دسته‌بندی نشده

نگهداری از گیاه تیلاندسیا بهترین گیاه برای پرورش در آپارتمان

آموزش نگهداری و پرورش گیاه هوازی تیلاندسیا

گیاه تیلاندسیا جز گیاهان هوازی می‌باشد یعنی برای ادامه بقا به خاک نیازی ندارد دارای گونه‌های مختلفی است، چیزی در حدود ۴۰۰ گونه. نگهداری از گیاهان هوازی کار دشواری نیست و با رعایت مواردی می‌توان آنها را پرورش داد و به آسانی تکثیر کرد. در این مقاله به آموزش نگهداری و پرورش گیاه هوازی تیلاندسیا می‌پردازیم.

آبیاری:

تیلاندسیا مانند هر گیاه دیگری با توجه به شرایط خشک، گرم، خنک و مرطوب بودن محیط، باید آبیاری شود که بین ۲ تا ۳ بار در هفته نیاز آبی گیاه را در محیط‌های بسته تأمین می‌نماید و در فضای باز ۴ تا ۵ بار در هفته نیاز دارد. اسپری کردن گیاه در فواصل آبیاری بسیار مفید است موقع اسپری آب روی برگها می‌توان لای برگها (یقه برگها) آب اسپری کرد تا گیاه طراوت و سر زندگی خویش را در مواقع خشکی هوا حفظ کند.

نکته: باید توجه شود که گیاه ۴ ساعت پس از آبیاری خشک شده باشد در غیر این صورت باعث پوسیدگی برگها و نابودی گیاه می‌گردد.

دما:

دمای مناسب در رشد گیاهان هوازی تأثیر زیادی دارد. تیلاندسیا ها در دمای بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کنند، اما بهترین دما برای زیست گیاهان هوازی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سلسیوس می‌باشد. دمای حداقلی که این گیاهان تحمل می‌کنند، حدود ۷ درجه مثبت سانتی‌گراد است و در دماهای معمولی خانه (۱۵ تا ۳۰) به خوبی اداپته شده و رشد می‌کنند.

آموزش نگهداری و پرورش گیاه هوازی تیلاندسیا

پرورش گیاه تیلاندسیا و نحوه تکثیر این گیاه هوازی

نور:

این گیاهان عاشق نور خورشید هستند ولی در ماه‌های گرم تابستان باید مراقب سوختگی آنها باشیم و بهتر است در این ایام در نور غیر مستقیم (سایه آفتاب) قرار بگیرند و همچنین بهتر است از پنجره های جنوبی فاصله مناسبی داشته باشند. در گلخانه نیز باید از سایبان توری استفاده شود.

نور مصنوعی:

در صورت عدم دسترسی به نور مستقیم آفتاب، می‌توان از نور فلورسنت استفاده کرد. در این حالت فلورسنت باید در فاصله ۶۰ سانتیمتری از گیاه قرار گیرد و استفاده ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز نیاز گیاه را تأمین می‌نماید. تأمین ۳۰.۰۰۰ لوکس نور، برای آنها مناسب است.

حتماً بخوانید:

راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان هوازی

راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان هوازی

معرفی گیاهان هوازی گیاهان هوازی نوعی گیاه جالب هستند که نیاز به خاک و گلدان ندارند. بسیاری از گیاهان هوازی برگ‌های زیبای تسمه مانند، بلند و باریک و…

گردش هوا:

جریان هوا در سلامت گیاه هوازی حائز اهمیت است و باید طوری باشد که ۴ ساعت پس از آبیاری، گیاه خشک شده باشد. در محیط‌های خفه خیلی خوب رشد نمی‌کند. برای همین در تراریوم های کاملاً بسته ممکن است دچار مشکل شوند.

کوددهی:

از کودهای با ازت پایین (مانند کود npk ۱۲. ۱۲.۳۶) از اردیبهشت تا شهریور ماه هر دو هفته یکبار با درصد نیم گرم در لیتر به‌ صورت اسپری استفاده شود. (توجه داشته باشید که به نظر خیلی ماده کمی می‌آید ولی بیش از آن مورد استفاده قرار ندهید)

پرورش گیاه تیلاندسیا و نحوه تکثیر این گیاه هوازی

تیلاندسیا به بیماریهای قارچی مانند فوزاریوم و حشراتی مانند شپشکهای آرد آلود حساس است.

نشانه مهمی که در مورد حمله قارچ به شما هشدار می‌دهد پژمردگی و خشک شدن برگهای پایین است. در این حالت با قطع ساقه شاهد سیاه شدن آوندها هستیم. ساقه را تا حذف قسمت‌های سیاه شده کوتاه کنید.

separator line

منبع : میهن کاکتوس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا