد: هوایی، زمینی با اتوبوس، قطار و ماشین شخصی که قیمت هر یک را به صورت جداگانه بررسی می کنیم:

سفر به ترکیه با هواپیما

اگر می خواهید از شهرستان ها به استانبول بروید توصیه می کنیم که حتما اول به تهران بروید و سپس پرواز مستقیم به استانبول داشته باشید چون اینجوری هزینه های سفر شم کمتر می شود، در زیر هزینه های پروزا به استانبول را بررسی می کنیم:

  • تهران-استانبول: بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان
  • تبریز-استانبول: بین ۲۰۰ هزار تا ۹۸۰ هزار تومان
  • خارجی: بین ۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار (۶۰۰ هزار تومان تا ۴٫۵ میلیون)

عوارض خروج از کشور برای سفر هوایی ۷۵ هزار تومان است که همراه با هزینه بلیت پرداخت می شود.

سفر به ترکیه با اتوبوس

  • از دو شهر تهران و تبریز می توانید در مسیری یکسره و مستقیم، خود را به استانبول برسانید.
  • هزینه اتوبوس تهران-استانبول: بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
  • هزینه اتوبوس تبریز-استانبول: ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان

سفر به ترکیه با قطار

قبلا مسافران می توانستند از قطارهای تهران آنکارا استفاده کنند اما الان به دلایل امنیتی این امکان وجود ندارد.

سفر به ترکیه با ماشین شخصی

اگر می خواهید با ماشین شخصی خود به استانبول بروید باید ماشین خود را آماده کنید و برای این کار هزینه هایی را بپردازید:

  • هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله: ۹۵ هزار تومان
  • هزینه پلاک بین المللی: ۲۸۸ هزار تومان
  • کارت عضویت یک ساله کانون جهانگردی (اجباری) : ۴۴ هزار تومان
  • دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: ۸۶ هزار تومان
  • برچسب CD و IR: چهار هزار تومان (۴۰۰۰)
  • هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی: ۲۵ هزار تومان
  • هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: ۱۸ هزار تومان
  • کارنه دو پاساژ (مجوز ورود به کشور خارجی) : ۱۴۸ تا ۲۳۰ هزار تومان، بسته به تعداد برگه ها
  • بیمه ۱۰ روزه ماشین: ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان

ترکیه

هزینه اقامت در ترکیه

این شهر هتل هایی با درجه بندی مختلف دارد که با توجه به شرایط خود می توانید آن را انتخاب کنید:

  • هتل های ۱ ستاره: بین ۷۵- ۲۰۰ لیر ؛ حدود ۷۵-۲۰۰ هزار تومان.
  • هتل های ۲ ستاره: بین ۱۱۰-۳۰۰ لیر ؛ حدود ۱۱۰-۳۰۰ هزار تومان
  • هتل های ۳ ستاره: بین ۱۵۰-۳۷۰ لیر ؛ حدود ۱۵۰-۳۷۰ هزار تومان
  • هتل های ۴ ستاره: بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ لیر ؛ حدود ۲۰۰-۷۰۰ هزار تومان
  • هتل های ۵ ستاره: بین ۳۷۰ تا ۱۸۰۰ لیر ؛ حدود ۳۷۰ هزار تا ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تومان

هزینه خورد و خوراک در سفر به ترکیه

هزینه رستوران های مختلف را در زیر بررسی می کنیم:

  • رستوران های ارزان : حدود ۱۵-۲۵ لیر (۱۵-۲۵ هزار تومان)
  • یک وعده غذا در رستوران متوسط برای دو نفر : حدود ۶۰ تا ۱۰۰ لیر (حدود ۶۰-۱۰۰ هزار تومان)
  • رستوران لوکس: از ۱۰۰ لیر به بالا ؛ بالای ۱۰۰ هزار تومان
  • فست فودهای زنجیره ای : در حدود ۱۵ لیر (۱۵ هزار تومان)

هتل

جاذبه های گردشگری ترکیه

مسجد آبی ترکیه

یکی از معروف ترین مکان های تاریخی ترکیه و مکان های دیدنی کشور ترکیه در شهر استانبول، مسجد آبی (Blue Mosque) است. این مسجد به این دلیل که داخل آن با کاشی های آبی تزیین شده است و شش منار فیروزه ای زیبا در اطراف آن وجود دارد، به مسجد آبی معروف است.

این بنای برجسته و ویژه در اوایل 1600 میلادی ساخته شد. اگر چه مکانی برای ستایش و پرستش خدایان می باشد، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه در استانبول به شمار می رود.

بازار بزرگ در استانبول در ترکیه

بازار بزرگ (Grand Bazzar)، از جالب ترین جاهای دیدنی استانبول و یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین بازار های سر پوشیده دنیا می باشد. قیمت و کیفیت کالا هایی که از سراسر دنیا به این بازار بزرگ در استانبول صادر می شود، مورد بررسی و باز بینی قرار می گیرد و بعد به فروش می رسد.

به این بازار بروید و چانه زدن را یاد بگیرید. از یک چهارم قیمت پیشنهادی فروشنده شروع کنید تا به کمترین قیمت توافقی برسید و از چانه زدن نترسید. در چانه زدن افراط نکنید ولی از موضع خود نیز پایین نیایید. و اگر نتوانستید حرف خود را به کرسی بنشانید و بر سر قیمت مناسبی توافق کنید، جای دیگری را امتحان کنید، 4000 مغازه در این بازار وجود دارد!

کلیسا

اسب تروآ در شهر تروا ترکیه

بدون شک راجع به شهر افسانه ای تروا و داستان اسب چوبی (تروآ) معروف شنیده اید، اما آیا می دانید که بقایای این شهر افسانه ای در ترکیه قرار دارد؟

گالیپولی ترکیه

گالیپولی (Gallipoli) از دیدنیهای ترکیه و محل برگزاری جشن سالیانه در روز آنزاک (ANZAC) می باشد. روز مهمی که در تقویم استرالیا و نیوزلند و سراسر دنیا نیز آمده است. این مکان همان جایی است که هزاران سرباز ارتش، در جنگ جهانی اول ، طی یک عملیات نظامی، جان خود را از دست دادند. سعی کنید در این مکان احترام لازم را به جای آورید.

پاموکاله ترکیه

پاموکاله (Pamukkale) نیز از بهترین دیدنی های ترکیه است و در زبان محلی به معنای قلعه های پنبه ای می باشد و شما می توانید دلیل آن را به وضوح ببینید. آب سرشار از کلسیم از لبه صخره ها به شکل آبشاری کوچک، فرو می ریزد و در نهایت کلسیم موجود در آن ته نشین می گردد و برکه ها و تالاب های کوچک و زیبایی را به وجود می آورد که سوژه مناسبی برای عکاسان زبر دست می باشد. در بالاترین قسمت ای آبشار تالابی با آب گرم وجود دارد که مردم زیادی را به آن بالا می کشاند.

بالون

روستاهای تروگلودیت در کاپادوکیا ترکیه

کاپادوکیا (Cappadocia)، یکی دیگر از مکان های دیدنی استانبول ترکیه و چشم انداز های تاریخی عجیب می باشد، که در این محل شما گزینه های بیشتری برای انتخاب و دیدن کردن دارید. ابتدا به بخش زیر زمینی بروید و از کلیساهای زیر زمینی، تونل ها، روستاهای تروگلودیت در کاپادوکیا (Troglodyte Village) که پر از تخته سنگ های حفره ای می باشد، دیدن کنید.

پس از گشت و گذار در کاپادوکیا (Cappadocia)، سوار بالن ها شوید. وقتی سوار بر بالن ها در کاپادوکیا شوید، این منظره عجیب و در عین حال، زیبا و شگفت انگیز را از بالا نگاه کنید و لذت ببرید.

سفر دریایی و گشت و گذار در فتحیه ترکیه

فتحیه (Fethiye) در سواحل ترکیه واقع می شود. این سواحل فیروزه ای بسیار زیبا با چشم انداز های نفس گیر غروب خورشید، منظره ای بی نظیر را پدید می آورند. کافه ها، رستوران ها و مغازه های جذاب و فریبنده در آن حوالی شما را وسوسه خواهد کرد و محلی مناسب برای استراحت و خوش گذرانی است.

یک قایق (قایق بادبانی چوبی سنتی) برای سفر دریایی و گشت و گذاردر فتحیه، کرایه کنید و در آن اطراف گشتی بزنید و آفتاب بگیرید!

رگبار شهاب سنگ ها در دراکونید ترکیه

رگبار شهاب سنگ در دراکونید ( Draconids)، در ماه اکتبر، بهترین و هیجان انگیز ترین نوع آن در چند سال اخیر بوده است. در اول اکتبر به کاپادوکیا برسید و شاهد این رویداد شگفت انگیز باشید.

torkie

مشکلات سفر زمینی به ترکیه

چالش هایی که در سفر زمینی به ترکیه با آن روبرو می شوید حرف بزنیم:

  • خستگی: مسلما طی این همه مسافت شما را خسته می کند و انرژی زیادی از شما می گیرد. نشستن طولانی مدت در اتوبوس مشکلاتی مثل بدن درد یا پا درد را به دنبال دارد مخصوصا اگر عادت به سفرهای طولانی با اتوبوس را نداشته نباشید این مشکلات شدید تر می شود.
  • بی خوابی: شب را باید در اتوبوس بگذرانید و ممکن است با مشکلاتی مثل بی خوابی یا اختلالات خواب مشکلاتی است که راه فراری برای آن ها وجود ندارد!
  • وقوع حوادث غیر متقربه: در این مسیر طولانی ممکن است دچار حوادث غیر متقربه شوید و ناگهان شبانه نیاز به بیمارستان پیدا کنید حتما می دانید که وقتی در اتوبوس هستید رفتن به بیمارستان شاید اصلا امکان پذیر نباشد. از طرفی وضعیت سرویس های بهداشتی جاده های ترکیه چندان مناسب نیست و این هم می تواند مشکلی جدی در سفر زمینی به ترکیه باشد.
  • حوادث جاده ای: تا همین چند سال پیش کیفیت جاده های شهرهای ترکیه چندان خوب نبود و از طرفی امنیت کافی هم نداشت هر چند امروز وضعیت بهتر از قبل شده ولی باز هم در این مسیر طولانی ممکن است به مشکلاتی مثل راهزن ها و … بربخورید. جاده های شرق ترکیه که در نزدیکی ایران هستند معمولا دست اندازهای زیادی دارند که به صورت ناگهانی در مسیر شما سبز می شوند!
  • نرخ بالای بنزین: اگر قصد سفر با ماشین شخصی را دارید باید بدانید که نرخ بنزین در ترکیه گران (هر لیتر حدود ۵ لیره ترک) است و مسلما طی کردن مسیرهای طولانی نیاز به بنزین زیادی دارد و ممکن است بعد از سفر از هزینه ای که بابت بنزین کرده اید غافلگیر شوید!
  • پرداخت عوارض: در تعدادی از اتوبان های ترکیه عوارض گرفته می شود و جاده ها مجهز به دستگاه های اتوماتیکی هستند برای صادر کردن قبض.
  • انگلیسی ضعیف مردم ترکیه: در این سفر طولانی شاید مجبور شوید از کسی آدرس بپرسید اینجاست که مشکلی بزرگ خودنمایی می کند! مردم ترکیه به خصوص در شهرهای کوچک معمولا انگلیسی ضعیفی دارند پس لازم است کمی ترکی استانبولی یاد بگیرید.

divider

بیشتر بخوانید:

از هزینه های سفر به یونان بدانید!

از هزینه های سفر به هامبورگ بیشتر بدانید!

هزینه های سفر به وارنا پایتخت ساحلی بلغارستان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا